המלחמה באוקראינה: התקשורת שוב שכחה את הנשים המוחלשות

מבצע החילוץ המרגש של תינוקת מקייב המופגזת זכה לסיקור נרחב בכמה מכלי התקשורת המרכזיים • אלא שבתוך פסטיבל הסיקור הנרחב, שכלל ראיונות עם ההורים המאושרים, נציגי איחוד הצלה ואזכורים בלתי פוסקים של נטלי דדון – מעורבותה של אישה אחת נשכחה כמעט לגמרי

כוחות אוקראינים מפנים יולדת מבית חולים בעיר מריופול לאחר שבית החולים נפגע בהפגזה רוסית / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
כוחות אוקראינים מפנים יולדת מבית חולים בעיר מריופול לאחר שבית החולים נפגע בהפגזה רוסית / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

כבר כמה ימים שהתקשורת לא מפסיקה להתרגש מסיפורם קורע הלב של רויטל ואלון טל. בזמן שפליטים אוקראינים מתדפקים על דלתות העולם, משפחות שלמות מאבדות הכול וישראלים יוצאי אוקראינה כוססים ציפורניים בדאגה לקרוביהם ואהוביהם, מימנו כספי המסים שלנו מבצע חילוץ דרמטי ומסוכן, במטרה להביא ארצה את ביתם של הזוג טל, ריין נטלי, שהייתה רק בת 4 ימים עת חולצה מקייב הנצורה והמופצצת, במבצע שנלקח היישר מסרט הוליוודי וכלל מעורבות של משרד החוץ, איחוד הצלה ואפילו של שליחתנו לזירת הקרבות - נטלי דדון.

איך הגיעה תינוקת בת 4 ימים בלבד ללב אזור קרב, בזמן שהוריה אלפי קילומטרים משם במדינה אחרת, תשאלו? כנראה קסם. או יד נעלמה כלשהי הביאה אותה לשם. כלומר, כך אפשר להניח, אם נסתמך על סיקור האירוע בתקשורת הישראלית ועל הראיונות שהעניק הזוג ל-Ynet ולחדשות הבוקר עם ניב רסקין, שכן הפונדקאית שנשאה את ביתם ברחמה ואשר נותרה באוקראינה המופגזת, כמעט ולא הוזכרה כלל.

הזוג, להם במצטבר 7 ילדים מנישואים קודמים, ציפו לילדה נוספת, באמצעות פונדקאית, כשפרצה המלחמה באוקראינה. בראיונות הרבים שהעניקו לתקשורת מאז קיבלו את התינוקת לידם, הרבו השניים להתפייט על המתח והלחץ הרבים בהם היו נתונים מרגע ששמעו על הפלישה הרוסית לאוקראינה, בעודם ספונים בביתם שבשהם, הקצת פחות מופגזת מקייב.

"אני מתקשרת לאשת הקשר שלי אולגה" סיפרה רויטל על שיחת הטלפון שהחליטה לעשות אחרי ששמעה על המצב באוקראינה, לאשת הקשר ולא, חלילה, לפונדקאית עצמה. בהמשך נשאלו "הייתם בקשר עם היולדת?". הזוג השיב בשלילה ובלי להתבלבל עברו לתיאור מדיקאלי וקר של "היולדת" שנכנסה לחדר לידה, התינוקת יוצא והופ! חזרו לדבר על מבצע החילוץ.

אבל לא רק הזוג מחקו מהסיפור את הפונדקאית משמע הייתה רק אינקובטור. גם המראיינים והכתבים שסיקרו את הסיפור הביעו עניין בעיקר במעורבות של איחוד הצלה ונטלי דדון במבצע ההירואי והמיוחצ"ן לתפארת. את הפונדקאית הס מלהזכיר. זה לא שהיה לה תפקיד חשוב בהריון והלידה האלו, כן?

רק לקראת סוף הריאיון בחדשות הבוקר נשאלו הזוג טל על ידי לינוי בר גפן, צדיקה אחת בסדום שאפילו לא נראתה על המסך, "רגע, אבל מה שלום הפונדקאית?". "היא בסדר, עברה לידה מהירה של שעה וחצי" השיבו, כאילו שאלה אותם האם שלחו לה סלסלת פירות ולא האם היא ומשפחתה במקום בטוח מנחת זרועו של פוטין.

