יש מפוארות ממנה אבל הסיאט ארונה מציעה יחס הוגן בין מחיר לתמורה

יש מכוניות מפוארות יותר מסיאט ארונה בפלח שלה • עם זאת, במציאות שבה ההיצע של כלי רכב זולים פוחת, הארונה מספקת שימושיות ונוחות במחיר תחרותי

סיאט ארונה 2022 / צילום: יח''צ
סיאט ארונה 2022 / צילום: יח''צ

"מחירי המכוניות החדשות הולכים ומתייקרים במהירות, במקביל להתייקרות חומרי הגלם ועלויות הייצור. חייבים למצוא דרך להוריד את המחירים כי המכוניות הולכות ומתרחקות מהישג היד של המעמד הבינוני". את הדברים האלה אמר בתחילת החודש קרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס, ואחד המנהלים החשובים והמוערכים בתעשיית הרכב העולמית.

אמנם תעשיית הרכב לא אימצה גישה סוציאליסטית לפתע, ושנת 2021 הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדותיה, אך גם היצרנים מבינים היטב שייצור כלים יקרים ורווחיים הוא פתרון לטווח הקצר. בטווח הארוך, לעומת זאת, צמיחה כלכלית נגזרת מהיקפי ייצור גדולים ופנייה להמונים.

כיום, הלקוחות בכל העולם מרגישים היטב את אפקט עליית מחירי כלי הרכב, ובמיוחד הלקוחות הישראליים בשל המיסוי הגבוה בארץ. בשנת 2018 נתח המכירות של כלי רכב חדשים, שמחירם היה מתחת ל-120 אלף שקלים, היווה כרבע מכלל השוק. שלוש שנים לאחר מכן, נתח השוק שלהם בישראל התכווץ לפחות מ-16%, והמחיר הממוצע לעסקת רכב חדש בשוק הפרטי נסק אל מעבר ל-160 אלף שקל.

ואכן, מחירי מכוניות המיני העירוניות והעממיות מטפסים בחדות, ההיצע של מכוניות הסופר מיני הולך ומתכווץ, והלקוחות בישראל מתרגלים לשלם בין 130 ל-140 אלף שקל עבור ג’יפונים עירוניים קומפקטיים, שלפני מספר שנים עלו 20% פחות. יש לציין, שאת הפער הזה סוגרים לקוחות רבים באמצעות הגדלת מסגרת האשראי של משק הבית.

בינתיים, דגמים חדשים שמחירם לא זינק באופן משמעותי, זוכים ל"מדליה חברתית" - עוד לפני הלחיצה על מתג ההתנעה. אחת מהן היא סיאט ארונה החדשה, שנחתה כאן לאחרונה עם אבזור משודרג ומחיר בסיס של פחות מ-117 אלף שקל.

מתיחת פנים, לטוב ולרע

מבחינה חיצונית, סיאט ארונה זכתה למתיחת פנים בדומה לאחות איביזה - עיצוב יותר סולידי בזכות גריל חדש ומפוצל עם שבכה מושחרת, פנסי LED חדי פינות עם אלומת אור מעוצבת, פגושים חדשים והדוקים, זנב מעוצב עם עיטורים וחישוקים קלים. כדי לקבל חישוקים וצמיגים רחבים וספורטיביים וגג בגוון שונה יותר, צריך לשדרג לגרסת ה-FR, שמחירה גבוה יותר מהארונה, אך גם בגרסת הבסיס מדובר במכונית עם סטטוס.

עיצוב הפנים עבר טיפול מקיף בנוסח האיביזה החדשה, והוא מהווה קפיצת דרך משמעותית ביחס לגרסה היוצאת. את מרכז תשומת הלב ממקד מסך מולטימדיה גדול וחד, לצד מערך פיקוד מאורגן היטב, שכולל מוט הילוכים מסורתי ומתגי תפעול פיזיים לטובת מי שלא אוהב לנבור בתפריטים. דגם ה-FR גם מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי אופנתי, אם כי אנחנו דווקא מעדיפים את הלוח האנלוגי המסורתי של גרסת הבסיס.

האבזור התקני בדגם הבסיס שודרג, וכעת כולל התנעה ללא מפתח ומשטח טעינה. במכונית קיימת גם חבילת ADAS די מקיפה. אולם, המפרט התקני של הגרסה הזו לא כולל חיישנים ומצלמה לנסיעה לאחור - פריטים כמעט הכרחיים כיום לדגם עירוני. בנוסף, בולטת בהיעדרה האפשרות לכוון את גובה המושב.

איכות הייצור טובה כבעבר, וניכר ניסיון לשדרג את התחושה באמצעות משטחי דיפון רכים, לצד ציפויים דמויי מתכת, הגה ספורטיבי, וקישוטים צבעוניים בגרסת ה-FR. עם זאת, חומרי הדיפון הדומיננטי בתא הוא עדיין פלסטיק נוקשה.

