הבחירות בצרפת: רק כ-26.4% מבעלי זכות הבחירה הצביעו עד כה

נכון ל-12:00 בצהריים (שעון צרפת), שיעור ההצבעה בסיבוב השני נמוך יותר מזה שנרשם בסיבוב המקביל בבחירות 2017 • מומחים הזהירו כי ייתכן ששיעור ההצבעה הכולל בבחירות הללו יהיה נמוך היסטורית ומתחת ל-75% • לפי ההערכות, שיעור הצבעה נמוך יותר עשוי לשרת את לה-פן • אם מקרון ייבחר, תהיה זו הפעם הראשונה בשני עשורים שנשיא צרפתי נבחר לכהונה מחדש

כרזות הקמפיין הרשמיות של עמנואל מקרון ומרין לה-פן / צילום: Reuters, Yves Herman
כרזות הקמפיין הרשמיות של עמנואל מקרון ומרין לה-פן / צילום: Reuters, Yves Herman

תושבי צרפת ואזרחיה ברחבי העולם יצביעו היום (א') בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות, ויבחרו בין הנשיא המכהן עמנואל מקרון (44) לבין מועמדת הימין הפופוליסטי מרין לה-פן (53). בשתי היממות האחרונות לפני הבחירות אסור לפרסם סקרים פוליטיים, אך סקר IPSOS האחרון שפורסם שלשום הצביע על התרחבות הפער לטובת מקרון, עם 56.5% מהקולות לעומת 43.5% ללה-פן, שזו הפעם השלישית ברציפות שהיא מתמודדות לנשיאות צרפת.

בימים האחרונים לפני הבחירות הקצינו שני המועמדים את ההתבטאויות ההדדיות. מקרון אמר באירוע בחירות כי לה-פן "מסווה" את עמדות הימין הקיצוני שבהן אחזה מאז ומעולם בריצה הנוכחית, אך כי בחירה בה תהיה בעלת השלכות הרות גורל לצרפת ולכלכלה הצרפתית. לה-פן מנגד אמרה כי מקרון "אינו אוהב את העם הצרפתי", ופנתה לרגשות הלאומיים כשאמרה שהבחירה היום היא למעשה "בין מקרון לבין צרפת". היא שבה וחזרה על נושא יוקר המחייה והבטיחה משכורות גבוהות יותר, חיסכון של 200 אירו במסים מהמדינה והורדת מחירי המזון והאנרגיה.

מקרון הוא פרו-אירופי מושבע, תומך בכלכלת שוק חופשית ומקדם רפורמות הכוללות ליברליזציה של חוקי העבודה והארכת מועד הפרישה לפנסיה. הוא גם נחשב לתומך במדיניות סביבתית. לה-פן, מנגד היא אירו-סקפטית שנשבעה "לשנות מהיסוד" את האיחוד האירופי, לפרוש מפיקוד נאט"ו ולהשאיר את גיל הפרישה על כנו. היא מתנגדת לטורבינות רוח ואמרה כי איכות הסביבה "לא תהיה בראש מעייניה". בבחירות הקודמות הביס מקרון את לה-פן עם 66% מהקולות, אולם מאז איכזב רבים שתלו תקוות רבות בהבטחות שלו לשגשוג של הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת.

שיעור הצבעה נמוך עשוי לשרת את לה-פן

43 מיליון בעלי זכות בחירה יצביעו היום בקלפיות ברחבי צרפת, בטריטוריות הצרפתיות ובשגרירויות ברחבי העולם. בצרפת עצמה ההצבעה החלה בתשע בבוקר (שעון ישראל) ותסתיים בתשע בערב (שעון ישראל), אז צפויים גם להתפרסם המדגמים והסקרים הראשונים.

שאלה מרכזית אחריה יעקבו כלי התקשורת והמטות הפוליטיים היום תהיה שיעור ההצבעה, כאשר לפי ההערכות שיעור נמוך יותר - מתוך ציפייה שמקרון ינצח כפי שמראים הסקרים - יכול לשרת את לה-פן. בבחירות הקודמות ב-2017 הצביעו כ-75% מבעלי זכות הבחירה. עיתונים מרכזיים בצרפת, פוליטיקאים ונשיאים לשעבר ואפילו מנהיגי מדינות אירופה כמו גרמניה, ספרד ופורטוגל קראו לתושבי צרפת בימים האחרונים במפורש או במרומז להצביע בעד מקרון.

נכון ל-12:00 בצהריים (שעון צרפת), שיעור ההצבעה בסיבוב השני נמוך יותר מזה שנרשם בסיבוב המקביל בבחירות 2017. כ-26.4% מבעלי זכות הבחירה מימשו את זכותם, בטריטוריות צרפתיות ובצרפת עצמה עד לצהריים, לעומת 28.2% בסיבוב הבחירות לפני חמש שנים. בבחירות שלפני עשר שנים עמד שיעור ההצבעה על 30.7%. מומחים הזהירו כי ייתכן ששיעור ההצבעה הכולל בבחירות הללו יהיה נמוך היסטורית, ומתחת ל-75%.

שאלה נוספת תהיה התפלגות ההצבעות בקרב מי שהצביעו בסיבוב הראשון למועמד השמאל ז'אן לוק-מלנשון. הוא קיבל כ-22% מהקולות, 7.7 מיליון הצבעות. למעשה, היו חסרים רק כ-421 אלף קולות כדי שיעקוף את לה-פן ויעלה לסיבוב השני. סקרים מקדימים שהתקיימו לפני פרסום התוצאות שמהן התחוור כי לא העפיל לסיבוב השני העלו כי שליש מהמצביעים בלבד מתכוונים להצביע למקרון. אם ייבחר מקרון, זו תהיה הפעם הראשונה בשני עשורים שנשיא צרפתי נבחר לכהונה מחדש. לפי החוקים במדינה, הוא מוגבל לשתי כהונות רצופות בלבד.