ההסתבכות הרוסית של איטורו: מכרה מניות בכפייה ונאלצה לפצות לקוחות

משתמשים של פלטפורמת המסחר הישראלית, שמקדמת מיזוג לחברת SPAC, איימו בתביעות אחרי שזו מכרה את החזקותיהם במניית קמעונאית המזון הרוסית מגניט, שאיבדה 99% מערכה • בעקבות הסערה השיבה איטורו את כספי ההשקעה המקוריים ללקוחות • איטורו: "צעד קיצוני כתוצאה מנסיבות חסרות תקדים"

יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר
יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר

רשת ההשקעות החברתית איטורו (eToro) עוררה בשבוע החולף סערה כאשר הודיעה ללקוחותיה כי תממש בכפייה את החזקותיהם במניית רשת קמעונות המזון הרוסית מגניט (Magnit).

בהודעה ששלחה פלטפורמת המסחר בשבוע שעבר ללקוחותיה, נמסר להם כי היא תסגור את הפוזיציות שלהם במניה הרוסית עד ליום שישי, 4 במרץ, והשער האחרון ליום זה יהיה השער שבו יימכרו החזקות הלקוחות במניה, והכסף יועבר לחשבונם בפלטפורמה. במקביל מסרה איטורו, כי היא בוחנת את צעדיה בנוגע לתשע מניות רוסיות אחרות, כולל אלו של ענקית הגז גזפרום והבנק הגדול ברוסיה סברבנק.

מגניט, מהרשתות הגדולות למזון ברוסיה, אינה נמצאת תחת הסנקציות המערביות על רוסיה. אולם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, קרסה מנייתה הנסחרת בלונדון ובמוסקבה, יחד עם מניות רוסיות רבות אחרות.

מניית מגניט איבדה יותר מ-99% מערכה בלונדון, וירדה ממחיר של 15 דולר באמצע פברואר, לסנט אחד בתחילת מרץ. ביום שישי כאמור הושעה המסחר במניה בלונדון, יחד עם עוד 50 מניות רוסיות, בעקבות המתקפה הרוסית על אוקראינה.

בהודעה ששלחה ללקוחותיה טענה איטורו כי הפלטפורמה רשאית להגביל את היכולת להשקיע במכשירים פיננסיים "על פי שיקולי ניהול סיכונים", כולל סגירת פוזיציות. עם זאת, בהודעה חשפה איטורו כי אין מדובר רק בהחלטה שלה, אלא גם של ספקי הנזילות שלה. "כרגע, כתוצאה מהעדר נזילות בשווקים הנ"ל, וכתוצאה ממה שזמין לאיטורו על ידי ספקי הנזילות, הכרחי להסיר את המניה מהפלטפורמה", נכתב.

אלא שחלק מלקוחות איטורו מאוד לא אהבו את ההחלטה, וטענו באמצעות הרשתות החברתיות כי החברה מקבעת את ההפסד שלהם במניה, כאשר יש סיכוי מעשי או לפחות תיאורטי כי זו תתאושש בעתיד. מעל 1,200 איש חתמו על עצומה באתר Change.org נגד מה שהם הגדירו "הניצול לרעה והתרמית של איטורו".

לקוחות אחרים אף הודיעו כי פנו לרגולטור הפיננסי הבריטי נגד איטורו והם שוקלים צעדים משפטיים נגד החברה: "דמיינו שאתם מחזיקים את המכונית בחניה שכורה, והבעלים של החניה פתאום מחליט למכור את הרכב שלכם. איך זה חוקי?", שאל משתמש בטוויטר.

בעצומה העלו משתמשים את השאלה האם הפעולה של איטורו מעוגנת בתנאים של החברה. אלה מאפשרים לה למכור החזקות של לקוחות לפי שיקול דעתה במקרה של "אירועים תאגידיים", כמו מחיקה של המניה ממסחר או כניסת החברה לחדלות פירעון, אך השעיה של המסחר או אובדן כללי של ערך המניה אינם מפורטים כאירועים כאלה.

מציגה את הסיכון הטמון בספקי הנזילות

אין זו הפעם הראשונה שבה איטורו מעוררת סערה בנושא כזה. בשנה שעברה עצרה הפלטפורמה, כמו גם המתחרה האמריקאית רובין הוד, את אופציית הקנייה של מניית גיימסטופ, לאחר שמשקיעים צעירים הריצו אותה כלפי מעלה. גם אז ציינה איטורו כי היא מחויבת לכך על ידי ספקי הנזילות שלה.

אחד מספקי הנזילות הללו של איטורו הוא חברת אייפקס קלירינג (APEX clearing), שמשמשת כשירות הברוקראז' של החברה הישראלית, ולמעשה מבצעת את פקודות הקנייה והמכירה של לקוחות הפלטפורמה בבורסה. במסמכי ההנפקה שהגישה איטורו לבורסה האמריקאית לקראת הפיכתה לציבורית כחלק ממיזוג לספאק, היא מתייחסת לספקי הנזילות כגורם סיכון עבור פעילותה העסקית.

"דרך היחסים עם ספקי הנזילות, איטורו מקבלת גישה למאגר נזילות שמבטיח שהיא יכולה לבצע את המסחר של משתמשיה בכל גודל. שותפי מסחר אלו, אף שהם תחת חוזה עם איטורו, אינם מחויבים לספק נזילות לאיטורו ויכולים לסיים את ההסכם בכל זמן", נכתב בתשקיף.

