הצוללת | פודקאסט

מסף פשיטת רגל לחברה הרווחית בישראל

אחרי שנים ארוכות שבהן חברות הספנות היו האיש החולה של עולם הסחר, הגיעה שנת 2021 והפכה את הקערה על פיה • הנהנית הישראלית מהמהפך היא חברת צים, שסיימה את שנת 2021 עם רווח של יותר מ-4.5 מיליארד דולר, ועם תואר החברה הכי רווחית בישראל. האם הרווחים הגדולים יימשכו?

שנת 2021, שאפשר גם לכנות אותה שנת הקורונה השנייה, הייתה שנה רעה לאנשים רבים וגם לתעשיות רבות. אבל כרגיל, תמיד יש תעשיות שנהנות דווקא כשהרוב בצרות, למשל ההייטק. אבל בשנת 2021 היה זה ענף הספנות ובעיקר חברת צים הישראלית שגנבו את ההצגה. בשנה זו צים הציגה את הרווח הנקי הגבוה ביותר שהיה אי פעם לחברה ישראלית ציבורית. מדובר ברווח של יותר מ-4.5 מיליארד דולר, פי תשעה לעומת שנת 2020. וזאת כאשר בעברה של צים שני הסדרי חוב. 

הנה עוד כמה נתונים מעניינים על צים: מספר המכולות שהובילה ב-2021 הסתכם בכשלושה וחצי מיליון, צמיחה של יותר מ-20%. ותעריף ההובלה הממוצע של החברה זינק ביותר מפי שלושה. סך חברות הספנות הרוויחו בשנת 2021 בין 120 ל-150 מיליארד דולר; כך לפי הערכות.

מה קרה בשנה החולפת ששינה את התמונה בצורה כל כך דרמטית והאם חברות הספנות הבינלאומיות וצים בתוכן צפויות להמשיך ולהרוויח? כל זאת בפרק של "הצוללת של גלובס" השבוע.