האם נתונים מראים שחיסונים מעלים את הסיכון להפלות?

ביה"ח רמב"ם סיפק נתונים על חיסונים והפלות לפי חוק. המסקנות יצאו משליטה • המשרוקית של גלובס

פוסט בפייסבוק, 13.2.22 / צילום: צילום מסך
פוסט בפייסבוק, 13.2.22 / צילום: צילום מסך

בחודש שעבר פרסמו מספר "ספקני חיסונים" נתונים שהתקבלו מבית החולים רמב"ם ומוכיחים, לטענתם, קשר בין חיסונים נגד קורונה לבין עלייה במספר הלידות השקטות.

בפוסט בפייסבוק שזכה ליותר מ-200 שיתופים נטען כי "בין מרץ לאוקטובר 2021 (נרשמו) 240 לידות שקטות והפלות ברמב"ם - גידול של 32% לעומת 2020 ושל 50% מעל 2019". עוד נטען שם כי בתקופות מסוימות, אחוז הלידות של מחוסנות שהסתיימו בהפלה או לידה שקטה היה כפול מהאחוז הזה בקרב לא מחוסנות. מסקנת כותב הפוסט הייתה כי "באופן כללי חיסון של מנה אחת ומעלה במהלך ההריון הגדיל את סיכון הלידה השקטה והפלה בלפחות 20% (8.1% לעומת 6.9%)". הפוסט היה חלק מסדרה של פרסומים ברשת שהתבססו על אותם נתונים, וגם בתוכנית האינטרנטית של אורלי וילנאי וגיא מרוז התקיים עליהם דיון תחת הכותרת "איך לא נבדקים נתונים מרמב"ם שמעידים על עלייה ניכרת ומדאיגה בהפסקות הריון".

בדקנו עם בית החולים רמב"ם והנתונים המדוברים אכן התקבלו מהם בעקבות בקשת חופש מידע שהוגשה בנושא. אלא שמהתגובה המפורטת שהעביר לנו בית החולים עולה כי מהנתונים הללו לא ניתן להסיק דבר לגבי הפלות לא רצוניות ולידות שקטות שנגרמו בעקבות החיסונים, מכיוון שאין בהם הפרדה בין מקרים כאלה, לבין מקרים של הפלה יזומה. כך מסבירים זאת אנשי בית החולים בתגובתם (הסוגריים במקור): "הבעיה העיקרית: אנשי חופש המידע שלנו, שפועלים כמובן לפי חוק, התבקשו לתת נתון גולמי שלא ניתן לאגום אותו יחד... רוב ההפלות נעשות על רקע שאינו קשור כלל להתחסנות (סיבות סוציאליות, גיל, החלטה מעל גיל 40 להפסיק הריון מכל סיבה שהיא ועוד - שום קשר להתחסנות)".

עוד הוסבר בתגובה כי "בתוך הקבוצה של ‘הפלות ולידות שקטות', כמות ההפלות גדולה בהרבה מכמות הלידות השקטות... מעבר לכך - כל הניתוחים לא מאיתנו... ואיננו עומדים מאחוריהם". אז מהנתונים של רמב"ם לא ניתן להסיק את מה שטענו מי שנופפו בהם, אבל האם יש נתונים אחרים שקובעים שחיסון נגד קורונה לא מעלה את הסיכון להפלה?
בישראל לא מצאנו מידע בנושא, אבל כן מצאנו בבריטניה. דוח פיקוח על החיסונים של סוכנות הביטחון הבריאותי במדינה, שפורסם בפברואר, קובע כי "לא נמצא כל חשש לבטיחות בחיסוני קורונה לנשים הרות במחקרים שפורסמו עד כה". הדוח גם מפנה למחקר שפורסם בנובמבר 2021 בו צוין כי "לא נמצאו ראיות לסיכון מוגבר להפסקת היריון מוקדמת אחרי חיסון לקורונה", וכי הממצא מתווסף "לממצאים של דוחות אחרים שתומכים במתן חיסון קורונה לנשים הרות".

