הסדר החוב באול-יר לאישור ביהמ"ש: התספורת לנושי האג"ח - כמיליארד שקל

חברת הנדל"ן הזרה שקרסה צפויה לקבל את אישור הנאמן לחתום ולהגיש לבית המשפט הסכם השקעה מקרן פרגרף פרטנרס • לפי ההסכם תרכוש הקרן האמריקאית את הבעלות המלאה באול-יר תמורת 40 מיליון דולר במזומן והנפקת שטרות חוב חדשים בסכום של 20 מיליון דולר

נכס של אול־יר בברוקלין / צילום: מצגת החברה
נכס של אול־יר בברוקלין / צילום: מצגת החברה

יותר משנה לאחר שקרסה בגלל חובות עתק, חברת הנדל"ן הזרה אול-יר מתקרבת להסדר חוב עם נושיה. בימים האחרונים קיבלה החברה הסכם השקעה חתום מקרן פרגרף פרטנרס (Paragraph Partners) האמריקאית, אשר יאפשר את פתיחת ההליך המשפטי לצורך אישור הסדר החוב.

בהתאם להסכמות בין הנהלת אול-יר הנוכחית ובין נאמן האג"ח שהנפיקה החברה בת"א (סדרות ב', ג', ד', ה'), ביקשה החברה את אישור הנאמן לחתום על מסמכי העסקה ולהגישם לביהמ"ש. בכוונת הנאמן להעניק את האישור לכך.

לדברי נאמן האג"ח, הנציגות המשותפת של מחזיקי איגרות החוב סבורה כי מסמכי העסקה תואמים באופן מהותי את הצעת פרגרף פרטנרס, אשר אושרה באופן אינדיקטיבי בידי מחזיקי האג"ח. על פי הצעת ההסדר, תרכוש פרגרף פרטנרס את הבעלות המלאה על אול-יר, בתמורה לתשלום של 40 מיליון דולר במזומן והנפקת שטרות חוב חדשים בסכום של 20 מיליון דולר.

התמורה תשמש לסילוק התחייבויותיה של החברה למי שיוכרו כנושי ההסדר בהתאם להוראות הסדר החוב. מדובר במחזיקי איגרות החוב הישראלים, בתביעות חוב שיוכרו כנחותות בהליך האמריקאי, בתביעות חברות בנות שהיו בהליכי חדלות פירעון בניו יורק ובתביעות שיפוי של נושאי משרה ודירקטורים כלפי החברה (ככל שיוכרו).

עוד כולל ההסכם מנגנונים להפחתת התמורה במקרה של מציאת שוני בין החזקות החברה המדווחות בחברות הבנות והמוחזקות, ובין ההחזקות בפועל. כמו כן כולל ההסכם מנגנוני פיצויים במקרה של ביטול ההסכם בידי מי מהצדדים.

תגיש בקשה לאישור העסקה לביהמ"ש בארה"ב

על פי הייעוץ המשפטי שקיבל הנאמן, לאחר ההגשה של מסמכי העסקה לביהמ"ש תידרש החברה לפרסם מסמכי גילוי נוספים כחלק מההסדר הכולל בחברה, וההסדר הכולל יובא להצבעה באסיפות נושים. כך, מתן האישור הנוכחי לחברה לא יגביל את מחזיקי איגרות החוב בהצבעתם במסגרת אסיפת הנושים אשר תכונס בהמשך לאישורו הסופי של הסדר החוב.

לדברי אול-יר, בתוך 14 ימים מיום חתימת ההסכם על ידיה, היא תגיש בקשה לביהמ"ש בארה"ב לאשר את הסכם ההשקעה. לאחר קבלת האישור תעביר פרגרף לחשבון נאמנות סכום של 4.5 מיליון דולר, ובתוך 60 ימים (עם אפשרות להארכה) תכונס אסיפת מחזיקי האג"ח לאישור סופי של הסכם ההשקעה.

לאחר מכן יידרשו אישורים של בתי המשפט בארה"ב, בישראל ובאיי הבתולה הבריטיים, שם מאוגדת החברה. להערכת החברה יושלם ההסדר בתוך 120-150 ימים.

מחזיקי סדרת אג"ח ה' קיבלו 90% מהחוב

אול-יר עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בניו יורק ובעיקר ברובע ברוקלין. ב-2015 הנפיקה החברה לראשונה איגרות חוב לציבור בישראל, ובעת קריסתה הסתכמו חובותיה למחזיקי האג"ח הישראלים בכ-2.4 מיליארד שקל.

אול-יר הוקמה, הוחזקה, נשלטה ונוהלה, בידי חסיד סאטמר יואל גולדמן. לאחר הקריסה נטלו מחזיקי האג"ח את השליטה, ומינו את אסף רביד לתפקיד מנהל ארגון מחדש ראשי (CRO) בחברה, עם סמכויות ניהול וזכויות חתימה.

איגרות החוב שהנפיקה החברה כללו חוב מובטח (סדרות ג' ו-ה') וחוב שאינו מובטח סדרות ב' ו-ד'). באחרונה פרעה החברה סכום של 756 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ה', לאחר מימוש הנכס שהיה משועבד לטובת אותה סדרה. סכום זה מהווה כ-90% מהחוב של אול-יר למחזיקי אג"ח ה'.

במקביל, מקדם נאמן האג"ח את מכירת הלוואת המשכנתה ושטר החוב על מלון ויליאם וייל בברוקלין, המשועבד לטובת מחזיקי סדרה ג'.

בסוף אוקטובר העניקו מחזיקי אג"ח ג' אישור אינדיקטיבי לנאמן לפעול לניסוח הסכם סופי למכירת הנכס לקרן בשם MC, אשר הציעה לרכוש את זכויות המחזיקים במלון תמורת 155 מיליון דולר (510 מיליון שקל).

מדובר בסכום השווה ל-83% מהחוב למחזיקי אג"ח ג' במונחי ערך התחייבותי שעומד על 613 מיליון שקל. עם זאת, מצבם של מחזיקי סדרות ב' ו-ד' הלא מובטחות של החברה גרוע בהרבה, וחובות החברה כלפיהם מסתכמים ב-982 מיליון שקל.

אם נניח כי כל סכום ההסדר יגיע אך ורק למחזיקי האג"ח, הרי שמדובר בסכום של 60 מיליון דולר (197 מיליון שקל, שישמש לפירעון חובות של כ-1.2 מיליארד שקל, כך שמדובר במחיקה של 1 מיליארד שקל חוב כמעט, ובהחזר מוערך של כ-16 אגורות לכל 1 שקל חוב לא מובטח שגייסה החברה.