בחודש שלפני פסח: ירידה בכמות המבקרים בקניונים ובמרכזי הקניות

לפי נתוני פלייסנס, הירידה נרשמת הן במספר המבקרים והן במשך זמן הביקור: "הפיגועים יכולים לייצר נזק כלכלי שאינו שונה מהקורונה" • בענף מרכזי הקניות מרגישים היטב את הירידה במספר המבקרים, אולם לא בהכרח מייחסים זאת לפיגועים

דיזנגוף סנטר. ירידה בכמות המבקרים בקניונים / צילום: כדיה לוי
דיזנגוף סנטר. ירידה בכמות המבקרים בקניונים / צילום: כדיה לוי

בצל גל הטרור נרשמת ירידה חדה בכמות המבקרים והקונים המגיעים לקניונים ולמרכזי הקניות בשבועיים האחרונים. מנתוני חברת פלייסנס (PlaceSense) הישראלית - העוסקת בניתוח ביצועים מבוסס מיקום למרכזי מסחר ונדל"ן באירופה, והשנה החלה לפעול גם בארץ - הירידה נרשמת הן במספר המבקרים והן במשך זמן הביקור. "מה שראינו בשבועיים האחרונים מזכיר את ההתנהלות בסגרים בשנתיים האחרונות", אומר דן גילדוני, מנכ"ל פלייסנס. "הפיגועים יכולים לייצר נזק כלכלי שאינו שונה מהקורונה".

החברה בחנה כ-25 קניונים ומרכזיים מסחריים ברחבי הארץ והפיקה דוח המנתח את התנועה אל המרכזים ובתוכם. איסוף הנתונים בארץ החל בינואר השנה, על בסיס שבועי. איסוף הנתונים מתבצע ממכשירי מובייל באופן אנונימי, כך שניתוח ההתנהגות והתנועה של המבקרים אינו כולל מידע אישי ופרטני. 

 
  

"קשה להתעלם מהירידה שנרשמה בשבועיים האחרונים. בשבועות של ה-21 וה-27 במרץ ראינו ירידה של 70% בטראפיק בהשוואה לשבוע הקודם", אומר גילדוני. "ניתן להסביר את זה באינספור סיבות - הפיגועים הקטלניים בבאר שבע, בחדרה ובבני ברק, חודש הרמדאן, פתיחת השמיים והיציאה של ישראלים רבים לחו"ל, שעון הקיץ, החגים. בשנה שעברה, למשל, בתאריכים האלה כבר לא היה סגר אבל עדיין הוטלו מגבלות, ובכל זאת הטראפיק היה גבוה יותר משל השבועיים האחרונים".

המגמה: קניות פונקציונליות

בפילוח גיאוגרפי, התנועה הרבה ביותר נרשמה כצפוי במרכז, לאחר מכן בדרום והכי פחות בצפון. שיעור הירידה בשבועיים האחרונים היה דומה בכל אזורי הארץ, ללא קשר לערים שבהן אירעו הפיגועים.

כך, למשל, בשבוע שאחרי 22 במרץ, לאחר הפיגוע בבאר שבע, נרשמה ירידה דרסטית במספר המבקרים בכל הקניונים ומרכזי הקניות בישראל - כשישית ממספר המבקרים בינואר. לגבי השפעות הפיגוע שהתרחש בתל אביב ביום חמישי האחרון עדיין לא נאספו נתונים בחברה, אולם נראה כי המגמה צפויה להיות דומה.

"ראינו גם ירידה של 15% בממוצע בכמות הזמן שאנשים מבלים במרכז המסחרי", מציין גילדוני. "מכאן ניתן להסיק שהמטרה אינה יציאה לשופינג לשם החוויה, אלא יותר ממוקדת. זה מראה שהאנשים מגיעים לעשות קניות יותר פונקציונליות".

פלייסנס הוקמה ב-2018 על ידי גילדוני ואבי הדס, והיא עובדת עם כמה מחברות הנדל"ן המסחרי המובילות באירופה ומשתפת פעולה בין היתר עם חברת המחקר נילסן.

לא רק המצב הביטחוני

בענף מרכזי הקניות מרגישים היטב את הירידה במספר המבקרים, אולם לא בהכרח מייחסים זאת לפיגועים. "אני לא יודע עד כמה הנושא הביטחוני משפיע", אומר לגלובס בכיר בענף. "אנחנו כן מרגישים את ההשפעה של פתיחת השמיים והיציאה של ישראלים לחו"ל, בהשוואה לשנתיים האחרונות. לא בדיוק כמו התקופה של טרום הקורונה, אבל יש תיירות יוצאת, וזה מורגש.

"הבשורות הטובות הן שיש רשתות שדווקא נהנות מהפריחה של היציאה לחו"ל, מפני שזה קהל היעד שלהן, והבשורות הרעות הן לרשתות אחרות. כשאנחנו מסתכלים על הקהל, הוא עדיין ממשיך להגיע, וההימור שלי הוא שאולי דווקא אנשים יעדיפו להגיע לקניונים הסגורים, שם יש אבטחה, בניגוד לחנויות ברחובות".

בכיר אחר בענף אמר כי מבחינה מספרית, יום לאחר פיגוע ישנה ירידה בכמות הקונים, אולם עדיין קשה לייחס זאת רק למצב הביטחוני. "בעבר יכולנו לצפות מה קורה בכל שבוע. בשנתיים האחרונות כל ניסיון שלנו לנתח מה הולך להיות הופך למשימה מאתגרת ולא פשוטה, קורים כל-כך הרבה דברים שהופכים להיות משמעותיים".