מחפשים בורר חמישי: סכסוך הענק שמתנהל משנת 1988 ועדיין רחוק מפתרון

האחים שרבט, בעלי קבוצת הנדל"ן, מתגלגלים יותר מ־30 שנה בין ערכאות שונות בניסיון לחלק את נכסיהם • כעת האחים מתקשים להסכים על זהות המועמד הבא לפתרון הסכסוך

החלטת בית משפט / צילום: איל יצהר
החלטת בית משפט / צילום: איל יצהר

אחד הסכסוכים המשפחתיים-עסקיים הקשים ביותר שהיו במשק הישראלי ממשיך להסתבך. כבר יותר מ-30 שנה שהסכסוך במשפחת שרבט, בעלת קבוצת הנדל"ן שהייתה בעבר מחברות הבנייה הגדולות בארץ, נמשך. בערב חג הפסח הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה למינוי בורר, חמישי במספר מאז החלו הליכי הבוררות בשנת 1989.

מאות מיליוני שקלים על השולחן

הסכסוך נוגע בחלוקה בין האחים שרבט (מלכיאל, יצחק, שלום, בנימין, מנשה ובכור ז"ל, שהקימו את חברת הבנייה בשנת 1969) בנכסיהם ובאופן פירוק השיתוף ב-9 חברות משפחתיות משותפות. למרות שההליכים התגלגלו שנים רבות בין ערכאות ובוררים שונים, עד היום לא בוצעה הפרדה בין החברות.

 
  

את הבקשה למינוי בורר הגיש עורך הדין ארז חבר, הנאמן על נכסיו של מלכיאל שרבט (89), שנמצא בהליך פשיטת רגל מאז שנת 2012. האחים קיימו מערכת עסקית וכלכלית משותפת הכוללת שיתוף פעולה בנכסים ובפירותיהם, הקימו חברות משותפות נוספות וצברו כ-20 נכסים משותפים.

לפי טענת הנאמן, ההסכם בין האחים היה כי הרכוש מוחזק בחלקים שווים ביניהם ללא כל תלות לבעלות הרשומה בפועל או לשליטה. אך בפועל מלכיאל קופח ונוצל בנוגע לחלקו. טענות אלו עמדו במוקד המחלוקת בבוררות במהלך השנים.

לדברי הנאמן, תוך כדי ניהול הליך ההוכחות בפני הבורר, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, הוא גילה כי האחים בנימין, שלום ויצחק מנהלים הליך נפרד בבית משפט לענייני משפחה בנוגע לסכסוך ביניהם. זאת למרות שלטענתו, נקבע בעבר בהסכם שקיבל תוקף פסק דין כי כל המחלוקות יידונו תחת קורת גג אחת.

מה גרם להתפטרות סטרשנוב?

באוגוסט 2019 יצחק שרבט לקה באירוע מוחי, מונו לו אפוטרופוסים והחל מאבק על מקומו והשליטה בחברות - בין משפחתו של יצחק לבין האחים שלום ובנימין. שניים מבניו של יצחק הם התאומים זוהר וצפריר, בעלי חברת בנייה למגורים הפועלת בנפרד. הסכסוך על השליטה בחברות עמד בלב ההליך בבית משפט לענייני משפחה וכלל טענות על אופן חלוקת הנכסים בהם מחזיק לטענת הנאמן חבר, גם מלכיאל במניות.

לפי בקשת הנאמן, ההליך בבית משפט לענייני משפחה התבסס על החלטה של הבורר סטרשנוב משנת 2014 שלא הגיעה לידיו ולא ידע על קיומה. לאחר הגילוי, הנאמן הביע את מורת רוחו בפני הבורר - מההחלטה ומהאופן שבו התקבלה מאחורי גבו של מלכיאל ושלו עצמו כנאמן. לאחר אותה ישיבה התפטר סטרשנוב שלטענת הנאמן "תלה את התפטרותו בהתנהלות הצדדים".

בהתכתבות שנחשפת במסגרת הבקשה לביהמ"ש, טוען עורך דינם של שלושת האחים גור טננבאום, כי מי שגרם להתפטרות הבוררים סטרשנוב ולויט היה מאיר שרבט בנו של מלכיאל, וכי נדרש בורר שהוא שופט עליון בדימוס "שינהל ביד רמה את הבוררות כך שעוד ניסיון להחליפו עת החלטות שאינן נושאות חן, כפי שהיה בשני המקרים הקודמים לא יחזרו על עצמן".

חבר פנה לבית המשפט לענייני משפחה כדי לעכב או להצטרף להליך מטעמו של מלכיאל בשל זהות העניינים בהליך לבין הליך הבוררות. ובדצמבר האחרון נמחק ההליך בבית משפט לענייני משפחה. שלושת האחים מנהלים בוררות במקביל בנוגע לסכסוך.
הסכסוך המקורי בין האחים שרבט פרץ בשנת 1988 כאשר לפי הנטען בבקשה, שלום יצחק ובנימין החלו לנקוט בפעולות חד צדדיות להפר את השיוויון בין האחים ובשנת 96' ניתן פסק דין שקבע כי "שישית מכל מסת הנכסים הפרטיים ומהנכסים אשר הופקו תוך שימוש בנכסים אלו מגיעים למלכיאל".

בשנת 2002 נתן בית המשפט העליון תוקף להסכם פשרה לפיו כל המחלוקות יוכרעו תחת קורת גג אחת בפני השופט בדימוס שלום ברנר, אך ברנר התפטר תוך זמן קצר ובמקומו מונה ישי לויט שניהל את ההליך עד 2009. הצדדים לא הגיעו להסכמה על זהות הבורר ובשנת 2012 בית המשפט העליון מינה את הבורר אמנון סטרשנוב. הליכי הבוררות עוכבו למשך 5 שנים בשל הליכי פשיטת הרגל נגד מלכיאל וחודשו בשנת 2017. בשנת 2020 נוהלו הוכחות בתיק, אך במרץ 2021 התפטר סטרשנוב לאחר עשור.
מאז נמחק ההליך בבית משפט לענייני משפחה ניסה חבר להגיע להסכמה עם עורכי דינם של האחים על זהות הבורר, ללא הצלחה. הצדדים חלוקים לגבי זהות הבורר - בין השמות שהוצעו - איתן אורנשטיין, יורם דנציגר והילה גרסטל.

מטעמם של יצחק, בנימין, שלום ומנשה שרבט נמסר: "מדובר בבוררות שנמשכת כבר 30 שנה. הבורר סטרשנוב התפטר עקב התנהלות של הצד השני והוגשה בקשה למינוי בורר חדש. אין פה כל עניין יוצא דופן".