מרגיש את הלחץ: מקרון נסוג חלקית מרפורמת הדגל שלו

ב-24 באפריל יתקיים סיבוב הבחירות השני והמכריע שיקבע את זהות נשיא המדינה • בניסיון למשוך את הבוחרים לכיוונו, מקרון רמז כי הוא מוכן לשקול שינויים ברפורמה בגיל הפרישה שהוא מקדם

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

נשיא צרפת עמנואל מקרון רמז בראיון שהתפרסם אתמול (ב') כי ישקול לערוך שינויים מקיפים ברפורמת העלאת גיל הפרישה לפנסיה שהוא מקדם בשנים האחרונות, אם ייבחר להמשיך ולכהן בתפקיד בסיבוב הבחירות השני והמכריע שיתקיים ב-24 באפריל. הכוונה של מקרון להעלות את גיל הפרישה המקסימלי בשלוש שנים ל-65, בשל הזדקנות האוכלוסייה וסוגיות של מימון הפנסיות, עוררה בכהונה החולפת זעם ציבורי, הפגנות ושביתות ארוכות.

"אני מוכן לשנות את לוח הזמנים ולומר שאנחנו לא חייבים לבצע את השינויים עד 2030, אם ארגיש שאנשים מודאגים יותר מדי בנוגע לזה", אמר מקרון. הוא הוסיף כי ייתכן שגיל הפרישה יעלה ל-64 בלבד. "אני מוכן לפתוח את הדלת (למשא ומתן) - אם זה אומר שתהיה הסכמה רחבה", אמר מקרון. הוא נימק את השינוי בכך שכנשיא, הוא מעוניין "להקשיב לקול העם". "אני לא יכול לומר שאני רוצה לאחד את העם ולהקשיב לתושבים, ואחרי שאני שומע את הדרישות לומר שאני לא משנה את עמדתי", אמר מקרון, "אם אני רוצה לאחד את העם, עליי להקשיב (לדרישות)".

סוגיית העלאת גיל הפרישה היא אחת השנויות ביותר במחלוקת בצרפת. שני המועמדים שהגיעו אחרי מקרון - מרין לה-פן מימין וז'אן-לוק מלנשון משמאל - הבטיחו לבטל את הרפורמה של מקרון ולהשאיר את גיל הפרישה על כנו. הצעד האחרון של מקרון מראה כי הוא מתייחס ברצינות לאפשרות כי הסיבוב המכריע בבחירות אינו מובטח לו, ונוקט צעדים בשטח כדי לנסות ולהבטיח אותו. סוגיה נוספת ממנה התעלם עד כה היא של יוקר המחיה, וגם בתחום זה הבטיח מקרון בימים שעברו מאז הסיבוב הראשון לשפר את המצב, והזכיר כי הממשלה כבר הוציאה כ-20 מיליארד אירו על סבסוד חשמל וחימום לתושבים.

בסיבוב הבחירות שהתקיים ביום ראשון הגיע מקרון למקום הראשון עם כ-28% מהקולות, לעומת כ-23% ללה-פן. השניים יתמודדו אחד מול השני ב-24 באפריל, ובימים האחרונים יצאו לכינוסים והופעות קמפיין ברחבי צרפת. עימות טלוויזיוני בין השניים אפשרי בימים הקרובים. לה-פן הכחישה בראיון כי היא מתכוונת להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי, אך הביעה עמדות אירו-סקפטיות מובהקות, שעד כה ניסתה לטשטש. "אני חושבת שחלק גדול מהצרפתים לא רוצה את האיחוד האירופי כפי שהוא קיים כיום. הוא אנטי-דמוקרטי, ופועל באמצעות איומים וסחטנות נגד האינטרסים של העם הצרפתי והכלכלה שלנו", אמרה בראיון לרדיו צרפתי.