בממשלה לא החליטו מאיפה יגיע הכסף לשיכון אלפי העולים מאוקראינה

בזמן שמנכ"לי משרדי הממשלה דנים בתוכניות לטווח הבינוני והארוך, השרים מתקוטטים ביניהם על האחריות ועל המקורות התקציביים, ובטווח הקצר כ-10,000 עולים נשארים בבתי המלון ואצל קרובי משפחתם

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

תוכנית הדיור לעולים מאוקראינה ומרוסיה אושרה בהחלטת ממשלה לפני שלושה שבועות, אלא שבזמן שמנכ"לי משרדי הממשלה דנים בתוכניות לטווח הבינוני והארוך, השרים מתקוטטים ביניהם על האחריות ועל המקורות התקציביים, ובטווח הקצר כ-10,000 עולים נשארים בבתי המלון ואצל קרובי משפחתם.

שר השיכון זאב אלקין האשים בוועדת העלייה והקליטה שנערכה ביום חמישי את שר אוצר בחוסר מענה לטובת יישום התוכנית. אלקין אמר כי "האוצר לא משחררים לנו תקציב לקדם שום תוכנית".

בנוסף לחזית הזו, השרים אביגדור ליברמן ויאיר לפיד נמצאים בחזית נוספת בשאלת תקצוב רכישת הקראוונים ותשלום שכר הדירה לעולים. בינתיים, בהיעדר החלטה ואישור ממשלה, הכסף לא מגיע, ולמרות ההכרזות הגדולות על שכירות בטווח הקצר, המדינה משלמת הרבה יותר לבתי המלון כדי להמשיך ולשכן בהם עולים, ובך מונעת את השתלבותם בשוק העבודה ובמרקם החיים הישראלי.

כזכור, שר האוצר ליברמן הודיע כי התקציב לתוכנית הדיור יושג דרך קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, ומאז גורמים רבים בממשלה דחו את הרעיון, ובראשם שר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד. המדיניות אותה מנסה לקדם האחרון היא שימוש בעודפי תקציב מגביית מסים, שבסביבתו טוענים כי הגיעו לסכומים "שאף אחד לא חלם עליהם". לטענתם, מאחר שהגירעון נמוך משמעותית מהתחזיות, אין שום סיבה לחתוך בפעילות הממשלה בשביל מטרה שניתן לממן ממקורות אחרים.

ובזמן שהשרים רבים, פורום מנכ"לי משרדי הממשלה ליישום תוכנית הדיור התכנס מאז אושרה התוכנית שלוש פעמים, ובסיכום הישיבות שהגיע לידי גלובס נראה כי ישנה התקדמות עקבית בפתרונות לטווח הבינוני והארוך. בישיבה האחרונה, שנערכה ב-29 במרץ, דווח כי החל שיכון עולים בבתי גיל זהב, אולם בינתיים יש חוסר הסכמות בין חברת דירה להשכיר לבין משרד העלייה והקליטה על השכרת חדרים לסטודנטים. עוד נקבע כי השבוע יופץ קול קורא לרכישת מבנים מהרשויות המקומיות, ו-75 מיליון שקל כבר הועברו לטובת שיפוץ קרוואנים שאותרו זה מכבר.

עוד נודע כי השבוע צפויה להתכנס המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולאשר אתרי מגורים זמניים לעולים. ביום חמישי תתכנס ישיבה בהשתתפות המשנה האזרחי ליועמ"ש על הקלות רגולטוריות לטובת הגדלת היצע הדירות. עוד קבעו המנכ"לים לפי הסיכומים כי יוקם צוות שיתעדף קליטת עולים בנגב והגליל ויגיש את המלצותיו בתוך 30 יום.

נוכח היעדר ההסכמות בדרג הפוליטי, בינתיים נערכים המנכ"לים להאריך את ההתקשרות עם בתי המלון ולהמשיך לשכן שם עולים. בישיבת מצב שהתקיימה הבוקר (א') במשרד העלייה והקליטה אמרה השרה פנינה תמנו שטה כי היא נערכת לקליטת 6,000-10,000 עולים נוספים בכל חודש.

נוכח המספרים הגדולים של העולים שכבר נמצאים במדינה ואלה שעוד יגיעו, צוות המנכ"לים יידרש להציג את פתרונותיו בטווח הקרוב כדי לאפשר לעולים להשתקע בישראל ולהשתלב בה. השרה תמנו שטה אמרה הבוקר כי "שוחחתי עם שר האוצר, ואני סומכת עליו שיפתור את הבעיה".

מלשכתו של שר האוצר ליברמן נמסר בתגובה: "בניגוד לטענה המוצגת, שר האוצר שוחח עם שרי השיכון והקליטה והעלייה במהלך סוף השבוע האחרון, וכל נושא שיכון העולים סוכם על דעת כולם. אין ולא יהיה עולה ללא פתרון דיור במדינת ישראל".