אבל מה באמת המצב של הפונדקאיות באוקראינה בימים אלו, מדינה שהפכה בשנים האחרונות לאחד ממרכזי הפונדקאות הפופולריים בעולם, בין היתר בגלל המיעוט רגולציה, אפשרות לבחור את מין העובר ומחירים נוחים לכל כיס? ובכן, לא משהו.

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, פונדקאיות רבות לא יכולות לברוח כרגע מאוקראינה, לבד או עם משפחתן, גם אם הן רוצות, בגלל חשש של סוכנויות הפונדקאות וההורים המיועדים להיתקל בקשיים בירוקרטיים במדינות שכנות, פחות ידידותיות לפונדקאות מסחרית. לא קשיים של הפונדקאית, כן? של ההורים הלקוחות. פונדקאיות אחרות, שדווקא רוצות להישאר באוקראינה עם משפחתן, מחויבות להימלט למדינות אחרות על ידי הסוכנות וההורים. ככה זה כשאת מאבדת את האוטונומיה על גופך, זה לא משתנה כי יש מלחמה.

דוגמה נוספת למצבן של הפונדקאיות בימים אלו אפשר לקבל מצפייה בסרטון יחסי הציבור, שפרסמו בגאווה גדולה רק יום לפני שהחלה הפלישה הרוסית למדינה, סוכנות הפונדקאות ביוטקסקום, סוכנות הפונקדאות הגדולה ביותר באוקראינה, ששמה נקשר לשערוריות שונות ברחבי המדינה במשך שנים.

בסרטון מתגאים אנשי הסוכנות במה שנראה כמו "מקלט אטומי" שהם בנו כדי לשמור על הפונקדאיות והתינוקות מפני ההפצצות של הצבא הרוסי. מה יש במקלט? כל מה שהריונית מתקדמת ותינוק בן יומו צריכים: שקי שינה צבאיים שפרושים על הרצפה, מיטות מעטות, שימורים ועריסות. אל תדאגו, הם בעצם אומרים ללקוחות, האינקובטורים שלנו במקום בטוח. אותה חברה, כך לפי פרסומים בתקשורת העולמית, שילמה לפני כשלוש שנים, רק 300 אירו לפונדקאית, גרושה טרייה בת 30, שאיבדה הריון בשבוע 9 בעקבות דימום קשה.

בגלל היעדר רגולציה, לא ידוע כמה תינוקות נולדים באוקראינה באמצעות פונדקאות מדי שנה, ההערכות מדברות על כ-2,500 אבל ניתן להניח שהמספר האמיתי גבוה יותר. חברת ביוטקסקום, לדוגמה, דיווחו לאחרונה שהם מצפים לכ-200 תינוקות שייוולדו לפונדקאיות שלהם ממש בחודשים הקרובים, רבים מהם תוך כדי הלחימה.

אני לא יודעת מה המצב של הפונדקאית שהביאה לעולם את ריין נטלי טל, שאת שמה האמצעי, נטלי, קיבלה על שם מי שבעיני הוריה היא הגיבורה האמיתית בסיפור הזה - נטלי דדון. אני יכולה רק לנחש בהסתמך על הדיווחים שמגיעים מאוקראינה וממידע שקיים על מצבן העגום של הפונדקאיות במדינה. שכן אף אחד מהמעורבים בסיפור, שהרבו להתראיין בתקשורת, לא הרבה לדבר עליה. הרחם עשתה את שלה.

בשנה האחרונה שנראה שישראל עושה כל שביכולתה כדי להגדיל את שוק הפונדקאות בארץ. דווקא עכשיו חשוב שנצביע עוד ועוד על העוול שכמעט תמיד נלווה לפונדקאות המסחרית - כן, גם אם זה אומר להפוך אייטם לפחות צבעוני ולשאול את השאלות הלא נעימות. אבל כמו תמיד, כשזה מגיע לנושא הילודה המקודשת - גם הפעם התקשורת הישראלית כשלה בתפקידה.

הכותבת היא פעילה פמיניסטית