חניה | טור סופ"ש

בתל אביב שמים סוף למריבות על חנייה והנחמה הקטנה ב"דירה בהנחה"

דווקא כשנדמה שתל אביב כולה נמצאת בחפירות, עם יעדים שהולכים ומתרחקים באשר למועד שבו נזכה לראות את מערכות הסעות ההמונים מתפקדות, מוסדות התכנון מזכירות לנו היכן נמצאת המטרה - לסיים את הסיפור של מכוניות בלב תל אביב

זו לא פעם ראשונה שבעיר תל אביב מקדמים פרויקטים נטולי חניה / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel
זו לא פעם ראשונה שבעיר תל אביב מקדמים פרויקטים נטולי חניה / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

מצוין - בלי מריבות חניה: התכנון בת"א ממוקד מטרה

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה השבוע על הפקדת תוכנית חדשה ברחוב אבן גבירול בתל אביב, שתכלול 2,500 דירות, ואפילו לא חניה אחת. זו לא פעם ראשונה שבעיר תל אביב מקדמים פרויקטים נטולי חניה, אבל ההיקפים הפעם מלמדים על הדרמה הגדולה שבפתח.

עוד בשנת 2020 קבעה מועצת העיר תקן מקסימלי של 0.8 מקומות חניה ליחידת דיור בשכונות "הפריפריאליות" שלה בצפון, במזרח ובדרום, תקן מקסימלי של חצי מקום חניה לדירות שיקומו במרכז העיר ואפס מקומות חניה בקרבה לתחנות וקווי מערכת הסעת המונים.

דווקא כשנדמה שהעיר כולה נמצאת בחפירות, עם יעדים שהולכים ומתרחקים באשר למועד שבו נזכה לראות את מערכות הסעות ההמונים מתפקדות, מוסדות התכנון מזכירות לנו היכן נמצאת המטרה. וכן, בשנייה הראשונה אולי תרחמו ותגחכו על המשוגעים שיקנו דירה בתל אביב בלי חניה (תהיו בטוחים שגם ללא חניה, זול זה לא יהיה). אבל שנייה אח"כ תקנאו בהם. ממילא נגמר הסיפור של מכוניות בלב תל אביב, אז למה לא לעבור לשלב הבא ולחסוך המון הוצאות בדרך.

בלתי מספיק - קשה להתווכח עם תקווה: "דירה בהנחה" לפחות נותנת חלום 

התירוץ היחיד להצדיק את קיומן של הגרלות הפיס בחסות המדינה, היא האשליה המתוקה שניתנת לתמימים שרוכשים את הכרטיסים הללו. במחיר נמוך יחסית, הם קונים חלום על עושר, עד הפעם הבאה. באופן אישי אף פעם לא הצלחתי להבין איך זה עובד כשהסיכוי כה אפסי, אבל עם התקווה קשה להתווכח.

באופן דומה, צריך לראות את חגיגת ההגרלות שעורכת המדינה לעשרות אלפי "דירות בהנחה". דירות שיקומו בשנים הקרובות על קרקעות שסבסדה המדינה לקבלנים, שהתחייבו לבנות עליהן דירות במחיר מוזל יחסית. ביום שלישי הקרוב (29.3) תיסגר הרשמה ל-10,000 דירות כאלו, ובהמשך השנה אמורה להגיע עוד כמות כפולה.

הביקוש גבוה עשרות מונים, הסיכוי לזכות קטנטן (גבוה פי כמה מהפיס כמובן, אבל גם התמורה מפוקפקת בהרבה), אבל הוא מייצר בינתיים לעשרות אלפי ישראלים את האשליה שאולי בקרוב הם יוכלו לקנות דירה בישראל. מול ממשלה שלא עושה כמעט כלום, ועם ריבית נמוכה שעדיין מתדלקת מחירים ברחבי העולם, אולי גם זה משהו. ואם זה יצנן ולו במעט את שאר השוק, גם זו תהיה נחמה.