האזרחים הערבים מעורבים יותר בתאונות, אך אין להם נציגות במועצת הרלב"ד

האגודה לזכויות האזרח פנתה לשרת התחבורה מרב מיכאלי ודרשה למנות חברים מבני ובנות החברה הערבית למועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כך שייצגו את שיעור החברה הערבית באוכלוסייה

שרת התחבורת מרב מיכאלי / צילום: מפלגת העבודה
שרת התחבורת מרב מיכאלי / צילום: מפלגת העבודה

האגודה לזכויות האזרח פנתה לשרת התחבורה מרב מיכאלי ודרשה למנות חברים מבני ובנות החברה הערבית למועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כך שייצגו את שיעור החברה הערבית באוכלוסייה. המועצה לבטיחות בדרכים היא הגוף המנהל את הרלב"ד שאמור להיות חוד החנית של המדינה בטיפול בתאונות דרכים. המועצה מורכבת מ-15 נציגים המורכבים מ-5 נציגי ממשלה ו-10 נציגי ציבור. מתוך נציגי הציבור עד כה מינתה שרת התחבורה מיכאלי חמישה חברים ובהם היו"ר אבי נאור ונוסף אליהם חבר גם עוזי יצחקי, יו"ר הרשות הקודם.

"יוצא, כי נותרו 4 מקומות פנויים לנציגי ציבור, בנוסף ל-5 מקומות המיועדים לנציגי המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים. מצב זה לצד היעדרם של נציגים ונציגות ערבים בקרב מי שכבר מונו, מחייב ששלב המינויים העתידיים יבטיח מינויים של נציגים ונציגות מקרב החברה הערבית, שיבטיח את ייצוגה ההולם כנדרש על-פי דין", נכתב בפניית התנועה.

נוסף על חובת המדינה לדאוג לייצוג הולם, בתנועה מדגישים גם כי חלק גדול מקורבנות ומנפגעי תאונות הדרכים בישראל בא מקרב בני ובנות החברה הערבית אף באחוזים גבוהים משמעותית מחלקה של החברה הערבית מתוך כלל האוכלוסייה. נתוני הרלב"ד מראים שבעוד שבשנת 2020 אחוז החברה הערבית באוכלוסייה היה 21%, שיעור הערבים מכלל ההרוגים היה 33% ושיעורם מכלל הפצועים קשה עמד על 26%. אם בוחנים את הנתונים ביחס לגודל האוכלוסייה הרי שבאותה שנה נהרגו 2.6 בני אדם ביחס למאה אלף באוכלוסייה היהודית, לעומת 5.2 בני אדם למאה אלף באוכלוסייה הערבית - כמעט פי 2. אמנם חל צמצום בשנים האחרונות אך עדיין האוכלוסיות הפגיעות ביותר הם ילדים הולכי רגל ונהגים צעירים.

ניסיון ייחודי כבני החברה הערבית

"מכאן, ששילוב נציגים ונציגות ערבים במועצה לבטיחות בדרכים והבאת נקודת מבטם, הידע שלהם וניסיונם הייחודי כבני החברה הערבית, רק יתרום לייעול עבודת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקרב חברה זו... נבקשך לפעול בדחיפות לשם קידום ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית ולמנות למועצה לבטיחות בדרכים חברים מבני ובנות החברה הערבית, כך שחלקם לא יפחת מ-20% מתוך כלל חברי המועצה, זאת נוסף על ייצוג נשי הולם של כ50% מן החברים בוועדה", דרשו באגודה.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוקמה בשנת 2007 ותפקידה הוא להוביל את האסטרטגיה הלאומית לבטיחות בדרכים, להוות מרכז מידע לאומי, לכוון, לתאם ולבקר את פעילות משרדי הממשלה והשותפים ולהפחית את מספר תאונות הדרכים וההרוגים. הרשות כפופה לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים והיא פועלת ללא מנכ"ל קבוע, שהליך איתורו פורסם בסוף החודש שעבר. לפני כשבועיים נכנס לתפקידו יו"ר הרלב"ד אבי נאור ששימש לפני כן כיו"ר עמותת אור ירוק שמרבה לבקר את פעילות הרשות.

בשנים האחרונות תקציבה של הרשות קוצץ ולא ניתנו לה סמכויות אופרטיביות של ממש. היא מונתה לגבש תכנית למאבק בקטל בדרכים בתוך שלושה חודשים וזאת לאחר שבשנת 2020 היא גיבשה תכנית לאומית בעובדה בינמישרדית להורדת מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-50% עד לשנת 2030 אך התכנית שעלותה מוערכת בעשרות מיליארדי שקלים לא תוקצבה ולא אושרה. מתחילת השנה נהרגו 73 בני אדם בתאונות דרכים, 31 מהם ערבים.