הניסיון הרוסי לשכפל את ההייטק הישראלי ומי מתעניין ברחפנים של NSO?

רוסיה עשתה לאורך השנים מספר ניסיונות מעניינים לבנות תעשיית הייטק עצמאית בהשראת ישראל, אך אלו לא צלחו • וגם: מדוע הגישה קרן ההון סיכון קומרה הצעה לרכישת חברת הרחפנים קונווקסום • השבוע שהיה בהייטק ומדע

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

בחודשים האחרונים אפשר היה לשמוע דעות מנוגדות ביחס למגמה בשוק ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים. היו משקיעים שדיברו על האטה משמעותית בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים ב-2022, בעקבות הנפילה של עשרות אחוזים במניות הטכנולוגיה הנסחרות בוול סטריט. לעומת זאת, משקיעים אחרים אמרו שהמהומה שהתרחשה בבורסה עדיין לא הגיעה לשוק ההשקעות הפרטיות בסטארט-אפים.

השבוע הגיעו תוצאות האמת, כאשר חברת המחקר IVC פרסמה את הדוח שלה על הרבעון הראשון של 2021. הדוח הראה כי בגדול הבורסה וההשקעות בחברות סטארט-אפ בשוק הפרטי ממשיכים להתנהג כמו שני עולמות נפרדים.

לפי IVC, כ-5.6 מיליארד דולר זרמו לסטארט-אפים ישראלים בחודשים ינואר-מרץ. זהו אמנם מספר נמוך משמעותית ביחס לרבעון הרביעי של 2021, תקופת השיא של כל הזמנים בה פורסמו השקעות בהיקף 8.2 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר בהיקף השקעות גבוה מאוד ביחס לכל רבעון אחר של ההייטק הישראלי. ככה זה כנראה כשקרנות ההון סיכון הישראליות והזרות מלאות בכסף שגייסו בשנה האחרונה והן חייבות להשקיע אותו. בכל הנוגע לסטארט-אפים, הבועה עדיין כאן.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. כשפוטין ניסה לשכפל את ההייטק הישראלי

בשאיפה להתנתק מהתלות המוחלטת בנפט, ניסו ברוסיה להתחבר להייטק הישראלי באמצעות פרויקטים שאפתניים שכללו השקעה משותפת, פארק הייטק ענק ותוכנית להאצת קרנות הון סיכון. הניהול הכושל, הפוליטיזציה של ההשקעות והסנקציות המערביות הביאו לקריסתן של כל היוזמות.

2. כך הפסקתי להאמין לסיפורי הקמה של יזמים

במרוץ לגייס כסף ממשקיעים ולזכות לחשיפה, יזמי סטארט־אפים בונים סיפורים מסעירים על איך חשבו על הרעיון. אלא שלא תמיד הסיפורים מייצגים את מה שקרה במציאות. לנטפליקס, יוטיוב ואפילו לאפל זה הצליח לא רע בכלל.

3. הקרן שרוצה את חברת הרחפנים של NSO

קרן ההון סיכון קומרה העבירה לנאמן של קונווקסום הצעה, לפיה תרכוש הקרן את החברה ותזרים לה עשרות מיליוני דולרים במטרה לשקם אותה. מאחורי ההצעה עומדת הכוונה לפצל את החברה מ-NSO, להפכה לחברה עצמאית בתחום ההגנה האזרחית מפני רחפנים, ולפתח לה יכולות הגנה חדשות המבוססות בין השאר על תקשורת סלולרית.

4. התביעה נגד בונת דגם כיפת ברזל

תאגיד הענק דאסו, המפתח תוכנות הדמיה, תובע את חברת מה טוב פתרונות המחשה, שבונה דגמים למערכת הביטחון. מומחה: אם היקף השימוש הלא חוקי היה קטן, התאגיד היה מסתפק באזהרה.

5. דמיינו עולם שכולם בו הייטקיסטים

העובדים שנוהרים להייטק מחפשים לא רק שכר ואופציות, אלא גם נורמות עבודה אחרות. הם עשויים למצוא שם תרבות ארגונית שבעצמה עומדת בפני שינוי מפליג. מה בכל זאת כדאי למגזרים אחרים ללמוד מחברות הטכנולוגיה?

6. בועת הסטארט-אפים עדיין כאן

בעוד רבות ממניות הטכנולוגיה קרסו בוול סטריט בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, היקף המימון שקיבלו סטארט-אפים ישראלים ברבעון הראשון של 2022 נותר גבוה יחסית. סטארט-אפים ישראלים גייסו 5.6 מיליארד דולר, פחות מרבעון השיא של סוף 2021 אך גבוה כמעט כמו כל רבעון קודם.

7. פאגאיה מתקרבת לספאק?

חברת הפינטק הישראלית, שהגישה מסמך רישום לרשות ניירות ערך האמריקאית לקראת מיזוג לספאק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, פרסמה כי בשנה שעברה עברה להפסד תפעולי אך ה-EBITDA שלה צמח ל-45.9 מיליון דולר . תגייס לצד המיזוג 350 מיליון דולר במסגרת הנפקה פרטית.

8. ויה נכנסת לקמעונאות

חברת הסטארט-אפ ויה עושה מהלך ראשון בתחום הקמעונאות בישראל וחוברת לשופרסל. החברה ידועה בתור מנוע התוכנה מאחורי אפליקציית הנסיעות המשותפות של באבל.