ליברמן לראשי החברות הממשלתיות: "לא יהיו בחירות, הנחיתי לקדם את העבודה על התקציב"

שר האוצר ומנהלת רשות החברות הודיעו שיפעלו מיידית לגביית דיבידנד של מיליארד שקל מהחברות הממשלתיות • ב-2020, סך הדיבידנד השנתי שהעבירו כל החברות הממשלתיות יחד לקופת המדינה עמד על 44 מיליון שקל בלבד

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס היום (ד') למשבר בקואליציה במפגש מול יושבי ראש ומנכ"לי החברות הממשלתיות והמנהלת החדשה של רשות החברות, מיכל מיכל רוזנבוים. ליברמן ביקש לשדר עסקים כרגיל כשהצהיר בפני הנוכחים כי "לא יהיו בחירות" ואמר כי הנחה את אנשי האוצר לקדם את העבודה על תקציב המדינה ל-2023.

עוד הכניסו ליברמן ורוזנבוים את חלק מראשי החברות לכוננות ספיגה, כשהודיעו שיפעלו מיידית לגביית דיבידנד של מיליארד שקל מהחברות הממשלתיות. מהנתונים האחרונים שפרסמה הרשות ל-2020, סך הדיבידנד השנתי שהעבירו כל החברות הממשלתיות יחד לקופת המדינה עמד על 44 מיליון שקל בלבד - יחס של 1.5% בלבד לרווח הנקי.

עוד כשהתראיינה רוזנבוים למשרה בפני ועדת האיתור וליברמן, היא הזכירה כי לפי חוזר של הרשות, מדיניות חלוקת דיבידנד צריכה להיות 50% לפחות מרווחי החברות. רוזנבוים ציינה אז במסגרת יעדיה לתפקיד שתפעל להעלאת רווחיות החברות וחלוקת הדיבידנדים, כך שההנחיה שקיבלה מליברמן לגבות מיליארד שקל מהחברות היא למעשה הרמה להנחתה ליישום התוכנית של המנהלת החדשה.

נושא נוסף שעלה במפגש הראשון בין רוזנבוים לראשי החברות הוא היקף ההעסקה של היו"רים. קודמה בתפקיד של רוזנבוים, מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ששימש כממלא מקום מנהל רשות החברות, הוציא לפני מספר חודשים חוזר לפיו יו"רים יוכלו לכהן ב-50% משרה או ב-100% משרה, מבלי היקפי הביניים שהיו נהוגים קודם לכן.

החוזר החדש הביא לקשיים שונים, כמו מינויו של דב בהרב לתפקיד יו"ר חברת החשמל בחצי משרה, דבר שעורר ביקורת בדירקטוריון החברה. נושא היקף המשרה של בהרב יונח לפתחה של רוזנבוים, שתצטרך לבחון אפשרות לביטול החוזר של בלינקוב והחזרת היקפי משרה של 75-80% ליושבי ראש.

רוזנבוים הדגישה במהלך השיחה כי תפעל לגיוון מגדרי מלא זאת לאחר גיבוש תוכנית מדורגת כך שעד לסוף הקדנציה יעמדו החברות ביעד של 45% נשים ואוכלוסיות גיוון. זאת לאור המצב הקיים היום שבו מכהנות ארבע יושבות ראש בלבד ו-7 מנכ"ליות מתוך מ-70 החברות הממשלתיות.

בנוסף, בכוונתה לקדם הליכי הפרטות, לעודד את החברות לגייס חוב באמצעות הבורסה, לטובת שיפור השקיפות בחברות והממשל התאגידי באמצעות הכפפתן לרגולציה של רשות ניירות ערך, כך שיהפכו לחברות אטרקטיביות בשוק.