ג'ו ביידן: "אין כל ראיות לכך שמריופול נפלה לחלוטין"

הנשיא ביידן הכריז על חבילת סיוע צבאי נוספת לאוקראינה • רוסיה טוענת: מריופול נכבשה, הלוחמים הנותרים תחת מצור • האו"ם מדווח על 2,345 אזרחים שנהרגו באוקראינה מאז שרוסיה פלשה למדינה, מתוכם לפחות 180 ילדים • לטביה ואסטוניה גינו את מעשי רוסיה כ"רצח עם"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

19:25

בתגובה לדברי שר הביטחון הרוסי, סרגי שויגו, על כך כי כוחות רוסיה השתלטו על מריופול, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי רוסיה אולי שולטת בחלקים של העיר אך עדיין ישנם לוחמים אוקראינים שהודפים את כיבושה.

מוקדם יותר, בנאום בו הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על חבילת הסיוע הנוספת לאוקראינה, הוא ציין גם כי "אין כל ראיות לכך שמריופול נפלה לחלוטין". ביידן קרא לפתיחת מסדרונות הומניטריים לעיר על מנת לאפשר לתושבים הנצורים במפעל הפלדה בעיר להימלט, "זה מה שכל ראש מדינה יעשה בנסיבות הללו", הוסיף.

בתוך כך, ראש עיריית מריופול, ואדים בויצ'נקו,  אמר כי כ-200 תושבי העיר עדיין ממתינים לפינוי אך אוטובוסים לא מגיעים לעיר. שיירת אוטובוסים קטנה פינתה חלק מתושבי מריופול לזפוריז'יה ביום רביעי האחרון, הוסיף בויצ'נקו. ראש העיר ציין כי זה בלתי אפשרי לוודא כמה אזרחים עדיין תחת מצור במפעל הפלד אזובסטל, וכי אין שום צפי לחילוץ מהאתר נכון להיום.

17:33

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע על חבילת סיוע ביטחוני נוספת לאוקראינה בסך 800 מיליון דולר. ברקע הדברים, ראש ממשלת אוקראינה ביקר היום בבית הלבן. רק בשבוע שעבר ארה"ב הודיעה כבר על חבילת סיוע אחת לאוקראינה, גם היא בסך 800 מיליון דולר.

חבילת הסיוע החדשה תכלול ארטילריה כבדה, לפחות 144 אלף מחסניות תחמושת ומל"טים טקטיים, כך לפי נשיא ארה"ב.

בנוסף, משרד האוצר האמריקאי יספק לאוקראינה סיוע כלכלי בסך 500 מיליון דולר כדי לעזור לממשלת אוקראינה להמשיך לתפקד, לשלם משכורות ולספק שירותים נחוצים לעם.

16:14

האו"ם מפרסם היום כי 2,345 אזרחים נהרגו במלחמה באוקראינה ו-2,919 נפצעו. מתוך ההרוגים, האו"ם זיהה לפחות 44 ילדות ו-63 ילדים, ועוד 70 ילדים שמינם לא ידוע. משרד הנציג העליון של האו"ם לזכויות אדם הוסיף כי סביר להניח שמספר ההרוגים במלחמה מאז רוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר הוא גבוה יותר, אך הדיווחים מתעכבים בשל לחימה בלתי פוסקת.

16:08

לטביה ואסטוניה הכריזו על פעולותיה של רוסיה באוקראינה: רצח עם (ג'נוסייד). הפרלמנטים של שתי המדינות הודיעו על כך רשמית.

בהצהרה של הפרלנט האסטוני נכתב: "פשעי מלחמה מסיביים ושיטתיים" מבוצעים נגד העם האוקראינה בידי צבא רוסיה. עוד נכתב כי "הפשעים הללו מתודלקים בידי ההנהגה הפוליטית והצבאית של רוסיה ע"י תעמולה לאומית של כל הרשויות". בכיבוש הזמני של אוקראינה, צוין בהודעה, הרוסים ביצעו "מעשים של רצח עם" נגד האוכלוסיה האזרחית - "בהם רצח, העלמת אוכלוסיה אזרחית, גירוש, כליאה, עינויים, אונס והתעללות בגופות".

