כדי להשקיע, יש לקחת סיכונים. לפני כן, צריך לדעת להתמודד איתם

מלבד הסיכונים המובנים בניהול תיק השקעות לטווח הבינוני־ארוך, ישנם סיכונים נוספים ופחות מוכרים: החל מהבעיות לחשיפה למטבע זר ועד פיזור לא נכון של הכספים • ניהול כסף משפחתי: כתבה שביעית בסדרה

ניהול השקעות כספים / אילוסטרציה: Shutterstock
ניהול השקעות כספים / אילוסטרציה: Shutterstock

בכתבה הקודמת בסדרה עסקתי בהגנה על התא המשפחתי ממצבים פתאומיים שעלולים לטלטל אותו כמו מחלה של בן משפחה, מוות או חוסר יכולת לעבוד. בכתבה הנוכחית אעסוק בסיכונים העולים מניהול השקעות הכספים לטווח הבינוני-ארוך וכיצד נכון להתמודד עימם.

את כספי המשפחה לטווחים אלו אנו מנהלים בהשקעות, שמצד אחד יבטיחו לנו תשואה, ומצד שני נושאות סיכון. ימים אלו ממחישים היטב את הסיכונים הגלומים בהשקעות כספים, ומתחילת השנה אנו רואים ירידות בשווקי ההון. על כן, אחזור ואדגיש שרמת הסיכון הנכונה בהשקעות תלויה גם באופק החיסכון שלפניכם: כספים שצריך בטווח זמן קצר - לא נשקיע אותם בהשקעות בעלות סיכון. מנגד, ככל שאופק החיסכון ארוך יותר, ניתן להעלות את רמת הסיכון, מתוך הנחה שגם אם יהיו ירידות, לאורך הזמן ירשמו תשואות

מלבד הסיכון המובנה בהשקעות, בנייה נכונה של תיק ההשקעות המשפחתי דורשת התייחסות למספר גורמי סיכון נוספים שחשוב לשים אליהם לב ולנהל אותם נכון. אז מה הם גורמי הסיכון המרכזיים?

השקעה במטבעות זרים

חלק מההשקעות שלנו נמצאות בחו"ל, ואם אנו פותחים חשבון השקעות ומנהלים אותו בעצמנו, אנו יכולים גם לקנות מכשירי השקעה במטבעות זרים. כאשר אנו חשופים למטבעות זרים, יש סיכון נוסף שאנו לוקחים בהשקעה והוא שינוי שער. למשל, ייתכן שביצענו השקעה מצוינת שהניבה 10% תשואה בשנה, אבל היא נעשתה במטבע שנחלש מול השקל ב-25% בתקופה זו. סיכון מטבע הוא סיכון מהותי, וכאשר לוקחים סיכון במטבע, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לדעת כיצד המטבעות יתנהגו. יש לציין שישנם כלים לגדר את סיכוני מטבע. למשל, אם משקיעים בקרנות סל, ישנן קרנות מנוטרלות מטבע בהן סיכון המטבע מגודר. בכל אופן, סיכוני מטבעות מחייבים התייחסות.

המיסוי שחל עליכם

נושא נוסף קריטי לתכנון השקעות הוא המיסוי. כמו שהטבות מס הן בבחינת "כסף על הרצפה", ונותנות עדיפות למכשירי ההשקעה שמציעים אותן, יכולים להיות גם מצבים הפוכים - משקיעים הכפופים למיסוי במדינות אחרות, והשקעות במקומות בהם אין לישראל אמנה למניעת כפל מס. בבחירת ההשקעות, הבינו מה מערכת המיסוי שחלה עליכם, איך ניתן לתכנן את המס בצורה טובה כך שתשלמו על פי חוק, אבל לא יותר ממה שנדרש. בנוסף, אם אתם זוג נשוי עם אזרחויות שונות, מוטב לבחון כיצד מערכות המסים השונות רואות את השקעות כספי המשפחה, גם במצב בו הן נעשות מחשבונות נפרדים.

