חשד: כפו שירותי "שמירה" על קבלני בניין וגבו מהם דמי חסות

רשות המסים ומשטרת ישראל מנהלים חקירה נגד "ראיסים", ראשי קבוצות של עובדים, בחשד שהשתלטו על טריטוריות שמירה של אתרי בנייה ברחבי הארץ וכפו על קבלני בניין את שירותי האבטחה שלהם תוך סחיטה באיומים

אתר בנייה / צילום: שלומי יוסף
אתר בנייה / צילום: שלומי יוסף

עשרות חוקרי משטרה ורשות המסים פשטו היום (ב') בשעות הבוקר המוקדמות על עסקים ובתיהם של שבעה חשודים מאזור הפזורה הבדואית בדרום הארץ, בהם "ראיסים", החשודים כי כפו שירותי "שמירה" על קבלני בניין. "ראיסים" הם ראשי קבוצות של עובדים, אך לא הם ולא העובדים שלהם רשומים פורמלית בשום מקום.

בחודשים האחרונים התנהלה חקירה סמויה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, ביחד עם משרד חקירות מכס ומע"מ באר שבע ופקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים, הנוגעת לעבירות פליליות שבוצעו על-ידי גורמים עבריינים בחברה הערבית בתחום שירותי השמירה באתרי בנייה.

במסגרת החקירה עלה כי חלק מהחשודים, המכונים "ראיסים", הפעילו חברות שמירה שלא כדין ולכאורה כפו את עצמם על קבלני בניין שייקחו את שירותיהם בעשרות אתרי בנייה ותשתיות באזור דרום ומרכז הארץ, זאת תוך סחיטה באיומים וזריעת פחד בקרב הקבלנים והעובדים באתרי הבנייה.

על-פי החשד, "הראיסים" תבעו לעצמם כל אחד טריטוריה וקבעו את "גבולות הגזרה" ביניהם לסחיטת דמי חסות בכסות חברות שמירה, באזור תל אביב, נתניה, הרצליה, גבעת שמואל וחריש.

החשדות נגד החשודים עוסקים גם בעבירות כלכליות, בהן עבירות מס, מרמה והלבנת הון, בהיקפים של למעלה מ-15 מיליון שקל, בין היתר באמצעות שימוש בחשבוניות פיקטיביות באופן שיטתי ומאורגן על-ידי חברת השמירה.

היום בשעות הבוקר המוקדמות כאמור, עם המעבר לחקירה גלויה, פשטו עשרות שוטרים מהיאל"כ, חטיבה טקטית במג"ב, יחידות יס"מ ויואב, מתפ"א ושוטרים ממחוז דרום על בתיהם ועסקיהם של שבעה חשודים מאזור הפזורה הבדואית וביצעו חיפושים לאיסוף ראיות בחשד לעבירות סחיטה באיומים, ניהול ארגון שמירה ללא רישיון, עבירות מס ועבירות על-פי חוק איסור הלבנת הון.

במהלך החיפושים נתפסו 5 כלי רכב יוקרתיים, כ-240 אלף שקל במזומן, צ'קים על סך 55 אלף שקל, עשרות אלפי דולרים ותכשיטים בתפזורת בכמות גדולה. בנוסף, נתפסו גם נכסי נדל"ן וחשבונות בנק.

בתום החיפושים עוכבו 7 החשודים לחקירה באזהרה במשרדי לה"ב, ובהמשך צפויים להיחקר עוד עשרות חשודים בפרשייה.

החקירה מנוהלת על-ידי משטרת ישראל בשיתוף רשות המסים, ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שמסרו במשותף: "נמשיך לפעול לחשיפה וגילוי של עבירות פשיעה חמורות, במטרה לחקור ולהביא את העבריינים מבצעי העבירות לדין".