כ-10,000 חיילים רוסים ככל הנראה נהרגו באוקראינה

בעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה" פורסם כי לפי נתוני משרד ההגנה הרוסי, 9,861 חיילים רוסים נהרגו עד כה באוקראינה ו-16,153 נפצעו • גורם בכיר בנאט"ו מזהיר כי בלארוס עלולה לתקוף בקרוב את אוקראינה ומתכננת לאפשר לרוסיה להציב נשק גרעיני על אדמתה • אוקראינה סירבה לאולטימטום הרוסי לכניעת מריופול, כ-300 אלף אזרחים תחת מצור בעיר ללא סיוע הומניטרי

קייב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
קייב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

22:15

בעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה" היוצא לאור ברוסיה, פורסם כי לפי נתוני משרד ההגנה הרוסי, 9,861 חיילים רוסים נהרגו עד כה באוקראינה ו-16,153 נפצעו. הנתון הרשמי האחרון שפרסמה רוסיה בנושא, ב-2 במרץ, עומד על 498 הרוגים בלבד.

20:47

בלארוס, בת בריתה הקרובה של רוסיה, עלולה לתקוף בקרוב את אוקראינה ומתכננת לאפשר לרוסיה להציב נשק גרעיני על אדמתה, כך לפי גורם בכיר באגף המודיעין של נאט"ו.

בשיחה בעילום שם עם הגרדיאן אמר הגורם כי הברית הצפון-אטלנטית מודאגת מכך שכוחות בלארוסים עשויים להצטרף לקונפליקט באוקראינה.

לדבריו, "ממשלת בלארוס מכינה את הקרקע כדי להצדיק מתקפה נגד אוקראינה והצבת נשק גרעיני רוסי במדינה".

פקידי ממשל אוקראינים כבר הזהירו בפומבי מפני הצטרפות של בלארוס למלחמה. עם זאת, לדברי הגורם, בעוד שבלארוס איפשרה לצבא רוסיה להשתמש בשטחה כדי לפתוח בפעולות קרקעיות ואוויריות נגד אוקראינה, נאט"ו לא ראתה אף ראיה מוצקה לכך שכוחות בלארוסיים השתתפו ישירות בלחימה.

"אני לא אומר שהם הולכים לשים שם פצצות גרעיניות מחר. מה שאני מתכוון הוא שהם נוקטים בצעדים פוליטיים כדי שיוכלו לקבל כעת נשק גרעיני אם תתקבל החלטה שכזו", הסביר הגורם.

16:38

שגריר ארה"ב ברוסיה הוזמן לשיחת נזיפה בקרמלין בה הובהר כי "התבטאויות הנשיא ביידן היו בלתי מקובלות" וכי הקשר הדיפלומטי בין המדינות "עומד להיקטע". בשבוע שעבר, הנשיא ג'ו ביידן כינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פושע מלחמה.

בתוך כך, פרקליטות המדינה ברוסיה קיבלה צו מבית משפט במוסקבה שדורש מחברת מטא לסגור את הגישה לפייסבוק ואינסטגרם במדינה. בצו בית המשפט החברה הוגדרה כ"ארגון קיצוני". עם זאת, פרקליטות המדינה לא תמנע מאפליקציית המסרים המיידים וואטסאפ להמשיך להיות פעילה ברוסיה.

16:18

משרד החוץ מעדכן כי שלושת הישראלים שנעצרו באוקראינה שוחררו. מוקדם יותר נלקחו השלושה, טטיאנה קומוק ושני הוריה, על ידי כוחות רוסים בעיר מליטופול. משרד החוץ עודכן על שחרורם על ידי קרובי משפחתם בארץ.

16:03

קשיש אוקראיני בן 96, ששרד מחנות ריכוז בגרמניה בתור אסיר פוליטי, נהרג מירי של כוחות רוסים בעיר חרקיב, כך מדווחים כלי התקשורת בגרמניה. אגודת הניצולים של מחנה הריכוז וההשמדה בוכנוולד פירסמה ביום בצהריים הודעה שבה היא מביעה צער על מותו של בוריס רומנ'צנקו, שהיה פעיל בהנצחת קורבנות המחנה וייצג כמה משורדיו. האגודה כתבה כי נכדתו עידכנה אותם שהקשיש, שהיה בדירה בבניין רב קומות, ככל הנראה נורה על ידי כוחות רוסים במהלך הקרבות בעיר.

