מאבק ביוקר המחיה: גרמניה ובריטניה יוזילו את התחבורה הציבורית

ממשלת בריטניה הודיעה כי תציע באביב הקרוב כרטיסי רכבת רבים בהנחה של כ-50%, במטרה להקל על יוקר המחיה העולה בחדות • הצעד הבריטי מתון יחסית בהשוואה להחלטה גרמנית לממן למשך שלושה חודשים סבסוד מקיף של התחבורה הציבורית בערים הגדולות

תחבורה ציבורית בלונדון / צילום: Shutterstock
תחבורה ציבורית בלונדון / צילום: Shutterstock

ממשלת בריטניה הודיעה כי תציע באביב הקרוב כרטיסי רכבת רבים בהנחה של כ-50%, במטרה להקל על יוקר המחיה העולה בחדות בממלכה המאוחדת, ולספק אלטרנטיבה לתחבורה הפרטית שהופכת ליקרה בעקבות מחירי הבנזין והדיזל. הממשלה הבריטית הודיעה בסוף השבוע על "מכירת הכרטיסים הבריטית הגדולה", שכוללת הפחתה של 50% לכל היותר בכמה קווים פופולריים.

בסך-הכול מתוכננים כמיליון כרטיסים להימכר בהנחה משמעותית, לנסיעות בתקופה שבין 25 באפריל ל-27 במאי. אתר המכירה של הכרטיסים המוזלים עלה היום (ג') לאוויר. ניתן למצוא בו רכבות בכיוון אחד מלונדון לאדינבורו ב-22 ליש"ט, או ממנצ'סטר לניוקאסל ב-10.3 ליש"ט. המחירים הזולים אינם תקפים בסופי שבוע או בימי שישי, והם בדרך-כלל בשעות שבהן אין תנועת נוסעים רבה. הלייבור באופוזיציה הגדיר את התוכנית כ"גימיק".

כדי לקדם את המבצע, שר התחבורה הבריטי גרנט שפס פרסם סרטון וידאו שכלי תקשורת בממלכה הגדירו כ"ביזארי", בו הוא קורא לתושבים לצאת ליעדים שונים בממלכה המאוחדת תוך החלפת תלבושות. האינפלציה בבריטניה צפויה לחצות את רף ה-8% באפריל הקרוב.

סבסוד בגרמניה

הצעד הבריטי מתון וזול יותר בהשוואה להחלטה גרמנית לממן למשך שלושה חודשים סבסוד מקיף של התחבורה הציבורית בערים הגדולות, כדי לאפשר לתושבים לוותר על השימוש בכלי רכב. מחיר הבנזין והדיזל עלה מעל 2 אירו ו-2.2 אירו (בהתאמה), שיא של כל הזמנים. במסגרת חבילת סבסוד כללית שכוללת את הורדת מחיר הדלק ומענק אנרגיה של כ-300 אירו, הסכימה הממשלה הפדרלית בשיתוף מדינות המחוז להתחיל מ-1 ביוני תוכנית לאפשרות לקבל "חופשי חודשי" ב-9 אירו בלבד.

התוכנית ככל הנראה תכלול התחייבות לרכוש כרטיס ב-27 אירו לשלושה חודשים שלמים. עלות התוכנית לממשלה הגרמנית צפויה לעמוד על כ-2.5 מיליארד אירו.

כעת נדונים הפרטים האחרונים בתוכנית, ובעיקר אם היא תהיה תקיפה לנסיעה בין ערים, או רק בתוך ערים מרכזיות.