הממדים של מודל 2022 לא השתנו מהותית ביחס לגרסה הקודמת, ותא הנוסעים עדיין מתוכנן עבור ארבעה נוסעים, עם אופציה לדחוק נוסע חמישי קומפקטי לנסיעות קצרות. סף הכניסה לרכב נוח, וגובה הישיבה מעל הכביש לא שונה בהרבה ממכוניות פרטיות, אך מרחב הראש מתאים גם למבוגרים גבוהים מהממוצע. מרחב הרגליים מאחור סביר בהחלט לרכב מהקטגוריה הזו, וגם תא מטען של 400 ליטר, לפני קיפול המושב האחורי, בהחלט ימלא את הייעוד המשפחתי.

מפצה על מערכת ההנעה

גרסת הבסיס של הארונה מצוידת במערכת ההנעה המוכרת של קבוצת פולקסווגן, שכוללת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים, בנפח צנוע של ליטר אחד, והספק של 110 כ"ס. על הנייר, לא מדובר בנתונים מרשימים במיוחד, ויש בקטגוריה כלים עם הספק גבוה יותר ב-10%-20%.

אולם, לארונה יש שני קלפים חזקים בשרוול: הראשון, משקל עצמי צנוע מאוד של כ-1.13 טון. השני, תיבה כפולת מצמדים חדה ובמהירה, שבגרסה העדכנית שלה מאפשרת לסחוט מהמנוע כל שבריר הספק ומומנט לטובת משיכה.

 
  

הרכב מעניק שיוט רגוע בעיר ובמהירויות גבוהות על הכביש המהיר ללא מאמץ. עם זאת, במצב החסכוני, גם תגובת הדוושה ללחיצה הראשונית מרגישה די מהוססת. במצב הספורטיבי התגובה משתנה מקצה לקצה עם העברת ההילוכים, ומעניק דחף מכובד גם בעליות ארוכות עם שלושה נוסעים. מטבע הדברים, גם צריכת הדלק תלויה בבחירת הנהג - מי שייצמד למצב התכנות החסכוני ויפגין איפוק על המצערת, לא יתקשה להתקרב לנתון של כ-17 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית תפחית מכך כמעט רבע.

בניגוד לגרסה הקודמת, הארונה החדשה מציגה איזון הרבה יותר טוב בין התנהגות לנוחות. גרסת ה-FR, שמגיעה עם חישוקים וצמיגים ספורטיביים יותר וכיול הדוק יותר של המתלים, מרגישה חדה, זריזה ונעימה לנהיגה נמרצת, עם היגוי מדויק ומאוזן (אחרי כיבוי מערכת הסיוע הבטיחותית), ומעט מאוד נטיית גוף בפניות.

אמנם הארונה פחות סופגת זעזועים מהגרסה היוצאת, אך היא עדיין יותר ידידותית לנוסעים. כמו כן, גרסת הבסיס החדשה, שכוללת גלגלי 16 וצמיגים בחתך גבוה, סופגת בורות בצורה רכה יותר, אם כי היא פחות חדה וספורטיבית. במילים אחרות, הבחירה בין הגרסאות הללו היא יותר מהותית מאשר בחירה באבזור וקוסמטיקה.

לא מיועדת רק לעשירים

המחיר של סיאט ארונה בסיסית מתחיל ב-117 אלף שקל. על אף שלא מדובר במחיר נמוך במציאות ההזויה של ימינו, הוא מספק יחס גבוה ומאוד תחרותי בתמורה לכסף. גרסת ה-FR עולה כמעט 10 אלף שקל יותר, אך היא עדיין סבירה ביחס למתחרות עם רמת אבזור דומה.

בשורה התחתונה, הארונה המחודשת היא תוספת חיונית לפלח ההתחלתי של שוק הרכב, והיא רחוקה מלהרגיש כמו מכונית לאנשים עם תקציב נמוך.

חלק מהמתחרות:

טויוטה יאריס קרוס 1.5 ליטר
גרסת הבסיס עולה כ־123 אלף שקל. היא מצוידת במנוע שלושה צילינדרים נטול טורבו בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 125 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ את הרכב ל־100 קמ"ש ב־11.7 שניות. תא הנוסעים מרווח ומצויד במערכות בטיחות מקיפות.

טויוטה יאריס קרוס / צילום: יח''צ
 טויוטה יאריס קרוס / צילום: יח''צ

פורד פומה 1.0
125 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. העיצוב צעיר ואתלטי, השלדה מלוטשת והנסיעה נוחה. המנוע הוא אחד ליטר טורבו בנזין, שמייצר 125 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 קמ"ש ב־10.2 שניות. תא הנוסעים מרווח עם ערכה בטיחותית מקיפה.

פורד פומה / צילום: יח''צ
 פורד פומה / צילום: יח''צ

מאזדה CX3 1.5
גרסת הבסיס עולה כ־120 אלף שקל. העיצוב נאה והממדים סבירים, אך תא המטען מסתפק ב־240 ליטר וחבילת ה־ADAS. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו, שמייצר 116 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת שש מהירויות. האבזור הבטיחותי סביר.

מאזדה CX3 1.5 / צילום: יח''צ
 מאזדה CX3 1.5 / צילום: יח''צ