מינוף כספים להשקעות

בשנתיים האחרונות מינוף כספים להשקעות הפך להיות מאוד נפוץ, ככלי להשגת תשואה גבוהה יותר. איך זה עובד? מפקידים כספים במכשיר חיסכון המאפשר לקחת הלוואה בתנאים טובים, כאשר הכספים המופקדים הם הבטוחה להלוואה. למשל, קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה. לקיחת הלוואה כנגד כספים אלו (בדרך כלל הלוואה בה מחזירים את רק בסוף התקופה, ואת הריבית באופן שוטף), והשקעתה בשוק ההון. הנחת העבודה היא שעלות ההלוואה תהיה סביב פריים, השקעת הכספים תהיה באפיק אגרסיבי יותר שיניב רווח גבוה יותר, וההפרש יהיה רווח מהשקעה במינוף.

אולם, לתוכנית זו מספר בעיות. הראשונה היא שהשקעה במינוף היא השקעה בסיכון גבוה, ואם יצטברו הפסדים לאורך זמן, יהיה צורך בסוף התקופה להחזיר את ההלוואה שנלקחה מהון שנביא לשם כך. בנוסף, טעות נפוצה שעושים אנשים שפועלים במינוף היא לקחת את כספי ההלוואה ולהשקיע אותם בשוק ההון. כך, גם קרן ההשתלמות או קופת הגמל, וגם הכספים שנלקחו כהלוואה מהגוף שמנהל אותם, מושקעים באותו דבר, וחשופים לאותם סיכונים - ואם תהיה נפילה בשווקים, הם יתנהגו אותו דבר.

 
  

פיזור ההשקעות

פיזור השקעות כנדרש הוא הבסיס להתנהלות נכונה עם סיכונים בהשקעות. גם אם יש מניה אחת שעושה תשואה נהדרת, לא נשים את כל כספינו עליה, אלא נשים חלק בהשקעות אחרות שחשופות לסיכון נמוך יותר.

לפיכך, פיזור נכון כולל הסתכלות על מספר פרמטרים: השקעות בשוק ההון או מחוצה לו, חלוקת ההשקעות בהתאם לרמת התנודתיות שלהן, לסקטורים שונים שמושפעים אחרת מאירועי מקרו, ואפילו השקעות בשווקים זרים המתנהגים אחרת. פיזור נכון דורש תשומת לב, כיוון שלעיתים השקעות שנראות לא קשורות זו לזו מתנהגות דומה בעת משבר, ובעצם הפיזור לא באמת מגן עלינו.

פעולות לא מתוכננות

לפעמים אנחנו הסיכון הכי גדול של עצמנו. ישבנו, בנינו אסטרטגיה נהדרת, אנחנו בטוחים שאנו יודעים בדיוק מה תיאבון הסיכון ומה אופק החיסכון שלנו. ואז שכן סיפר לנו על איזה מטבע נהדר שהוא מצא וכבר עשה עליו 400% בחודש, וכאן מתחילות לעלות השאלות האם אנחנו לא מפספסים משהו? הטבע האנושי לעיתים גורם לנו לסטות מהאסטרטגיה, ללכת אחרי טרנדים, להיכנס למחסה כשיש ירידות. תחזוקת התיק דורשת התאמת ההשקעות שלנו לתוכנית פעולה אחת לתקופה, חיפוש אחרי השקעות עם יחס סיכון ותשואה טובים יותר, ובחינה של התוצאות. מומלץ להימנע מפעולות לא מתוכננות, לא בטוח שהו שיתרמו לתשואה.

איך הכסף חוזר אלינו?

עוד לפני שהשקעתם את הכסף, עליכם לדעת בוודאות רבה איך ומתי הוא חוזר אליכם. האם הדרך בחזרה כפופה לתנאים מסוימים? האם יש רגולציה שמונעת את קבלת הכסף?
לכל ההשקעות נלווה בתחילת הדרך אקסל מסודר שמציג רווח נאה. התייחסו אליו בספקנות. הבסיס העיקרי להשקעה הוא להבין מאיפה אתם אמורים להרוויח. מה הפעילות שממנה יצמח הרווח. אם זה מורכב מאוד או אם אתם לא מצליחים להבין את זה עד הסוף, ייתכן שעדיף לוותר על ההשקעה.