בלקרוק: משבר דומה לזה של שנות ה-70 לא יחזור על עצמו בארה"ב

כלכלני בלקרוק: "השווקים רואים כעת אפשרות שהבנקים המרכזיים יעלו את שיעורי הריבית מעל לרמות הטבעיות. עם הדחיפה של הפד, נראה שהריבית במסלול צפוי של עלייה עד לכמעט 3%"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

בסקירה שמפרסם מכון ההשקעות של בלקרוק מתייחסים מומחי חברת הפיננסים שמנהלת מעל 10 טריליון דולר לזעזוע שנגרם כתוצאה מהשאיפה לניתוק אירופה מהתלות בגז טבעי רוסי.

את הסקירה הכינו בין היתר, פיליפ הילדרברנד, סגן היו"ר של בלקרוק, ז'אן בויווין, ראש מכון בלקרוק להשקעות ואלכס ברייזר, סגנו של בויווין.

"כבר ראינו אילוצים באספקה מניעים את האינפלציה למעלה במהלך השנה האחרונה ומשנים באופן פונדמנטלי את הדרך בה אנו צריכים לחשוב על סביבת המאקרו ועל ההשפעות על השווקים. המגיפה הניעה שינוי ענק באופן ההוצאה של צרכנים בארה"ב, מצריכה של שירותים לצריכה של מוצרים. זה דחף את מחירי המוצרים כלפי מעלה, מה שגרם לאינפלציה גבוהה למרות שהפעילות עדיין לא חזרה לרמות שלפני המגיפה. כעת אנו רואים זעזוע בשוק האנרגיה שמזכיר יותר את משבר האנרגיה בשנות ה-70. המערב מגיב לפלישת רוסיה לאוקראינה בגמילה שלו מהאנרגיה הרוסית. אבל זה לא עניין של מה בכך: רוסיה היא יצרנית האנרגיה השלישית בגודלה בעולם ואחראית ל-10% מצריכת הנפט העולמית ו-17% מצריכת הגז הטבעי בעולם, לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה. רוסיה היא גם הספקית הגדולה ביותר של נפט, פחם וגז לאיחוד האירופי, 27%, 47%, ו-41% מהייבוא, בהתאמה".

"לאחר שארה"ב ובריטניה חסמו ייבוא של נפט רוסי ואירופה הציבה יעד שאפתני של צמצום שני שליש מרכישת הגז הטבעי הרוסי עד לסוף השנה, ברור כי ייצור האנרגיה ברוסיה לא יכול להיות מופנה למקום אחר בין לילה ולכן אספקת האנרגיה העולמית יורדת, מה שמניע קפיצות גדולות במחירי האנרגיה. אנו מאמינים שהשינוי וההתרחקות מאנרגיה רוסית יעלה את האינפלציה וייפגע בצמיחה בווח הקצר, יחד עם יצירת דרישה גבוהה לאספקה של דלקים פוסיליים שאינם מרוסיה. היקף ההשפעה תלוי במהירות שבה המערב יפחית את ייבוא האנרגיה הרוסית", אומרים מומחי בלקרוק.

בבלקרוק משרטטים שלושה תרחישים אפשריים להפחתת התלות באנרגיה רוסית: "תרחיש הבסיס הוא עמידה איתנה וממושכת של המערב כנגד ייבוא אנרגיה רוסית, לצד בניית תכנית סדורה להפחתת התלות של אירופה באנרגיה רוסית עד לסוף השנה. במצב כזה אנו צופים מחיר של 110-130 דולר לחבית נפט ומחיר גז באירופה שיעמדו על 100-115 אירו למגוואט לשעה, מספר שווה ערך ל-190-220 דולר לחבית נפט. התרחיש האפשרי השני הוא הקלה במתיחות וסוג של הסכם שיושג בין רוסיה ואוקראינה. תרחיש זה עלול להאט את המהירות שבה המערב מצמצם את הייבוא מרוסיה, אבל לא יעצור זאת לפי דעתנו. מחירי האנרגיות ירדו קרוב לרמות של דצמבר 2021 עם מחיר חבית נפט שירד מ-100 דולר. התרחיש השלישי הוא זעזוע מסיבי באספקה, חיתוך מהיר של צינור האנרגיה הרוסי לאירופה בין אם בשל החרפת הקונפליקט והחלטה של אירופה להתנתק במהירות מאנרגיה רוסית או בשל החלטה רוסית להפריע לאספקה. בתרחיש כזה מחירי האנרגיות יעלו לפיק של אמצע מרץ ואף מעבר לכך".

