מה הפלא שהמכונית הזו מרגשת, היא עולה כמו דירה בפריפריה

הקרוס-אובר הספורטיבי של בנטלי, שמגיע עם עם תג מחיר התחלתי של כ-1.88 מיליון שקל, לא מותיר ספק לגבי הסטטוס של הנוסעים בו • אבל מתחת לפאר המוחצן ולתא הנוסעים האריסטוקרטי, מסתתרת מכונית ספורט אמיתית ומרגשת

הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי / צילום: יח''צ
הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי / צילום: יח''צ

בשנתיים האחרונות נדמה כי חוקי היסוד המוכרים והמוכחים של הכלכלה ושוק ההון נכתבים מחדש. אנחנו חיים כיום בעידן, שבו קיים קשר קלוש למדי בין הביצועים העסקיים הריאליים של חברות לבין השווי שלהן בשוק; שבו משקיעים עם כלים אנליטיים מבוססי בינה מלאכותית ו-BIG DATA מפיקים מהרשתות תוצרים, שבעבר נחשבו ל"מידע פנים"; ושבו "ציוץ" בטוויטר של מגה-מיליארדר אחד יכול ליצור בשוק ההון, או למחוק ממנו, ערך של עשרות מיליארדי דולרים. ועוד לא דיברנו על "עסקי האוויר" של מטבעות הקריפטו ועל "הסיבובים" בשוק הנדל"ן.

אומנם פה ושם יש עדיין מומחים שמתריעים, ובצדק רב, שזו "בועת-על" שסופה להתנפץ. אבל עד ואם זה יקרה, זו כנראה אחת התקופות הטובות בהיסטוריה להתעשרות מהירה עבור משקיעים אדישים לסיכונים ועבור יזמים שמחפשים קיצורי דרך ומזהים הזדמנויות. גם בישראל נרשמו בשנה שעברה בלבד "אקזיטים", גיוסים והנפקות בשווי של כ-81.4 מיליארד דולר, קפיצה של מאות אחוזים, וזה בענף ההייטק בלבד.

התקופה הנוכחית מצוינת גם עבור חברות שמספקות שירותים ומוצרי צריכה יוקרתיים עבור המוני המתעשרים החדשים, ובמיוחד יצרניות רכבי היוקרה. קחו למשל את חברת בנטלי, שבעבר הייתה אחד הסמלים של "הכסף הישן". ב-2021 היא רשמה צמיחה של יותר מ-30% במכירות בהובלת השוק הסיני והמזרח התיכון, ולדגמיה הסופר-יקרים יש כיום רשימת המתנה ממושכת. בין לבין היא גם משתתפת בפרויקטים "צדדיים" עבור עשירי העולם כמו עיצוב יאכטות או עיצוב "מגדל בנטלי" שממוקם על קו החוף במיאמי ביץ' (השלמה ב-2026).

אל הנישה הצומחת הזו מכוון הקרוס-אובר BENTAYGA של בנטלי, שנחת כאן לאחרונה בגרסת ה-S הספורטיבית, אחרי חידוש מקיף, עם תג מחיר התחלתי של כ-1.88 מיליון שקל.

 
  

מייצר את "הלם הסטטוס"

יש להניח כי מי שקונה בישראל רכב שעולה כמו דירה בפריפריה, לא חושש להחצין סטטוס, והבנטייגה בהחלט מייצר את "הלם הסטטוס" המיוחל על סביבתו. לרכב יש חרטום מאסיבי בעיצוב ניאו-קלאסי שבמרכזו הגריל המפורסם והנוצץ של המותג וארבעה פנסים עגולים נפרדים בנוסח הדגמים הקלאסיים של המותג מאמצע המאה הקודמת. כיום אלה פנסי הייטק, אבל הם עדיין משדרים "רטרו", וכך גם סמל המותג המכונף, שמונח כמו תכשיט על קצה מכסה המנוע.

פרופיל הצד מחצין את התפיחות העצומות של הכנפיים האחוריות, ובגרסת ה-S הספורטיבית יש גם כונסי אוויר מודגשים וחישוקי 22 אינץ' עצומים ומושחרים (בתוספת צנועה של כ-12 אלף שקל). רק עיצוב החלק האחורי מזכיר לנו קצת יותר מדי את פולקסווגן, בעלת הבית של בנטלי.

סמל הסטטוס השרירי הזה נמתח לאורך של כ-5.13 מטרים ולרוחב של שני מטרים, וכשהוא מגיע, כמו רכב המבחן שלנו, בצבע ירוק עמוק ייחודי המכונה "קמבריה" (תוספת של כ-80 אלף שקל למחיר הבסיס, בקטנה), אין אף הולך רגל או נהג ברחוב הישראלי שיכול להתעלם ממנו, ולא משנה עד כמה הוא אדיש למכוניות.

תא הנוסעים ממלא בהצלחה רבה את ייעודו, שהוא לבודד את הנהג ואת נוסעיו המיוחסים מפשוטי העם שבחוץ ולהקיף אותם בפריטים הטובים ביותר ש(הרבה) כסף יכול לקנות. כל פינה חשופה בתא עטויה בעור איכותי ש"נתרם" על-ידי פרות בריטיות ונתפר בעבודת יד על-ידי בעלי מלאכה מיומנים. יש גם מושבים חשמליים רכים אך תומכים, שמתכווננים בכל זווית אפשרית, משטחי דיפון מרהיבים מקוולאר, מתגים ממתכת כסופה ודחוסה שמרגישים כמו תכשיטים ובידוד רעשים פסיבי ואקטיבי שיוצר חייץ אקוסטי ברור בין המציאות הרועשת והמיוזעת שבחוץ לבין "החיים הטובים" שבפנים.

