בחסות פוסי ריוט: NFT של דגל אוקראינה גייס קרוב ל-7 מיליון דולר בתרומות

NFT של דגל אוקראינה גייס למעלה מ-6.7 מיליון דולר למאמץ המלחמתי, כחלק ממגמת התרומות של מטבעות קריפטוגרפיים בעקבות הפלישה הרוסית

נדיה טולוקוניקובה, חברת הלהקה ''פוסי ריוט'' / צילום: Reuters, Jeenah Moon
נדיה טולוקוניקובה, חברת הלהקה ''פוסי ריוט'' / צילום: Reuters, Jeenah Moon

מאז פרוץ המלחמה באירופה, תרומות של עשרות מיליוני דולרים במטבעות ביטקוין מתורמים אנונימיים זורמות לאוקראינה, בעקבות קריאה רשמית של ממשלת אוקראינה וכן של ארגונים לא ממשלתיים וקבוצות מתנדבים. בתוך כך, NFT של דגל אוקראינה, שהנפיקה הקבוצה UkraineDAO, הצליח לגייס יותר מ-6.7 מיליון דולר עבור כוחות ההגנה האוקראיניים.

NFTs מקנים לרוכשים בעלות לא בלעדית על נכס וירטואלי - במקרה זה, גרסה דיגיטלית של דגל אוקראינה. באמצעות פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, משתמשים יכולים לרכוש בעלות משותפת על הפריט הדיגיטלי, בהתאם לגודל התרומה - החל מ-0.00001 את'ר (שהם פחות מ-0.03 דולר), עד 44 את'ר (128,000 דולר).

היוזמה נתמכת על ידי נדיה טולוקוניקובה, חברה בקבוצת האקטיביסטים הרוסית ולהקת הפאנק הפמיניסטית Pussy Riot, מה שהביא משתמשים רבים לרכוש את חלקם בתמונה הדיגיטלית. למעלה מ-3,200 תרומות בודדות תוך 72 שעות, בהיקף של יותר מ-2,258 את'ר - כ-6.7 מיליון דולר. מארגני היוזמה מסרו כי כל הכספים יועברו לקמפיין "תחזור בחיים", התומך בצבא אוקראינה.

לפי האתר של קבוצת UkraineDAO, חבריה שקלו ליצור יצירות אמנות ייחודיות עבור הנפקת ה-NFT , אך החליטו שהבחירה "צריכה להיות סמל של העם האוקראיני ולא כזאת שתתמקד באמן או אסתטיקה מסוימת". טולוקוניקובה, שנמנית עם המבקרים הבוטים ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואף נאסרה בעקבות זאת בעבר, התייחסה לבחירה בדגל אוקראינה כיצירת אומנות דיגיטלית ואמרה כי "לאנשים יכולה להיות אסתטיקה שונה, אבל זה לא קשור לצבעים שאנחנו מעדיפים, זה קשור להתאחדות על מנת להציל חיים... במובן מסוים זו האמירה האמנותית החזקה שלנו".