לפי בלקרוק, המשבר של שנות ה-70 לא יחזור על עצמו ככל שזה נוגע לארה"ב: "בתרחיש הבסיס של עמידה ממושכת של המערב כנגד ייבוא אנרגיה רוסית אנו צופים כי האינפלציה בארה"ב תעלה בנקודת אחוז אחת והצמיחה תיפגע ב-0.5 נקודות אחוז, למרות שיש הרבה אי ודאות ביחס להערכות אלה. הפגיעה בצמיחה קטנה יחסית לזעזועים קודמים בגלל מספר סיבות, האחת היא שהייצור התעשייתי הוא צרכן פחות כבד של אנרגיה ביחס לעבר, השנייה היא שייצור הנפט בארה"ב עלה כל כך שהיא נדרשת לייבא רק חלק קטן מהנפט הגולמי שהיא צורכת, ביחס לעבר. זה אומר שזעזוע האנרגיה והעלייה במחירי הנפט יגררו אפקט קטן יותר על ארה"ב".

לאור זאת, "אנו לא מאמינים שזה מהווה איום בסטגפלציה מקיפה על ארה"ב - מצב של צמיחה שלילית או אפסית לתקופה ארוכה. הריסטארט מהמגיפה טרם הסתיים והצמיחה טרם הפלישה הייתה גבוה בהרבה מהמגמה, אנו חושבים שהיא תישאר מעל המגמה למרות השפעות זעזוע האנרגיה. אנו חושבים שהמסרים הניציים של הפד הם כרגע רק ברמת הדיבור. יחד עם זאת, הסיכון שהפד ילחץ על הבלמים גדל. זה יכול להיות הכרחי במידה וציפיות האינפלציה תמשכנה לעלות ולהוביל לתחזית אינפלציה גבוהה וארוכה יותר".

לגבי אירופה, מומחי בלקרוק טוענים שהיא בסיכון לסטגפלציה: "התמונה נראית חמורה יותר עבור אירופה. ההסתמכות של אירופה על גז רוסי הופכת את הזעזוע במחיר הגז ליותר מעליית מחיר רגילה והנתח של התוצר המקומי הגולמי שיוקצה לאנרגיה צפוי להיות הגבוה ביותר מאז שנות ה-80. האינפלציה תזנק בחדות בשיעור של 1%-1.5%. ומעבר לכך הפעילות תספוג מכה. הבנק האירופי המרכזי העלה את תחזית האינפלציה אך אינו התחשב בפגיעה הגדולה בצמיחה. אנו סבורים שהמצב יכול לגלח 3 נקודות אחוז מהצמיחה כשהפגיעה מגיעה בארבעה ערוצים מרכזיים: לחץ על ההכנסה הריאלית כשצרכנים יוציאו יותר על אנרגיה ופחות על דברים אחרים, ביטחון מופחת ואי ודאות גדולה שתוביל להקטנת ההוצאה וההשקעות של ארגונים, פגיעה מחודשת בשרשרת האספקה כייבוא מוצרים שאינם אנרגיה מאוקראינה ומרוסיה ייפגע ולחץ פיננסי כתוצאה מעלויות מימון גדולות יותר על חברות, משקי בית וממשלות".

בבלקרוק מסכמים את השפעת המצב על השווקים, "השווקים רואים כעת אפשרות שהבנקים המרכזיים יעלו את שיעורי הריבית מעל לרמות הטבעיות. עם הדחיפה של הפד, נראה שהריבית במסלול צפוי של עלייה עד לכמעט 3%. הצפי לבנק האירופי הוא עלייה ל-1%, בשני המקרים מדובר בעליות שעוברות את ההערכות לריבית הטבעית לתקופה הזו. ההתמודדות עם יותר אינפלציה ועם תנודתיות בשערי הריבית הופכת את הפרמיה שמשקיעים דורשים עבור הסיכון לעליית ריבית או אינפלציה לגדולה יותר אך היא עדיין נמוכה היסטורית. אנו מצפים לעלייה נוספת בפרמיית הסיכון הנדרשת וזה תומך בעמדתנו למשקל חסר של אג"ח ממשלתיות באופק הקצר והארוך כאחד. אנו מעדיפים לקחת את הסיכון במניות על פני אשראי במצב הנוכחי היות ואנו מצפים לתשואה ריאלית, או מותאמת אינפלציה להישאר נמוכה ברמה היסטורית. אנו במשקל יתר על מניות טקטיות בשווקים מפותחים אך רואים הבדל בין האזורים בעקבות השפעת מחירי האנרגיה. גם המניות האסטרטגיות נמצאות במקום של משקל יתר".