תמונות שנפוצו בגרמניה מציגות את רומנצ'נקו בשנים האחרונות, כחלק מפעילות ההנצחה, במדי אסיר שעליהם רקום משולש אדום עם האות R, שסימן אסירים פוליטיים משטחי ברית המועצות לשעבר.

15:32

משרד החוץ הודיע כי הוא עורך בדיקה "בעקבות דיווחים על מעצר של זוג הורים ובתם, בעלי אזרחות ישראלית" באוקראינה. ההודעה מגיעה לאחר דיווחים ברשתות החברתיות שטטיאנה קומוק, ישראלית-אוקראינית, נעצרה על ידי חיילים רוסים בעיר מליטופול. מוקדם יותר היום פרסמה קומוק בעמוד הפייסבוק שלה כי אביה נחטף בידי הרוסים וכי היא איבדה קשר עם אימה.

לאחר מכן עלה בפייסבוק פוסט בו נכתב "כאן טלי, חברה של טטיאנה קומוק. לפני חצי שעה טניה נלקחה על ידי כובשים רוסים בלי שום הסברים או מידע לגביי מתי תשוב. בבוקר לקחו את אביה של טניה ואחרי שעתיים גם את אימה. כרגע לא ידוע לנו דבר. חברים יקרים, אנו מאוד זקוקים לעזרתכם. אם יש לכם קשרים במדיה הישראלית, פוליטיקאים, עיתונאים - אנא צרו איתם קשר וספרו עליהם על טניה. את השערוריה הזו יש להפסיק מיידית".

מליטופול היא עיר בדרום-מזרח אוקראינה, כ-200 ק"מ מהגבול עם רוסיה. לפי הדיווחים, טטיאנה קומוק היא אזרחית ישראלית, שגרה בשנים קודמות בתל אביב, וחזרה לעיר הולדתה באוקראינה כדי לפתח את עסקיה.

15:08

וידיאו שמופץ ברשתות החברתיות מראה חיילים רוסים זורקים רימונים ויורים על קהל שקט שלא התפרע בעיר חרסון. העיר נכבשה בידי הצבא הרוסי אז האזרחים מוחים מיום הכיבוש על נוכחות הרוסים. חרסון היא העיר הגדולה האוקראינית הראשונה שנפלה בידי הרוסים.

המרכז לתקשורת אסטרטגית באוקראינה הודיע כי חיילים רוסים זרקו רימוני הלם על אזרחים שהשתתפו בהפגנה פרו אוקראינית. חלק מהרימונים התפוצצו לרגלי המוחים, כך לפי ההודעה. לפחות שני אזרחים נפצעו.

ויטלי קליצ'קו, ראש עיריית קייב, עדכן בערוץ הטלגרם שלו כי מספר ההרוגים מההפגזה על מרכז הקניות בשכונת פודילסקי בעיר עלה ל-8. קליצ'קו האשים בפוסט שלו את הרוסים בתקיפה מכוונת של אזורי מגורים ואזרחים.

ארגון הבריאות העולמי מאמת כי עוד 6 מתקני בריאות באוקראינה הופגזו ביום ראשון ו-52 מתקני בריאות הופגזו מאז 20 במרץ, יותר משתי מתקפות ביום בממוצע. "זה לא מקובל, שירותי הבריאות צריכים להיות מוגנים תמיד", כך לפי ציוץ של הארגון בטוויטר.