בשורה התחתונה: הפוסט בעניין הסיכון להפלות מטעה. הנתונים שמופיעים בו אכן מסתמכים על מידע שהועבר מבית החולים רמב"ם, אך אלה לא כוללים הפרדה בין הפלות יזומות להפלות לא יזומות. ברמב"ם מציינים כי הם אינם עומדים מאחורי הניתוח שנעשה לנתונים. מחקר שנערך בבריטניה לא מצא סיכון מוגבר להפלות לא רצויות בקרב נשים הרות שקיבלו חיסון.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

פוסט בפייסבוק

תאריך: 13.2.22

ציטוט: "חיסון (נגד קורונה) במהל היריון הגדיל את הסיכון הלידה השקטה והפלה בלפחות 20%"

ציון: מטעה

בפוסט בפייסבוק, שזכה ליותר מ-200 שיתופים, נכתבו הדברים הבאים, שלפי הכותב מתבססים על נתוני בית החולים רמב"ם על לידות שקטות:

"הנה המסקנות שלי (בדומה לעמיתיי):

  1. ב-2021 בין חודש מרץ לחודש אוקטובר היו 240 לידות שקטות והפלות ברמב"ם, גידול של 32% לעומת 2020 ושל 50% מעל 2019.
  2. בתקופה עד אוגוסט 15% מהלידות של מחוסנות הסתיימו בהפלה או לידה שקטה. כפול מהלא מחוסנות (7.3%).

בספטמבר ואוקטובר, 9% מהלידות של מחוסנות בוסטר הסתיימו בהפלה או לידה שקטה. כפול מלא מחוסנות (4.2%) ופי 1.5 ממחוסנות בלפחות חיסון אחד (6.3%).

  1. באופן כללי חיסון של מנה אחת ומעלה במהלך ההריון הגדיל את סיכון הלידה השקטה והפלה בלפחות 20% (8.1% לעומת 6.9%).

"בתקופה האמורה כל הנשים שחוסנו זה היה בודאות בזמן ההריון.

"הערה: הסיכון בהריון הגדול ביותר הוא בטרמסטר הראשון. לפי המלצת משרד הבריאות, החיסון ניתן לרוב החל מהטרמסטר השני. לכן היינו מצפים לראות שיעור לידות שקטות והפלות נמוך מהלא מחוסנות. התוצאות למעשה הן איפוא חמורות ביותר.

"רמב"ם זה רק בית חולים אחד, שבו מתבצעות כ-3% מהלידות במדינת ישראל, אבל אני מבין למה משרד הבריאות לא מתלהב לשתף את הנתונים משאר בתי החולים.

"העובדה שהם צריכים לאסוף את סטטוס ההתחסנות של היולדות באופן ידנית רטרואקטיבית מעידה לדעתי יותר מכל על רמת הרשלנות לכאורה של אנשי משרד הבריאות. איך אפשר לתת חיסון ניסיוני לנשים בהריון ולא לאסוף נתונים???

"בשביל מי שאישר לתת את החיסון הזה לנשים בהריון, אני מקווה שיש איזו מדינה בדרום אמריקה שאין לה הסכם הסגרה עם ישראל שמוכנה לקבל אותם. לכאורה...

!!The shit is about to hit the fan".

לפוסט נוספו גרפים שמראים כיצד מספר העליות עלה בין 2019 ל-2021, וכמו כן שבקרב נשים מחוסנות יש יותר לידות שקטות והפלות מאשר בקרב נשים שלא התחסנו.

מהקריה הרפואית רמב"ם נמסר למשרוקית: "רמב"ם העביר נתונים גולמיים לפי בקשת חוק חופש מידע, לא פרשנות, ואיננו עומדים מאחורי הניתוח והפרשנות הזו. הבעיה העיקרית: אנשי חופש המידע שלנו, שפועלים כמובן לפי חוק, התבקשו לתת נתון גולמי שלא ניתן לאגום אותו יחד יחסית ובהשוואה לשאלת ההתחסנות - גם הפלות, וגם לידות שקטות. רוב ההפלות נעשות על רקע שאינו קשור כלל להתחסנות (סיבות סוציאליות, גיל, החלטה מעל גיל 40 להפסיק הריון מכל סיבה שהיא ועוד - שום קשר להתחסנות). כמות ההפלות בתוך הקבוצה הזו של 'הפלות ולידות שקטות' גדולה בהרבה מכמות הלידות השקטות, וזה עוד לפני שנכנסנו לסוגיה אם לידות שקטות קשורות לחיסונים. מעבר לכך - כל הניתוחים לא מאיתנו, לא על דעתנו ואיננו עומדים מאחוריהם".