"מכירה אוטומטית עקב סוגיה תפעולית"

בסופו של דבר, הלחץ שהפעילו הלקוחות על איטורו עבד, וביום שני השבוע הודיעה הפלטפורמה כי מתוך "מחווה של רצון טוב" היא תשיב ללקוחות את סכום ההשקעה הראשוני שלהם במגניט. זאת לאחר שהמסחר במניה כאמור הושעה, ולא ניתן לרכוש אותה מחדש עבורם.

מאיטורו נמסר בתגובה, כי "ככל שהאירועים הגיאו-פוליטיים הנוכחיים ברוסיה ואוקראינה מתפתחים ומשפיעים על השווקים, עשויה להיות לכך השפעה על נכסי השקעה המוצעים באיטורו. כתוצאה מכך, אנו נדרשים להתחשב בתנאי שוק קיצוניים ובלתי צפויים שאינם בשליטתנו, ולנקוט פעולה מיידית אשר עלולה לכלול מחיקה או סגירת פוזיציות במכשירי השקעה מסוימים.

"ב-4 במרץ 2022, פוזיציות במניית חברת Magnit נסגרו כאשר מחיר השוק שלהן הגיע ל-0.01 דולר. עקב סוגיה תפעולית נוצרה מכירה אוטומטית של מניות אלו. לאחר מכן, מניית Magnit הושעתה ממסחר בשווקים, כך שלא היה באפשרותנו לרכוש מחדש החזקות אלה.

"מחיקת נכסים היא צעד קיצוני וננקטה רק בשל כורח הנסיבות חסרות התקדים שנוצרו בשוק. איטורו פועלת תמיד מתוך ראיית טובת הלקוח, ובהתאם לכך וכמחווה של רצון טוב ללקוחותינו, נבצע החזר חד-פעמי עבור סכום ההשקעה הראשוני במניות אלה".

צמיחה של 85% בהיקף העמלות ברבעון הרביעי

איטורו (eToro), שהוקמה בשנת 2007 על ידי יוני אסיא (מנכ"ל), אחיו רונן אסיא ודודו רינג, פועלת להשלים את המיזוג שלה לחברת SPAC ולהפוך לחברה ציבורית בחודשים הקרובים. השבוע היא פרסמה נתונים מדוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2021. איטורו ציינה כי היקף העמלות ברבעון צמח ב-85% ביחס לרבעון המקביל, לרמה של 304 מיליון דולר - גבוה מתחזית החברה, שהייתה ל-285-295 מיליון דולר.

העלייה נבעה בין השאר מגידול בפעילות המסחר ומהכנסות ריבית גבוהות יותר. ההכנסות נטו ממסחר הגיעו ל-237 מיליון דולר, עלייה של 50%, שמוסברת בגידול במספר החשבונות בתשלום ומגידול מחודש בפעילות המסחר בנכסי קריפטו. החברה הכירה בעלויות של 63 מיליון דולר בגין תגמולים הוניים לעובדי החברה, וכתוצאה מכך נרשם ברבעון הפסד נקי של 84 מיליון דולר.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי גם הוא, בסך 24 מיליון דולר, והחברה מסבירה זאת בהשקעות גדולות בשיווק ובצמיחה העתידית. מספר המשתמשים החדשים שנרשמו הסתכם ב-2.1 מיליון, בהתאם לתחזית שמסרה איטורו בעבר, וסך הנכסים בניהולה (AUA) היה 10.7 מיליארד דולר.

יוני אסיא, מייסד משותף ומנכ"ל איטורו, אמר: "איטורו סגרה את 2021 עם רבעון רביעי חזק, וייצרה עמלות של מעל 300 מיליון דולר. אנחנו גאים מאוד בהישגים שלנו ב-2021, הכוללים בין היתר את צמיחת הרשת ביותר מ-9 מיליון משתמשים רשומים ויותר מהכפלה של החשבונות הממומנים". אסיא הוסיף כי איטורו נמצאת במעמד ייחודי לספק למשתמשים גישה פשוטה ושקופה למגוון רחב של שווקים פיננסיים גלובליים.

איטורו הודיעה לראשונה על מיזוג לחברת SPAC - חברה ללא פעילות, שמגייסת כסף מהציבור במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוקצב מראש - לפני שנה, בתקופת השיא של טרנד הספאקים (שמאז הצטנן באופן דרמטי).

חברת ה-SPAC הרוכשת היא Fintech Acquisition Corp V של אשת העסקים בטסי כהן והמיזוג היה אמור להתבצע בשווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי הכסף, אך למשקיעים ב-PIPE, ההנפקה הפרטית הנלווית למיזוג, הייתה נקודת יציאה מהעסקה בסוף 2021.

עיכובים בהשלמת העסקה הובילו את איטורו לניהול מו"מ מחודש עם המשקיעים, ולבסוף נחתם הסכם מעודכן, שכלל קיצוץ של 15% בשווי החברה, ל-8.8 מיליארד דולר אחרי הכסף (כ-7.9 מיליארד דולר לפני הכסף), וחלק ממשקיעי ה-SPAC גם ויתרו על השתתפות בהשקעה.

לא רק החולשה הכללית בשוק ה-SPAC והעיכוב בהשלמת העסקה הובילו לירידת שווי החברה במיזוג, אלא גם ההשוואה הבלתי נמנעת בין איטורו ובין רובין הוד, המקבילה האמריקאית שלה. בשוק מתייחסים פעמים רבות לאיטורו כאל "רובין הוד האירופית".

מניית רובין הוד הונפקה לראשונה בנאסד"ק ביולי האחרון, במחיר של 38 דולר למניה, ובשיאה, ימים ספורים לאחר ההנפקה, היא הגיעה למחיר של מעל 70 דולר. אלא שנכון להיום נסחרת המניה במחיר של כ-11 דולר בלבד - ירידה של 70% מההנפקה.