מערך הפיקוד העדכני יעיל ומודרני, אבל התאכזבנו למצוא מסכים, תפריטים ומתגי תפעול שלקוחים מ"בת הדודה" פורשה. אומנם אין לנו שום תלונות לגבי תפקוד הציוד של פורשה, אבל מבנטלי ציפינו למשהו קצת יותר ייחודי. מרחב הפנים נדיב מאוד בשתי השורות הקדמיות, אם כי הספסל בשורה שורה השלישית, שמוצע כאופציה, קצת דחוק ומיועד בעיקר לילדים או לבאטלר. 

עונג צרוף

לבנטלי יש מסורת מפוארת של השתתפות בספורט מוטורי, ומנוע ה-V8 טורבו בנפח 4 ליטר של הבנטייגה S, שמייצר 550 כ"ס ויכול לקחת את הרכב הזה ל-290 קמ"ש, בהחלט נאמן למסורת.

אז נכון שאנחנו חיים בעידן חשמלי ו"ירוק" עם מחירי דלק נוסקים, שבו דינוזאורים מרובי-צילינדרים כאלה הולכים ונכחדים, אבל ה-V8 הגרמני-בריטי הוא פשוט עונג צרוף. הוא משייט ללא כל מאמץ מובחן במהירויות (מאוד) גבוהות, אבל גם מגיב מיידית לכל לחיצה נמרצת על הדוושה במצב הספורטיבי שלו ובועט את הכלי הענק הזה קדימה בקצב שמאתגר את מערכת הנשימה של הנהג והנוסעים עם העברות הילוכים סופר-מהירות שמתבצעות במעין עידון מכאני אריסטוקרטי.

את התחושה משדרגת יללה מרגשת של שמונה צילינדרים מתואמים היטב, שבוקעת ממערכת פליטה די משוחררת. צליל כזה לא תוכלו לקבל בשום מנוע דל-צילינדרים, ולא משנה בכמה טריקים אקוסטיים הוא משתמש.

כבר נסענו ברכבי קרוס-אובר יוקרתיים עם הרבה כוח, שהיו מהירים בקו ישר, אבל כשהגיעו לכבישים הררים מתפתלים, הרגישו גדולים ומגושמים. דווקא בסעיף הזה שולף הבנטייגה S את אחד הקלפים המנצחים שלו: הוא יודע לרקוד בחינניות כמו מכוניות ספורט.

מצאו לכם איזה כביש הררי פנוי, נידח ומתפתל, ותגלו שהכלי הענק הכבד מגיב בצורה מהירה ומדויקת לכל גחמה של הנהג, ההיגוי חד מהיר ומדויק, והכיול המוקשח של מתלי האוויר הספורטיביים משחרר בדיוק את נטיית גוף, שנדרשת כדי שההתנהגות תרגיש טבעית ולא ממוחשבת. אז קצת מוזר לדבר על כלי גבוה וכבד כזה במונחים של מכוניות ספורט, אבל נהנינו לנהוג ברכב הזה יותר מכמה וכמה מכוניות GT ייעודיות.

ביטול מצב הספורט מעניק לרכב ספיגת זעזועים נינוחה יותר, אם כי מי שמצפה לריחוף של לימוזינת יוקרה, יצטרך לוותר על גרסת ה-S.

הבנטייגה S מציע את הטוב שבכל העולמות, פשוטו כמשמעו, ובתקופה המוזרה בה אנחנו חיים כבר אין "טאבו" סביב תג מחיר של כ-1.86 מיליון שקל לפני אין-ספור תוספות, שיכולות להוסיף בקלות מאות אלפי שקלים לשורה התחתונה. ואם זה ינחם אתכם, המחיר של דירת 3 חדרים ב"מגדלי בנטלי" במיאמי מתחיל ב-3.1 מיליון דולר, כך שהבנטייגה הוא אפילו מציאה.

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5M
כ-1.3 מיליון שקל עולה גרסת ה-M הבכירה של ב.מ.וו X5. הרכב מצויד במנוע V8 בנפח 4.4 ליטר שמייצר 600 כ"ס ומאיץ את הרכב המגודל מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. הרכב מעט קטן מהבנטייגה, אך תא הנוסעים מרווח ומפואר, ומתלי אוויר דואגים לנוחות לצד כיול סופר-ספורטיבי שמבוצע במחלקת הספורט של ב.מ.וו. 

ב.מ.וו X5M / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X5M / צילום: יח''צ

פורשה קאיין טורבו GT
כ-1.8 מיליון שקל עולה גרסת-העל של פורשה קאיין טורבו, שהושקה בשנה שעברה. המנוע הוא V8 טורבו בנפח 4 ליטר, שמייצר 640 כ"ס ו-85 קג"מ ובסיוע הנעה כפולה מאיץ את הרכב ל-100 ב-3.3 שניות בלבד עם מהירות סופית של 300 קמ"ש. מתלי אוויר ספורטיביים דואגים להתנהגות ראויה לביצועים, ותא הנוסעים מפואר ומתוחכם. 

פורשה קאיין טורבו GT / צילום: יח''צ
 פורשה קאיין טורבו GT / צילום: יח''צ

ריינג' רובר 2022
הדור החדש של הריינג'רובר הבריטי מציע עיצוב חלקלק ודימוי אריסטוקרטי מבוסס. הדור החדש מציע בחירה בין גרסה לחמישה נוסעים או גרסה מוארכת לעד שבעה נוסעים, כולל אופציה למושבי "מחלקה ראשונה" מאחור. מתלי אוויר ממוחשבים דואגים לנוחות, והתא דיגיטלי ומפואר. המחיר לגרסת P530 מפוארת יתחיל בכ-1.49 מיליון שקל. 

ריינג' רובר 2022 / צילום: יח''צ
 ריינג' רובר 2022 / צילום: יח''צ