גם שר החוץ הלטבי, אדגרס רינקביץ', הכיר במעשי צבא רוסיה כרצח עם בהצהרה רשמית בה כתב כי הפרלמנט הלטבי מגנה את "מעשי הזוועה" של צבא רוסיה ועומד עם העם האוקראיני.

15:56

משרד החוץ הרוסי הודיע כי יסגור קונסוליות של שלוש מדינות בלטיות - לטביה, ליטא ואסטוניה. בהצהרה רשמית דוברות המשרד הודיעה כי הקונסוליות הלטביות בסנקט פטרסבורג ופסקוב יסגרו, כך גם הקונסוליה האסטונית בסנקט פטרסבורג ומשרדיה בפסקוב, וגם הקונסוליה הליטאית בסנקט פטרסבורג. כל עובדי הקונסוליות יידרשו לשוב מיד למדינותיהם והוכרזו כ"פרסונה נון גרטה" ברוסיה.

בהודעת משרד החוץ הרוסי נכתב כי ההחלטה התקבלה "על בסיס עקרון ההגנה העצמית, בעודנו לוקחים בחשבון את הסיוע הצבאי של מדינות אלו למשטר בקייב ועזרתן בטיוח הפשעים שמבצעים הלאומנים האוקראינים באוכלוסיה האזרחית הרוסית באזור דונבאס".

מוקדם יותר החודש, לטביה ואסטוניה סגרו שתיהן את הקונסוליות הרוסיות בשטחן בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה. ליטא גם גירשה את השגריר הרוסי משטחיה.

12:00

פוטין הורה לחיילים שלו לא לכבוש את המפעל שבו נמצאים החיילים האוקראינים. הוא אמר שתוכנית לכבוש את המקום היא "לא פרקטית" ולכן ביקש מחייליו ליצור שם מצור ש"אפילו זבוב לא יוכל לצאת ממנו".

10:40

הקרמלין טוען שהוא כבש את העיר מריופול, פרט למפעל אחד שבו נמצאים אלפיים לוחמים אוקראינים. שר הביטחון הרוסי טען שרוסיה פינתה 142 אלף תושבים מהעיר, שכ-1,500 לוחמים אוקראינים נכנעו, ושיש עוד אלפיים שנמצאים במפעל המטלורגי בעיר - שהוא נצור לחלוטין. אין אישור לדברים מצד גורמים נוספים. 

09:00

ארה"ב, בריטניה, קנדה אוסטרליה וניו זילנד מזהירות שרוסיה מתכננת מתקפות סייבר נגד מדינות שתומכות באוקראינה. לטענתן, מוסקבה עלולה גם לשלב קבוצות סייבר קיימות כדי להתקיף ממשלות, עסקים ומוסדות קיימים. 

"הפלישה של רוסיה עלולה לחשוף ארגונים - הן בתוך ומחוץ לאזור - למתקפות סייבר זדוניות. הפעילות הזאת עלולה להתרחש כתגובה לסנקציות על רוסיה והן לתמיכה הלוגיסטית שנשלחת לאוקראינה", נאמר באזהרה שהן הוציאו במשותף. 

אוקראינה ביקשה לערוך "סבב מיוחד" של משא ומתן עם רוסיה בנוגע למריופול "ללא תנאים". ההצעה מגיעה לאחר שעל פי זלנסקי, המצב בעיר מדרדר, וכאלף אזרחים לכודים במפעל לייצור פלדה עם הלוחמים שנותרו באזור. בנוסף, זלנסקי אומר שהפשעים שנעשו במריופול "מפחידים ובהיקף רחב יותר ממה שראינו בבורדוינקה".