שיערוכי נכסים וחזרה לקניונים הזניקו את הרווח של קבוצת עזריאלי לכ-3 מיליארד שקל

ענקית הנדל"ן המניב מדווחת על שיפור בפרמטרים התפעוליים בעקבות חזרת המשק לשגרה • התאמות שווי הוגן של נכסי הנדל"ן הניבו כ-2.4 מיליארד שקל • שכרו של המנכ"ל אייל חנקין - קרוב ל-7 מיליון שקל

דנה עזריאלי / צילום: רמי זרנגר
דנה עזריאלי / צילום: רמי זרנגר

שנת 2021 הייתה חזקה במיוחד עבור חברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל, שנהנו מפתיחת המשק לאחר סגרי הקורונה ומרווחי עתק שרשמו עקב שיערוכים חיוביים בנכסיהן. קבוצת עזריאלי , חברת הנדל"ן הגדולה בישראל, לא יוצאת דופן, והיא מציגה רווח נקי של קרוב ל-3 מיליארד שקל בשנה החולפת, לאחר שרשמה עלייה של כמעט 2.5 מיליארד שקל בשווי נכסיה (בהשוואה לשיערוך שלילי של 764 מיליון שקל בשנת 2020).

עזריאלי נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-34 מיליארד שקל. בבעלותה 19 קניונים ומרכזים מסחריים בישראל, וכן 17 נכסי משרדים מניבים בישראל ועוד שמונה נכסים כאלה בחו"ל, בעיקר בארה"ב. עזריאלי פעילה גם בתחום הדיור המוגן ובתחום הדאטה סנטרס. כמו כן, הקבוצה מחזיקה במלון הר ציון בירושלים ומפעילה את אתר הסחר עזריאלי.קום.

בד בבד נרשמה צמיחה חזקה בתוצאות התפעוליות של החברה, שבשליטת היו"רית דנה עזריאלי ובניהולו של המנכ"ל אייל חנקין. ה-FFO (התזרים הנקי מפעילות) גדל ב-32% לעומת 2020, והסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל. ה-NOI (הכנסה תפעולית נקייה) צמח ב-31% ל-1.6 מיליארד שקל, רמה דומה לזו שבה עמד טרום פרוץ הקורונה, בשנת 2019.

ה-NOI מנכסים זהים גדל ב-23%. החברה מייחסת את הגידול בעיקר להקלות שניתנו לשוכרים בקניונים בעקבות משבר הקורונה, וכן לאור פתיחת מגדלי המשרדים עזריאלי טאון והמנור בחולון. בעזריאלי מציינים עוד כי קצב ה-NOI ברבעון האחרון עומד על למעלה מ- 1.8 מיליארד שקל, והגיע לרמות שיא בזכות תרומה משמעותית של מנועי צמיחה (תחומי משרדים, דיור מוגן ודאטה סנטרס). החברה תחלק במאי הקרוב דיבידנד בסך 650 מיליון שקל.

 
  


השקיעה יותר מ-3.5 מיליארד שקל במהלך השנה

עזריאלי מציינת כי שיעור התפוסה הממוצע (בנטרול נכסים בשלבי אכלוס) במגזר הקניונים עמד על 99%, במגזר המשרדים בישראל עמד על 99%, ובדיור המוגן עמד על 97%. ממועד פתיחת הקניונים ב-21 בפברואר ועד לסוף 2021 נרשמה עלייה של 1.8% בפדיונות הקניונים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019 (בנטרול שוכרים שלא שבו לפעילות מלאה בשל המגבלות).

לקבוצה מזומנים (ושווי מזומנים) בהיקף של כ-2.9 מיליארד שקל, ומניות (בהן של בנק לאומי) וניירות ערך סחירים בהיקף של 4.2 מיליארד שקל. שווי הנדל"ן להשקעה ונדל"ן להשקעה בהקמה הסתכם ב-34 מיליארד שקל. 

הקבוצה ביצעה השקעות של למעלה מ-3.5 מיליארד שקל במהלך השנה: כ-1.1 מיליארד שקל בנדל"ן להשקעה ובהשבחת נכסים קיימים, ו-2.4 מיליארד שקל הושקעו ברכישת חברת גרין מאונטיין הפעילה בתחום הדאטה סנטרס בנורבגיה.

עלות שכרה של היו"רית ובעלת השליטה דנה עזריאלי עמדה על 4.2 מיליון שקל, וזו של המנכ"ל אייל חנקין על כ-6.9 מיליון שקל. בכירים בולטים נוספים הם סמנכ"לית הכספים, אירית סקלר-פילוסוף,ששכרה הסתכם ב-4.3 מיליון שקל, ומנכ"ל קניוני עזריאלי, אורי קילשטיין, שעלות שכרו עמדה על 3.3 מיליון שקל. בחודש שעבר עזב קילשטיין את תפקידו וטרם מונה לו מחליף.


"ביקוש גובר בתחום המשרדים"

המנכ"ל חנקין ציין עם פרסום הדוחות, כי "תחום המשרדים נהנה מביקוש גובר לאורך השנה והמשך צמיחה ב-NOI מנכסים זהים, ולצידו פעילות המסחר ממשיכה להציג מגמה חיובית מאז פתיחתה מחדש בסוף פברואר השנה.

"הקבוצה ממשיכה בפיתוח מנועי צמיחה חדשים בדגש על תחום הדאטה סנטרס. ברבעון הרביעי מגיע היקף חלקנו ב-NOI מפעילות זו לקצב של 120 מיליון שקל בשנה, תרומה שתלך ותגדל עם השלמת הפרויקטים הרבים שבפיתוח".

היו"רית עזריאלי מסרה, כי "שנת 2021 הייתה שנה מצוינת לקבוצת עזריאלי, עם צמיחה חזקה, התפתחות משמעותית בכל תחומי הליבה ותוצאות פיננסיות מעולות. בעשור האחרון הצגנו מספר מנועי צמיחה חדשים, בהם הדאטה סנטרס והדיור המוגן, ואנו ממשיכים ומניחים את התשתית לתחומים חדשים נוספים, כגון מלונאות ודיור להשכרה לטווח ארוך".