הצו הנשיאותי של ביידן שדלף אמש ומקפיץ את מטבעות הקריפטו

הצו עליו חתם נשיא ארה"ב משרטט את גבולות הגזרה של האסטרטגיה הכלל-ממשלתית בארה"ב להגן על הצרכנים, להבטיח יציבות פיננסית וביטחון לאומי ולהתייחס למשבר האקלים הגלובלי • הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים הבולטים מטפסים מהבוקר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. צו נשיאותי בנוגע לקריפטו / צילום: אביהו שפירא
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. צו נשיאותי בנוגע לקריפטו / צילום: אביהו שפירא

הבית הלבן שיחרר הבוקר (ד') הצהרה חדשה בנוגע לביטקוין, מטבעות קריפטוגרפיים ובהרחבה ובלוקצ'יין. בהצהרה צוין כי הנשיא ג'ו ביידן יחתום על צו נשיאותי כדי להמשיך להבטיח את החדשנות "האחראית" בנכסים דיגיטליים. ההצהרה משרטטת את גבולות הגזרה של האסטרטגיה הכלל-ממשלתית בארה"ב להגן על הצרכנים, להבטיח יציבות פיננסית, ביטחון לאומי ולהתייחס למשבר האקלים הגלובלי.

לפי אתר Coinbase, הצו מקפיץ את ערכי המטבעות הקריפטו המובילים - ביטקוין  מטפס בכ-8.5% ל-41,976.1 דולר, ואת'ריום  מטפס ב-6.75% ל-2,743.4 דולר. עליות השערים במטבעות התחילו עוד אתמול, לאחר שטיוטת הצו דלפה לרשתות וקהילת המשקיעים בקריפטו קיבלה את הבשורה באופטימיות.

 
  

בשל הקונפליקט האמרקיאי עם רוסיה ובטענה שהרוסים ישתמשו במטבעות דיגיטליים על מנת לעקוף את הסנקציות המוטלות עליהם, משקיעים רבים ראו בצו של ביידן סיבה לדאגה וחששו שהממשל האמריקאי ינהג במטבעות הדיגיטליים ביד קשה.

ההודעה לעיתונות שתוכננה להתפרסם היום, הודלפה אתמול באתר משרד האוצר האמריקה ונמחקה מאז. בהודעה לעיתונות ציינה שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן כי "צו נשיאותי בנושא מטבעות דיגיטליים יתמוך בחדשנות אחראית בתחום". בנוסף, ביקשה ילן ליצור שיתופי פעולה בין משרד האוצר לסוכנויות וקולגות "שיפיקו דוח על עתיד הכסף ומערכות התשלומים". השרה נקטה בגישה מאוזנת ואמרה כי הצו יעסוק בסיכונים הקשורים למימון בלתי חוקי, הגנה על צרכנים ומשקיעים ומניעת איומים על המערכת הפיננסית והכלכלה הרחבה יותר.

ההתייחסות הזו של משרד האוצר האמריקאי קיבלה פרשנות חיובית בשווקים ושווקי שוק המטבעות הדיגיטליים קפץ ביותר מ 6% בפחות מיממה.

הצו הנשיאותי יכלול מספר נושאים עיקריים כמו הגנת הצרכנים, היזמים והסוחרים האמריקאים באמצעות משרד האוצר האמריקאי ושותפיו; עידוד הרגולטורים השונים לנסח קווים מנחים וחוקים בנוגע לסיכונים השונים בקריפטו ונגזריו; להגן על היציבות הכלכלית של ארה"ב מפנים ומחוץ; להתייחס ולטפל בסיכונים המשמעותיים שמציבים המטבעות השונים; לקדם גישה נוחה, מאובטחת ובעלת עלות מינימלית לשירותים פיננסיים ולבחון את האופציה למטבע דיגיטלי אמריקאי, ולקדם מחקר ופיתוח בתחום.

הבית הלבן מציין כי נכסים דיגיטליים, בתוכם מטבעות קריפטו, נמצאים בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות. נתח השוק של נכסים אלו עבר את רף 3 טריליארד הדולר בנובמבר 2021, כאשר לפני 5 שנים הנתח עמד על 14 מיליארד דולר בלבד. סקרי כלכלנים בארה"ב מעידים כי כ-16% מהאמריקאים הבוגרים, כ-40 מיליון בני אדם, השקיעו, השתמשו או סחרו בקריפטו. בתוך כך, מעל 100 מדינות בוחנות או כבר השיקו פיילוט של מטבע דיגיטלי מהבנק המרכזי (CBDC).

בסיום ההצהרה, בבית הלבן מזכירים כי הנשיא ביידן ומשרד האוצר האמריקאי ימשיכו להיוועץ במיטב המומחים הכלכליים והטכנולוגיים כדי להבטיח את העתיד הקריפטוגרפי של ארה"ב ואזרחיה.

נזכיר כי בתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, לפני כשבועיים, המשקיעים היו סבורים שמטבעות הקריפטו יהיו הזהב החדש. כלומר, בעיתות משבר ההמונים יברחו אליו כחוף מבטחים, במקום לדולר ולזהב, בשל אופיו הביזורי - כלומר לאף צד במלחמה, לא למנצח ולא למפסיד, יש שליטה עליו, ובנוסף ניתן להשתמש בו מכל מקום בעולם, ואין חסמים להעברתו ממדינה למדינה.

עם זאת, המטבעות הדיגיטליים משמשים כיום בעיקר כנכס השקעה ספקולטיבי, ולאחר השנה האחרונה, ההערכה היא שהם יגיבו בעוצמה גבוהה יותר מתגובת שווקי ההון. נכסים ספקולטיביים אף פעם לא חביבים על המשקיעים בתקופות של חוסר ודאות.

שי דתיקה, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בנכסים דיגטליים INX, אומר בהקשר לצו כי "הוראות הנשיא האמריקאי, לרגולטורים השונים להוציא תקנות - מראות כמה העולם הדיגיטלי כבר מהווה אלטרנטיבה או איום, תלוי במתבונן, לעולם הפיננסי הקיים. ביידן מבין שהוא חייב לשים סוף לאותה אלטרנטיבה או איום. על מנת להפוך את האיום לאלטרנטיבה, חייבים להכפיף את העולם הדיגיטלי תחת: פיקוח, רגולציה ותקנות".