זה האיום הגדול ביותר על נטפליקס, וכך היא מתכוונת להילחם בו

על רקע התחרות בשוק הסטרימינג, נטפליקס מדווחת על איבוד משתמשים וחווה את השנה הקשה ביותר מאז שהונפקה • הבעיה העיקרית: אנשים אוהבים לצפות אך לא רוצים לשלם - ומעל 100 מיליון משתמשים לא משלמים אלא מתחברים עם סיסמה של מישהו אחר • 4 הערות על דוחות החברה

נטפליקס / צילום: Shutterstock
נטפליקס / צילום: Shutterstock

ענקית הסטרימינג נטפליקס  פרסמה אמש (ג') את הדוחות הכספיים שלה והציגה תמונה בעייתית למשקיעים: מצד אחד, לחברה יש 222 מיליון מנויים משלמים ברחבי העולם, והיא עדיין שומרת על מעמדה כחברת הסטרימינג הגדולה ביותר, לצד צמיחה טובה בתקופת הקורונה. מצד שני, השינוי במספר המנויים שהציגה אתמול נתן תחזית לא טובה לעתיד.

השנה הקשה ביותר לחברה מאז שהונפקה, וזו רק ההתחלה

נטפליקס דיווחה על אובדן של 200 אלף מנויים נטו ברבעון הראשון, והיא חוזה כי תאבד כ-2 מיליון מנויים ברבעון הנוכחי. החברה מאבדת מנויים באזורים קריטיים כמו ארה"ב וקנדה, בעוד שיש לה נקודות אור של צמיחה באזור כמו אסיה ואירופה.

זו הפעם הראשונה שנטפליקס מדווחת על ירידה במנויים משלמים, והמשקיעים מרימים גבה. לדברי החברה, המתיחות בין רוסיה לאוקראינה הובילה לאובדן של 700 אלף מנויים, ואילולא הם, נטפליקס טוענה כי היו נוספים לחברה כחצי מיליון מנויים ברבעון הנוכחי.

לנטפליקס ברור לחלוטין שזו רק ההתחלה - מדובר בשנה הקשה ביותר לחברה מאז שהונפקה. החברה צופה כי עוד 2 מיליון מנויים ינטשו ברבעון הבא, ובתגובה לדוח מניית החברה התרסקה בירידה של 23% במסחר המאוחר.

במובנים רבים מדובר בכישלון עצום לחברה, שבאופן עקבי גדלה ב-25 מיליון מנויים או יותר בשנה. אחת הסיבות שנטפליקס מספקת לאיבוד המנויים האלה היא עליית המחירים הגלובלית שלה שהרחיקה משתמשים משירותיה. אולם לכל מסיבת המנויים הזו מצטרפת בעיה נוספת שהחברה החליטה הפעם להכריע בה.

האתגר הגדול ביותר של החברה - שיתוף סיסמאות

אנשים אוהבים לצפות אך לא רוצים לשלם - ולכן יבקשו את המנוי של חבר או חברה, בן משפחה או סתם אדם רחוק. כך שאחת הבעיות הגדולות של נטפליקס היא דווקא בעיית שיתוף הסיסמאות.

על פניו היינו טוענים שלא מדובר בתופעה רחבה, אבל נטפליקס סיפקה לנו הצצה לגודל הבעיה: לפי נטפליקס, יותר מ-100 מיליון משקי בית ברחבי העולם משתמשים בסיסמאות משותפות כדי לגשת לתוכן, מתוכם יותר מ-30 מיליון משקי בית בארה"ב ובקנדה.

עד כה, המנכ"ל ריד הייסטינגס אמר שאין לו שום תוכניות לבצע שינויים, ובשנת 2016 אמר שזה משהו שצריך ללמוד לעבוד איתו - כי יש שיתופי סיסמאות לגיטימיים. כעת, במכתב לבעלי המניות, נטפליקס הודתה כי היא אפשרה בכוונה את השיתוף הזה, כדי לעודד למשתמשים להתחבר לשירות; אבל עם התחרות הקשה ההולכת וגוברת מול דיסני, אפל, האחים וורנר ושאר החברות שאוכלות לנטפליקס מהצמיחה, היא הבינה שהיא חייבת שהמיליונים האלה יתחילו לשלם.

לא ברור עדיין איך זה ייראה ומה יהיו הצעדים שתנקוט החברה, אבל הפעם זו נשמעת אזהרה רצינית שתוביל לטיפול שורש בבעיה הזו, וסביר שזה יגיע אלינו בשנה הבאה, כך שזה קרוב יותר ממה שאנחנו חושבים.

נטפליקס מתכננת להגיע לקהלים חדשים בעזרת חבילות זולות יותר הכוללות פרסומות

במקביל, נטפליקס שוקלת עוד מאפיין שוויתרה עליו לאורך השנים וכעת עושה סיבוב של 180 מעלות בגלל המצב הבעייתי שלה. ענקית הסטרימינג בוחנת להציע חבילות במחירים נמוכים יותר הכוללות מודעות, כך לפי המנכ"ל הייסטינגס: "אלה שעקבו אחר נטפליקס יודעים שהתנגדתי למורכבות הפרסום, ואני מעריץ גדול של פשטות המנוי. אבל עד כמה שאני מעריץ גדול של זה, אני מעריץ עוד יותר גדול של בחירת צרכנים - ולאפשר לצרכנים שירצו לקבל מחיר נמוך יותר הכולל פרסומות נסבלות, זה הגיוני מאוד".

המניות בשוק מושפעות מהדוחות של נטפליקס

הוא מחדד כי "די ברור שזה עובד עבור Hulu, דיסני עושה את זה, HBO עשתה את זה. אני לא חושב שיש לנו הרבה ספק שזה עובד". ואין ספק שהייסטינגס מסתכל על המתחרות בעיניים צמודות, כי ברור לו שהתחרות רק ממשיכה וגדלה.

החברות האלה משפיעות אחת על השנייה במיוחד, ואפשר לראות איך המניות של החברות בשוק הושפעו אחרי הדוחות של נטפליקס: דיסני איבדה 5.2% במסחר הממושך, האחים וורנר דיסקוברי (הבעלים של HBO מקס) איבדה 2.8%, ו-Roku, יצרנית ממירים לסטרימינג, ירדה ב-8.3%.