כלומר, הנתונים שהגיעו מרמב"ם אינם יכולים להראות את הקשר בין חיסונים לבין לידות שקטות, שכן הם כוללים בתוכם גם סוגים אחרים של הפסקת היריון, רבים מהם מהווים הפלות יזומות מסיבות שונות. לכן, בעייתי מאוד לקבוע על סמך הנתונים האלו שיש קשר בין התחסנות לבין הפלות ולידות שקטות, שכן יש גם הפלות שאינן קשורות לשאלה של התחסנות ואי-התחסנות, אלא להחלטה מודעת ורצונית של האם.

יש גם מחקרים פוזיטיביים שמראים שהחיסון לא מביא להפלות שקטות או באופן כללי לפגיעה בעוברים או בנשים ההרות. דוח פיקוח על החיסונים של סוכנות הביטחון הבריאותי של בריטניה מה-17 בפברואר 2022 קובע: "אף חשש לבטיחות בחיסוני קורונה לנשים הרות לא נמצא במחקרים שפורסמו עד כה. שיעור תופעות הלוואי עולה כדומה בקרב הרות ולא הרות". המסמך מתייחס למספר תופעות הקשורות בלידה: לידות שקטות, ולד במשקל נמוך, ולד במשקל נמוך מאוד, לידה מוקדמת, לידה מוקדמת מאוד ולידה מוקדמת באופן קיצוני. בכל המדדים היקף התופעות הנ"ל בקרב נשים שקיבלו לפחות מנה אחת היה דומה למדי לזה שבקרב נשים שלא התחסנו, ובכל המקרים חוץ מוולד במשקל נמוך מאוד היקף התופעות בקרב נשים מחוסנות היה מעט נמוך יותר. המסמך מפנה למחקר שפורסם בנובמבר 2021, שבחן באופן ספציפי את הקשר בין החיסונים להפלות, וקבע: "המחקר לא מצא ראיות לסיכון מוגבר להפסקת היריון מוקדמת אחרי חיסון לקורונה ובכך מוסיף לממצאים של דוחות אחרים שתומכים במתן חיסון קורונה לנשים הרות". עם זאת, יש לסייג שבעוד בישראל משתמשים כמעט רק בחיסונים של חברת פייזר, בבריטניה משתמשים גם במודרנה ובאסטרהזניקה.

זו לא הפעם הראשונה בה עולות טענות שכביכול מראות קשר בין חיסונים להפלות. בעבר המשרוקית טיפלה בטענה לפיה בתחילת מבצע החיסונים בדצמבר 2020 מספר ההפלות בקרב מחוסנות עלה. רק שהניתוח של הנתונים לא התחשב בכך שגם מספר הנשים המחוסנות עלה. בגלל שלא היו נתונים לגבי כמה נשים הרות בלבד קיבלו את החיסון, לא היה ניתן לקבוע בוודאות בכמה גדל שיעור ההפלות לאחר החיסון, אם בכלל.

לסיכום, הנתונים בפוסט, שהגיעו מהקריה הרפואית רמב"ם, כוללים נתונים לגבי לידות שקטות וכל סוגי ההפלות, כולל הפלות יזומות, ללא הפרדה. לכן, לא ניתן לדעת כמה הפלות לא יזומות ולידות שקטות נגרמו בקרב נשים מחוסנות לעומת לא מחוסנות, וברמב"ם לא עומדים מאחורי ניתוח הנתונים שנעשה. בבריטניה מחקרים לא מצאו שונות של ממש בין נשים שחוסנו לכאלה שלא חוסנו. לכן הדברים בפוסט מטעים.