הקלות מס להייטק יגדילו את ההכנסות ממסים בטווח הארוך

הקלות מיסוי למשקיעים בהייטק אינם "חלוקת מתנות לחזקים" ואינם חלוקת מתנות בכלל • זוהי אסטרטגיה חכמה כדי להגדיל את הפעילות של חברות ההייטק בישראל ולהגדיל את תקבולי המסים של מדינת ישראל

אילו פעולות כדאי לבצע לפני סיום שנת המס? / צילום: Shutterstock
אילו פעולות כדאי לבצע לפני סיום שנת המס? / צילום: Shutterstock

הכותבת עומדת בראש משרד ירון אלדר פלר שורץ ושות' ושימשה בעבר כנציבת מס הכנסה

לאחר ששורת תיקוני החקיקה לטובת ענף ההייטק לא נכנסו לחוק ההסדרים בשנה שעברה, הממשלה ממשיכה לקדם אותם בהליך חקיקה רגילה. תיקונים אלה העלו ביקורת על כך שמדובר בהטבת מס של מאות מליונים, והיא הולכת דווקא לעשירים וחזקים, שהם הרי המשקיעים בחברות הייטק. ביקורת זו שגויה לדעתי.

תעשיית הייטק הישראלית היא תעשייה משמעותית מאוד בארץ. תעשייה זו הביאה לכך שאף בתקופת הקורונה הכלכלה הישראלית נפגעה פחות מאחרות. אם חפצים אנו להמשיך ולקדם את הכלכלה הישראלית, עלינו לדאוג שהתעשייה זו תמשיך ותתפתח, ולא תתפתה "לברוח" למקומות אחרים.

תעשיית ההייטק אינה מקשה אחת, ויש לה כמה מאפיינים ומורכבויות. יש בה תעשייה צעירה שההשקעה בה היא סיכון גדול, ויש בה תעשייה בוגרת שגם אם היא דורשת השקעות מדובר בהשקעות פחות מסוכנות. הרבה בתעשייה זו מתאפיין ביצירת דברים שאינם מוחשיים, כמו תוכנה, פטנטים, זכויות יוצרים וכדומה. כוח-האדם בתחום הוא כוח-אדם מיומן, יקר יחסית, ועל הטובים ביותר יש תחרות גדולה. באופן יחסי, קל לעוסקים בתחום זה לצאת לחו״ל, שכן אין בה צורך בתשתית פיזית, אלא מספיק לרוב מחשב נייד ואינטרנט.

שיקולים קריטיים

לאור כל זאת חשוב בעיני לקחת את השיקולים הבאים בחשבון:

1. השקעה בשלבים הראשונים היא מסוכנת, ויש מקום לתמרץ אותה. במיוחד שהיא הכרחית כדי לקדם סטארט-אפים חדשים.
2. בעולם ניתנות הטבות מס רבות לחברות טכנולוגיה, לפיכך לישראל יש תחרות וצריך להתמודד בה.
3. החברות נדרשות להון רב כדי לממן את עלויות השכר הגבוהות, ובסופו של דבר עיקר ההשקעות בתחום מגיעות למשכורות הגבוהות המשולמות לעובדים, שמגיע לרשות המס בארץ (כמובן, כאשר מדובר בעובדים ישראלים).
4. בסופו של דבר, הרווח העיקרי יישאר במקום בו נשאר הקניין הרוחני של המוצר. שם גם ישולמו המסים.

הצעות החוק החדשות משרתות מטרות אלה באופן כללי. ההכרה בהוצאה למי שישקיע בחברות צעירות, מעודד השקעה מסוכנת ועוד במקום בו ממילא הכסף רובו ילך למשכורות ויחזור לרשות המסים. ההכרה באפשרות החלפת השקעה בחברה בשלה בהשקעה בחברה צעירה ללא מס, מעודדת משקיעים לסכן כספם, ומבחינת המס מחליף הכנסה הונית בשיעורי מס מופחתים בתשלום מס על משכורות שהוא גבוה יותר. ואפשרות ההכרה בהוצאה ברכישת חברה זרה, מביאה טכנולוגיה זרה לישראל כך שבסופו של דבר הכלכלה הישראלית והמס הישראלי ירוויח.

מס גבוה יותר

כלומר, מה שנראה כעת הטבות מס, בטווח הקצת יותר ארוך מוביל לתשלום מס גבוה יותר. לא מדובר במתנת חינם שמדינת ישראל "מחלקת לעשירים", אלא מדובר במדיניות מושכלת של ויתור הכנסות בטווח הקצר, כדי לעמוד בתחרות העולמית ולעודד יזמים וחברות לפעול כאן, שזה בתורו יביא להגדלת הפעילות העסקית והטכנולוגית בישראל ולהגדלת תקבולי המסים.

גם כך הרגולציה והביורוקרטיה הישראלית, מציבים רף לא טריוויאלי בכלל לאלה שפועלים כאן, עד שיש תחומים טכנולוגיים שנמנעים מלהגיע לישראל, כמו גם יזמים ישראליים שפונים לפעול בחו"ל. אינני מבקשים להקשות עליהם עוד יותר, אלא להיפך - להקל על פעילות יזמית בישראל. נראה שבעניין זה כדאי שנלמד ממה שקורה בעולם, ולא נאפשר לתעשייה כל כך חשובה לצאת מפה.