אחוז הצבעה נמוך יחסית בצרפת; לה-פן צימצמה הפער על רקע יוקר המחיה

25.5% מ-48 מיליון בעלי זכות ההצבעה בצרפת מימשו את זכותם עד כה, 3% פחות מאשר בשני סיבובי הבחירות הקודמים לנשיאות, ב-2017 וב-2012 • מועמדת הימין מרין לה פן מצליחה לצמצם את הפער בינה לבין הנשיא המכהן עמנואל מקרון ובסקרים האחרונים הפער עומד על 3% בלבד • השלב השני והמכריע בבחירות יתקיים בעוד שבועיים

שלטי בחירות של עמנואל מקרון ומרין לה פן בפריז / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
שלטי בחירות של עמנואל מקרון ומרין לה פן בפריז / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

תושבי צרפת יצאו היום (א') להצביע בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות במדינה, שצפוי להכריע אילו שני מועמדים יעפילו לסיבוב השני והמכריע שיתקיים בעוד שבועיים בדיוק. נכון לשעת הצהריים, 25.5% מ-48 מיליון בעלי זכות ההצבעה מימשו את זכותם, 3% פחות מאשר בשני סיבובי הבחירות הקודמים לנשיאות, ב-2017 וב-2012. שיעור הצבעה נמוך אמור לפעול לטובת מועמדת הימין מרין לה-פן, שהצביעה היום בצהריים לעיני המצלמות.

הפוליטיקאית הצרפתית הצליחה לצמצם את הפער מול הנשיא המכהן עמנואל מקרון, בעיקר על רקע סוגיות של יוקר מחייה וההשפעות הכלכליות של המלחמה באוקראינה. לצד שני המועמדים המובילים הללו, מתמודדים עשרה מועמדים אחרים, כולל ז'אן לוק מלנשון המייצג את השמאל, אריק זמור המייצג את הימין המתנגד להגירה, ו-ואלרי פקרס מהמרכז-ימין.

בעוד הפער לטובת מקרון בסיבוב הראשון עמד על כ-13% לפני כחודש, בסקרים האחרונים שפורסמו ביום חמישי בערב, ניצב מקרון על 26% תמיכה בלבד, לעומת 23% תמיכה בלה-פן, ששברה למרכז בניסיון לקרוץ למצביעים שמרנים וצעירים שהתאכזבו מכהונת מקרון. בסוף השבוע נאסר על פרסום סקרים או קמפיינים של המועמדים.

לה-פן נמנעה בהצלחה במהלך הקמפיין שלה מהתבטאויות מעוררות מחלוקת, הבטיחה רפורמות שיסייעו לציבור כמו הוזלת מחירי האנרגיה, והמסר שניסתה להעביר הוא שבריצתה השלישית לתפקיד היא "בשלה" לכהן כנשיאת צרפת, וכי היא "מייצגת את העם". היא הציעה בין היתר להוריד את המע"מ על כל מוצרי הדלק, כולל בנזין ודיזל, בניסיון להפחית את מחירי האנרגיה ששברו שיאים בחודשים האחרונים. היא גם הבטיחה לבוחרים הצרפתים כי הרפורמות שתיישם יעניקו עוד 150־200 אירו לכל חודש למשפחה, ואמרה כי תממן את התוכנית בעזרת מלחמה בהון השחור ובעזרת הגבלות על הגירה לא־חוקית.

מקרון מתמקד במלחמה באוקראינה

מקרון, לעומת זאת, הימר כי התפקיד שהוא ממלא בהתמודדות עם המלחמה הרוסית נגד אוקראינה ישחק לטובתו, הזניח את הקמפיין הציבורי והרבה לומר כי "אין לו הרבה זמן להקדיש" לאירועי קמפיין. בימים האחרונים ניסו תומכיו להזהיר את הציבור מפני ניצחון אפשרי של לה-פן, אם אחוזי ההצבעה לא יהיו גבוהים - והפצירו בהם לצאת ולהצביע. מקרון עצמו אמר כי תסריטים "בלתי-הגיוניים" כמו ההצבעה הבריטית בעד הפרישה מהאיחוד האירופית הוכיחו כי הפתעות עשויות להתרחש. רבים בצרפת תופסים את מקרון כ"נשיא מנותק" בעוד מצביעים רבים שרואיינו בשבועות האחרונים אומרים כי הם "יכולים להבין" את הדברים שלה-פן אומרת.

הקלפיות נפתחו בתשע בבוקר (שעון ישראל) וייסגרו בערים הגדולות בתשע בערב (שעון ישראל), אז צפויים גם להתפרסם המדגמים הראשונים, סקרי יום ההצבעה ואחריהם התוצאות החלקיות.

הסקרים גם אינם חוזים טובות למקרון בסיבוב השני. בעוד ב-2017 הוא ניצח ברוב סוחף של 66% מול 33%, הסקרים האחרונים מקנים לו בין 51% ל-53% תמיכה בלבד בסיבוב השני, לעומת 47% עד 49% ללה-פן. לראשונה במרוץ הנוכחי, ההפרש לטובתו הוא בטווח טעות הדגימה. עם זאת, תוצאות הסיבוב השני מושפעות לעתים מההישגים שנרשמים בסיבוב הראשון, והישג משמעותי ללה-פן עשוי ליצור "תגובת-נגד" של הצבעה מאוחדת של המרכז-שמאל במדינה.