במריופול, חוזרים ושבים דיווחים של תושבים על אזעקות בכל עשר דקות וקולות של פיצוצים ברחבי העיר. כוחות ההצלה עוסקים בפינוי ההריסות של התיאטרון שהופגז בידי הרוסים וחילוץ פצועים. לפי שירותי החירום האוקראינים, כ-400 איש עדיין לכודים בהריסות ומספר ההרוגים עודנו לא ברור. עוד מדווחים מהעיר כי שיירות הסיוע ההומניטרי עדיין לא מצליחות להיכנס, מריופול לא נכללה היום במסדרונות ההומניטריים המוסכמים. בעיר לכודים כ-300 אלף אזרחים אוקראינים שלא מצליחים להימלט, מנותקים מחשמל וממים, כשאספקת המזון הולכת ואוזלת.

12:18

הרשויות באזור קייב מדווחות על לפחות שישה הרוגים בהפגזת מרכז קניות במחוז פודילסקי בעיר. מספר בניינים שהקיפו את מרכז הקניות נפגעו גם כן.

שירותי החירום של אוקראינה תיעדו את רגע הפגיעה במרכז הקניות בווידיאו, ומעדכנים כי מכבי האש של קייב נלחמים בשריפה שפרצה במקום ומפנים אזרחים שנלכדו בהריסות.

10:18

אירינה ורצ'וק, סגנית ראש ממשלת אוקראינה, הודיעה רשמית גם היום על פתיחת מסדרונות הומניטריים לפינוי אזרחים והעברת סיוע לערים המכותרות באוקראינה. עם זאת, היום לא נפתח מסדרון למריופול - זאת בעקבות האולטימום הרוסי לכניעת העיר הבוקר והסירוב האוקראיני הנחרץ.

ורצ'וק הדגישה כי נסיונות העברת הסיוע למריופול נכשלים פעם אחר פעם בשל המצור של צבא רוסיה. לפי דיווחים של הרשויות במריופול, קרוב ל-90% מבנייני ותשתיות העיר הושמדו בהפגזות של רוסיה.

מושל מחוז סומי הודיע רשמית כי דליפת האמוניה במפעל סמוך לעיר נמצאת תחת שליטה ואינה מהווה סיכון לתושבים. המושל דמיטרו ז'ביטצקי ציין כי הדליפה נעצרה כשעתיים לאחר תחילה ותושבי האזור יכולים לשוב לבתיהם.

07:00

דיווחים על דליפת אמוניה במפעל כימי ליד העיר סומי באוקראינה. על פי ראש העיר של סומי, כיוון הרוחות עבד לטובת העיר והיא אינה בסכנה מהדליפה, אך תושבים שנמצאים ברדיוס של 2.5 ק"מ מהמפעל צריך להתפנות ולחפש מקלט בקומות נמוכות ומתחת לקרקע שכן "אמוניה הוא גז עם ריח חריף שהוא קל יותר מהאוויר, ועל כן מרתפים ומקלטים בקומות קרקע אמורים להיות בטוחים".

06:45

לינדה תומאס-גרינפילד, שגרירת ארה"ב באו"ם טענה שיש "מעט סיכוי שמו"מ יוכל להביע לסיום הלחימה". עם זאת, כאשר נשאלה בנוגע לאפשרות שכוח מיוחד של נאט"ו יישלח לאוקראינה, השגרירה אמרה שגם התרחיש הזה "אינו סביר". בראיון, אמר סגן היועץ לביטחון לאומי בארה"ב כי ארה"ב יכולה להרחיב את הסנקציות שלה ל"סקטורים בהם לא נגענו", כולל אלה מהרמה הגבוהה ביותר. הוא לא היה מוכן להרחיב אך אמר ש"פוטין יידע במה מדובר". האמירות הללו משמשות כרקע לנסיעתו של נשיא ארה"ב ביידן לאירופה בהמשך השבוע, שם הוא ייפגש עם מנהיגים אירופאים בנוגע למלחמה אך לא יבקר באוקראינה עצמה

עם זאת, נשיא אוקראינה זלנסקי אמר שאם השיחות ייכשלו התוצאה יכולה להיות "מלחמת העולם השלישית". 

אמש רוסיה הציבה דדליין לאוקראינה, ואמרה שעד השעה 5 בבוקר על האנשים במריופול להניח את נשקם. באוקראינה דחו את האולטימטום.