יו"ר ועדת הכספים דורש להעלות את מענקי מס ההכנסה בתוכנית שר האוצר

לפי קושניר, ניתן להגדיל את המענקים משמעותית כיוון שצעד זה יביא להגדלת ההכנסה של כל המשתכרים בשכר נמוך, ומענק מסוג זה ייתן תמריץ נוסף לאנשים להישאר בשוק התעסוקה או לחלופין לצאת אל שוק התעסוקה

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התוכנית הכלכלית של שר האוצר נידונה הבוקר (ב') בוועדת הכספים, ויו"ר הוועדה מבקש להגדיל את מענקי מס ההכנסה למשתכרים בשכר נמוך שבתוכה. על פי התוכנית, מוצע להגדיל את המענק למשתכרים בשכר נמוך (עד 6,000 שקלים בחודש) ב-20% בשתי פעימות, ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, מבקש להגדיל את המענקים ביותר מהעשרים אחוזים המוצעים בתוכנית המקורית שפורסמה בפברואר.

על פי הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה הוחלט על "הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך - כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יקבלו תוספת חד פעמית של 20% למענק בגין עבודה בשנת 2022. סכום התוספת הממוצעת עומד על 800 שקל בשנה לכל עובד ויכול להגיע עד ל-1,700 שקל בשנה לאימהות לשלושה ילדים. על מנת להקל על הזכאים גם מבחינה תזרימית, ישולמו מקדמות בחודש יולי בגין המענק המשוער".

לפי קושניר, ניתן להגדיל את המענקים משמעותית, כיוון שצעד זה יביא להגדלת ההכנסה של כל המשתכרים בשכר נמוך, ומענק מסוג זה ייתן תמריץ נוסף לאנשים להישאר בשוק התעסוקה או לחלופין לצאת אל שוק התעסוקה. כמו כן לדברי קושניר המנגנון של המענק נכון יותר מאשר העלאת שכר מינימום, היות שמדובר בכסף שמגיע מתקציב המדינה ולא על חשבון המעסיקים.

בפתח הדיון אמר קושניר כי "החוק הוא חלק מאותה תוכנית כלכלית שהוצגה ע"י שר האוצר לפני כחודש, וכוללת שלושה מרכיבים, אחד מהם זה החוק הזה להגדלת הכנסה פנויה למשפחות עובדות ולסייע לעובדים בשכר נמוך. מעבר לזה יש הפחתת מסים שנכנסת לתוקף ממש בימים האלה. ודבר נוסף זה סבסוד לצהרונים באשכול 4 ו-5, מה שלא היה עד כה.

"היום כנראה לא נסיים לדון בחוק, שהינו חוק מורכב. אני כבר רוצה לומר למשרד האוצר, לבקש, לבחון בחיוב את ההגדלה של המענק, מתוקף ההבנה שזה כלי שמגדיל את ההכנסה הפנויה לשכבות החלשות ומעודד אותן להישאר ולעבור בשוק התעסוקה. לקראת הדיון הבא אבקש תשובות. אנחנו חייבים לחשוב איך אנחנו הופכים את התשלומים של מענק העבודה לתדירים יותר, כדי לקשר בין השכר לעבודה, שהם מקבלים בשנה עוקבת לא תמיד הם מבינים למה, וזה יכול לפגוע בתמריץ שאנחנו רוצים לייצר".