הודו ואוסטרליה חתמו על הסכם סחר חדש כחלופה לסין

המדינות רוצות לגוון את שווקי היצוא שלהן, בעקבות המתח שיש בין כל אחת מהן לבין סין

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Press Information Bureau
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Press Information Bureau

הודו ואוסטרליה הגיעו להסכם סחר זמני, המחזק את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות שביקשו לגוון את שווקי היצוא שלהן בזמן שהן סובלות ממתח עם שותפת המסחר הגדולה ביותר שלהן, סין.

ההסכם, שנחתם בשבת, יסיר את המכסים על יותר מ־85% מהסחורות האוסטרליות המיובאות למדינה הדרום אסיאתית, כולל בשר כבש, צמר ומינרלים; וכן 96% מהמכסים על סחורות הודיות הנכנסות לאוסטרליה, כולל מוצרי עור, טקסטיל ואבני חן. ההסכם יסיר או יקטין מאוד תעריפים המוטלים על יין אוסטרלי ומוצרים חקלאיים כמו אבוקדו ופיסטוק לכמה שנים.

הקשרים הכלכליים בין הודו ואוסטרליה הרוויחו משיתוף־פעולה ביטחוני שנועד להתמודד עם הנטייה של סין להתרחבות. שתי המדינות, לצד יפן וארה"ב, הן חלק מקבוצה של מדינות דמוקרטיות הנקראות דיאלוג הביטחון בארבעה צדדים, או קואד (Quad).

"ההסכם הזה נבנה על שותפות הביטחון החזקה שלנו והמאמצים המשותפים שלנו בקואד, שיצרו הזדמנות ליחסים הכלכליים שלנו להתקדם לרמה חדשה", אמר ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אמר כי ההסכם אפשר לשתי המדינות לשפר את חוסן שרשראות האספקה שלהן ולמנף הזדמנויות לשיתוף־פעולה כלכלי טוב יותר. "זה רגע מכונן בקשרים הדו־צדדיים שלנו", אמר. 

רוצות להקטין את את התלות בסין

הודו הייתה שותפת המסחר השביעית בגודלה של אוסטרליה ב־2020, עם מסחר דו־צדדי שהוערך ב־24.3 מיליארד דולר אוסטרלי, כ־18.2 מיליארד דולר ארה"ב. המדינה הדרום־אסיאתית הייתה שוק היצוא השישי בגודלו לסחורות ושירותים מבחינת השוק האוסטרלי באותה שנה, בשווי מוערך של 16.9 מיליארד דולר אוסטרלי. באוסטרליה אומרים כי רוצים שהודו תהיה אחת משלושת שווקי היצוא הגדולים ביותר שלה עד 2035, והיעד השלישי בגודלו שלה באסיה להשקעות אוסטרליות.

הודו ואוסטרליה רוצות להקטין את תלותן בסין. האינטרסים המשותפים לשתי המדינות הופכות אותן ל"פרטנריות מובנות מאליהן מבחינות כלכליות וגיאופוליטיות", אמרה ליסה סינג, סנאטורית אוסטרלית לשעבר ומנכ"לית מכון הודו אוסטרליה באוניברסיטת מלבורן. לדבריה, "המומנטום גובר".

מבחינת אוסטרליה, ההסכם ירחיב את הגישה לשוק ההודי שיש בו כמעט 1.4 מיליארד אנשים, בתקופה בה המדינה מחפשת יעדים חלופיים ליצוא שלה. לאחר שמוריסון קרא לחקירה בינלאומית על מקורות התפרצות הקורונה הראשונה בסין, בייג'ינג הטילה שורה של מגבלות יבוא ומכסים על סחורות ומוצרים מאוסטרליה.

המתחים בין הודו וסין גם הם גברו מאז ש־20 חיילים הודים וארבעה חיילים סיניים נהרגו ב־2020 בעימות סמוך לגבול עליו שתי המדינות נמצאות בסכסוך. לאחר התקרית אסרה ניו דלהי על עשרות אפליקציות סיניות, כולל אפליקציית הסרטונים הפופולרית טיק טוק, צעד שהתפרש במידה רבה כניסיון להפעיל לחץ על בייג'ינג.

הודו תרוויח מיצוא פטור ממכס של מוצריה לאוסטרליה וכן מהעמקת הקשרים עם המדינה עתירת המינרלים. פקידים אוסטרליים אמרו בעבר כי שתי המדינות עובדות להגדיל את המסחר על מינרלים כמו ליתיום, המשמש בסוללות של מכוניות חשמליות והוא חיוני להעברה של אנרגיה מתחדשת. 

שיתוף־פעולה כלכלי כולל

המדינות החלו לעשות משא־ומתן על הסכם סחר ב־2011. הסכם הביניים ייכנס לתוקף בזמן ששתי המדינות עובדות על ניסוח הסכם שיתוף־פעולה כלכלי כולל. מוריסון אמר כי הוא מקווה שההסכם הכולל יהיה מוכן עד סוף השנה.

"אנחנו כבר עובדים על זה הרבה שנים, בייחוד בשלוש וחצי השנים האחרונות", אמר מוריסון. "אנחנו פותחים את הדלת הגדולה ביותר לאחת הכלכלות הגדולות ביותר בעולם", בהודו.

מודי ומוריסון לאחרונה חשפו גם חבילת השקעות המוערכות בכ־200 מיליון דולר במגוון תחומים כולל מינרלים ואנרגיה מתחדשת.

כמה מוצרי יסוד ביצוא האוסטרלי, כולל מוצרי חלב וקטניות, לא נכללו בהסכם הזמני. כשנשאל מוריסון אם מיהר להגיע להסכם לקראת הבחירות באוסטרליה, שצפויות במאי, הוא אמר כי הוא חשב שחשוב להבטיח שההתקדמות שהושגה בשתי המדינות בינתיים לא תאבד, כך שניתן יהיה לבנות עליה. "צריך להיות מסוגל לממש את ההישגים שהשגנו", אמר.

מוריסון, שהקואליציה השולטת שלו מפגרת בסקרים, מנסה לחזק את המוניטין שלו במדיניות חוץ ומקדם את כוחה של הכלכלה האוסטרלית בניסיון לזכות באהדת המצביעים.

מוריסון אמר כי ההסכם עם הודו יחזק את יכולת החברות האוסטרליות להתמודד עם הפרעות בשווקים של מדינות אחרות. חברות אוסטרליות, כמו חברות רבות אחרות, קיצצו קשרים עם רוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה. חלק מהתעשיות האוסטרליות, כולל פחם, יין ובקר, היו צריכות גם למצוא שווקים חדשים למוצרים שלהן לאחר שסין אסרה על היבוא שלהם או העלתה את המכסים באופן חד.

"זה מאפשר ליצרנים שלנו להתגוון ולהיות יותר חסינים בפני הזעזועים המובנים מאליהם והנושאים המובנים מאליהם הקורים במסחר העולמי כתוצאה מענייני ביטחון בעולם", אמר מוריסון.

אוסטרליה והודו הסכימו לשתף פעולה על דרכים לקדם מסחר חקלאי כחלק מהסכם, וכעת יעבדו על מזכר הבנות כלכלי משופר, כך אמרו פקידים אוסטרליים.