חברת התבלינים המשפחתית מבאר שבע שמשבר הסחורות הוביל אותה להפיץ ברשתות השיווק

יונתן גרשון (63), מבאר שבע, נשוי • הבעלים של חברת יבוא התבלינים נפטון מוצרי מזון • "חלק מלקוחותינו לא מצליחים להחזיר לנו כסף עד היום" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יונתן גרשון, בעלי נפטון מוצרי מזון / צילום: קובו בן עזרא
יונתן גרשון, בעלי נפטון מוצרי מזון / צילום: קובו בן עזרא

את נפטון מוצרי מזון הקים בשנת 1981 סב המשפחה, בן ציון גרשון, כחברת יבוא אשר מכרה תבלינים לכל חברות התבלינים בישראל. "המשפחה שלנו עלתה מהודו", מספר המנכ"ל הנוכחי יונתן גרשון, "שם היו לנו שטחי חקלאות של גידולי תבלינים, ומשם בא הידע וההתמקצעות בתבלינים".

בשנת 1990 העביר יונתן את המפעל מאזור המרכז לבאר שבע, שם המשיך את מורשת החברה כמנכ"ל ובעלים, תוך התפתחות לתעשייה יצרנית ופיתוחי מוצרים חדשים לשוק המוסדי, הקמעונאי ומפעלי המזון. "החברה מייצרת כיום תבלינים, ממרחים, רטבים ותערובות תיבול. בשנים האחרונות משקיעה הרבה מפיתוחיה בעולם הטבעונות", מוסיף יונתן. "היום אנחנו מעסיקים כ-75 עובדים".

לדבריו, בניהול מפעל בפריפריה יש לא מעט אתגרים "נתקלנו בקושי בגיוס עובדים מיומנים", מספר יונתן. "אבל הקשיים הגדולים הם לאורך סבבי הלחימה בדרום. כשיש אזעקות ומלחמות יש לנו מחסור בכוח אדם שמוכן לבוא ולעבוד, המדינה לא מסייעת למרות שיש ימים ארוכים שלא ניתן לעבוד בהם וישנה גם הסכנה הממשית - שלושה טילים נפלו מסביב למפעל".

ליאורה, אשתו של יונתן, פועלת כסמנכ"לית הכספים משנת 1990. בשנת 2014, בסיום השירות הצבאי, הצטרפו לחברה דור ההמשך. הבן, עידן, אשר לאחרונה פיתח מיזם חדשני בתחום המזון בשיתוף החברה. הבת, קרן, פעילה כיום כמנהלת השיווק ומנהלת משאבי אנוש. "אחד הדברים הראשונים שקרן עשתה אחרי שהצטרפה לחברה היה למתג אותה מחדש כ'נפטון' - מותג צעיר ורענן", מספר יונתן. "לאחרונה חזרנו מתערוכת Gulfood שבדובאי, שנפתחה השנה לראשונה לעסקים ישראליים. זו תערוכת ענק עם אלפי חברות מכל העולם שבאות לעשות עסקים ולהציג את הפיתוחים הכי חדשים שלהן. יצרנו שם קשרים נרחבים מתוך המטרה העיקרית שלנו - שהיא הרחבת היצוא".

הקורונה פגעה לא מעט ב"נפטון", שפועלת רבות בשוק המוסדי. "כשכל המשק נפגע - אנחנו נפגעים יחד איתו", מספר יונתן. "מחזור המכירות שלנו נפגע, והיו לא מעט לקוחות שלנו שעיכבו תשלומים. חלקם לצערנו הרב לא הצליחו להחזיר את התשלום עד היום, וזה משהו שאנחנו נאלצים להתמודד איתו בדרכים יצירתיות כדי לא לפגוע בפעילות השוטפת שלנו. למרות הקושי בתעשייה כולה, החברה ניסתה שלא להוציא את עובדיה לחל"ת. זאת אף על פי שלא קיבלנו סיוע מהמדינה".

"והיה עוד קושי גדול בגלל מגפת הקורונה", מוסיף יונתן. "מחירי הובלת המכולות עלו מחמשת אלפים וחצי למכולה לכמעט 18 אלף. זו עלייה אדירה. במקביל גם זמן ההגעה הכפיל את עצמו. אוניות ההובלה עמדו זמן רב בנמל עד שקיבלו אישור כניסה לנמל, עקב זה היו חוסרים בסחורות והיה קושי בתכנון העבודה וחוסר ודאות".

את הלימון של הקורונה החליטו ב"נפטון" להפוך ללימונדה - "בגלל הפגיעה הקשה בשוק המוסדי, החברה החליטה להתפתח לכיוון השוק הקמעונאי", מגלה יונתן. "כשראינו שזרוע אחת שלנו מתקשה להתרומם בגלל הנסיבות, החלטנו לפתוח זרוע נוספת ולהיכנס לראשונה למספר רשתות שיווק. גם כאן נתקלנו בקושי להיכנס לכלל הרשתות, מכיוון ומדובר בתהליכים ארוכים לפעמים. עד היום, בניגוד למגמות בשוק, גם לא העלינו את מחירי המוצרים שלנו ברשתות השיווק".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il