ההייטק לא מתייבש: ורטקס וגלילות מכריזות על קרנות ב-620 מיליון דולר

שתיים מפירמות ההון סיכון הדומיננטיות בהייטק הישראליות הכריזו במקביל על השלמת גיוס קרנות חדשות • הכסף המגויס מתווסף למה שנהוג לכנות "תחמושת יבשה", הכסף הזמין אצל קרנות ההון סיכון, שמרכך את השפעת הנסיגה בבורסה על סטארט-אפים פרטיים

השותפים בגלילות קפיטל (מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי) / צילום: בן יצחקי
השותפים בגלילות קפיטל (מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי) / צילום: בן יצחקי

עוד 620 מיליון דולר יזרמו לסטארט-אפים הישראלים, כאשר שתיים מפירמות ההון סיכון הדומיננטיות בתעשייה הודיעו היום (ב') במקביל על סגירת קרנות חדשות שלהן. הקרנות גויסו לפני ותוך כדי הנפילות במניות הטכנולוגיה האמריקאית. הכסף המגויס מתווסף למה שנהוג לכנות Dry Powder (תחמושת יבשה), הכסף הזמין שעומד לרשות קרנות ההון סיכון, ומרכך את ההשפעה של הנסיגה בבורסה על המימון שמקבלים סטארט-אפים פרטיים.

הראשונה להודיע כבר הבוקר הייתה קרן ורטקס, מוותיקות ההון סיכון הישראליות, שהוקמה ב-1997. ורטקס הכריזה על סגירת שתי קרנות בעת ובעונה אחת: קרן שישית להשקעות מוקדמות בגובה 230 מיליון דולר, הגדולה ביותר שלה אי-פעם. ורטקס משקיעה מסורתית השקעה הראשונות בסטארט-אפ עד סבב B, אך לאור הכסף האמריקאי הגדול שזרם לתעשיית ההייטק הישראלי דרך פירמות כמו אינסייט פרטנרס, רוב ההשקעות שלה כיום הן בשלבי סיד מוקדמים.

השותפים בקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן
 השותפים בקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן הנוספת היא קרן הזדמנויות להשקעות המשך בסטארט-אפים מהפורטפוליו של ורטקס שגובהה 170 מיליון דולר. זוהי הקרן השנייה מהסוג הנ"ל של ורטקס.

שתי הקרנות עשו סגירה ראשונית (כלומר גייסו מעל חצי מהכסף המבוקש) כבר שנה שעברה וסגירה סופית השנה. המשקיעים של ורטקס הם ישראלים וזרים, כולל חברת ההחזקות הממשלתית טמסק מסינגפור, משקיעה משמעותית שמלווה את ורטקס מהיום הראשון. לוורטקס 50 חברות פורטפוליו פעילות והיא גייסה עד היום לכל הקרנות שלה 1.3 מיליארד דולר.

לאחרונה הודיעה ורטקס על מימוש החזקות בהיקף 160 מיליון דולר מקרן מספר ארבע שלה, שהתחילה להשקיע ב-2014. הקרן מכרה כשליש מהחזקותיה בחברות הפורטפוליו בקרן לענקית ההשקעות האמריקאית StepStone.

אחר-הצהריים הודיעה גלילות קפיטל הצעירה יותר, שהוקמה ב-2011, על סגירת קרן משלה. מדובר בקרן רביעית של גלילות להשקעות סיד בעולמות הסייבר, תוכנה תאגידית וכלי מפתחים. גובה הקרן, שנסגרה רשמית בינואר וכעת מוכרזת, הוא 220 מיליון דולר והיא תנוהל על ידי קובי סמבורסקי, אריק קליינשטיין (שני השותפים המייסדים) ונופר עמיקם. הכסף מגיע מגופים מוסדיים ומבכירים בתעשיית הטכנולוגיה.

בנוסף לקרן סיד זו, גלילות משקיעה מקרן של 180 מיליון דולר (גלילות פלוס) בחברות צמיחה מוקדמת שהוכרזה אשתקד. קרן זו מנוהלת על ידי ליאור ליטבק וגובהה 180 מיליון דולר. יחד עם הקרן החדשה, גלילות גייסה עד היום 800 מיליון ויש לה 29 חברות פעילות בפורטפוליו. מאז הקמתה היא השלימה 12 אקזיטים.

לגיוס של ורטקס מתלווה בלוג של השותף אביעד אריאל שמתייחס לתנאים המשתנים בשוק על רקע נפילת מניות הטכנולוגיה בבורסה ועליית ריבית, אחרי תקופה של שנתיים מדהימות לתעשיית הטכנולוגיה העולמית. "לנפילה המסיבית בשווקים ציבוריים תהיה השפעה משמעותית על ההחזרים של קרנות הון סיכון וגם ורטקס לא תהיה שונה", כותב אריאל. "ברור שהשנים הבאות יהיו יותר מאתגרות לרוב החברות. הכסף הופך ליותר יקר והגיוני להעריך שהביקוש יקטן כאשר אנשים וחברות ינהלו את ההוצאות בצורה יותר רציונאלית, אך אנחנו נשארים אופטימיים לטווח הארוך".