האם מניות התיירות ימשיכו להמריא עד לשיאים שלפני הקורונה?

היחלשות השפעת הקורונה שולחת את הנוסעים בחזרה אל נמלי התעופה, ומניות חברות התיירות מציגות התאוששות מרשימה • על רקע זה בולטות גם מניות חברות ההזמנות (בוקינג) בתחום התיירות, שלמרות ההתאוששות המרשימה עדיין נותרה להן דרך עד החזרה לשיא

נמל התעופה בן גוריון בפסח / צילום: בר לביא
נמל התעופה בן גוריון בפסח / צילום: בר לביא

הכותב הוא מנהל השקעות במגדל שוקי הון. הכותב הוא בעל רישיון ניהול תיקים במגדל ניהול תיקי השקעות (1998) בע"מ, מקבוצת מגדל שוקי הון. לכותב ו/או לקבוצת מגדל שוקי הון ו/או לחברות קשורות אליה יש עניין אישי בנושא ו/או אחזקות בנכסים המוזכרים בכתבה ו/או משתייכים לסקטורים המוזכרים בה, והם מנהלים ו/או עשויים לנהל מכשירי השקעה בסקטורים המוזכרים בכתבה, אשר השקעותיהם יכללו ניירות ערך/נכסים פיננסיים המשתייכים לסקטורים אלה

עולם התיירות היה מהנפגעים הראשונים והמרכזיים במשבר הקורונה שהגיח לעולם לפני קצת יותר משנתיים. הסגרים והגבלות התנועה שהוטלו על ידי הממשלות, חששות הקהל משהייה במקומות הומי אדם וחוסר הוודאות לגבי עתיד הפעילות גררו את מניות חברות ענף התיירות לירידות חדות, ואת פעילותן העסקית של החברות לרמות שפל שחלק גדול מהן לא הכיר כמותן.

אולם כעת, אחרי הטלטלה העזה שעברה על התחום, נראה כי השמיים מתחילים להתבהר עבור חברות עולם התיירות, שעיקרן פועלות בתחומי המלונאות, חברות התעופה, הפלגות נופש וכדומה, ונראה כי תנאי הרקע לפעילותן הולכים ומשתפרים.

השינוי נובע בעיקר מהעובדה שהעולם למד לחיות לצד הקורונה, במרבית המקומות בוטלו מרבית המגבלות שהוטלו, זן האומיקרון נמצא בדעיכה ובשלב הנוכחי למלחמה באוקראינה השפעה מוגבלת בלבד על פעילות התיירות.

בשבועות האחרונים הגיעו מכיוון חברות הענף שלל סימנים המעידים על שינוי הכיוון בפועל.

בנתב"ג חזינו בתמונות של עשרות אלפי טסים מדי יום במהלך חג פסח, בדרום צפינו בתורים ארוכים במיוחד ליציאה לחצי האי סיני, וגם תיירות הפנים נהנית מגאות בפעילות.

ישראל אינה חריגה במגמה זו. לפי דיווחים באתרים כלכליים מהימים האחרונים, התנועה בנמלי תעופה רבים אחרים ברחבי העולם התגברה באחרונה בצורה משמעותית, ולפי דיווח מהאתר בארונ'ס, מחירי הטיסות הבינלאומיות עלו בצורה משמעותית מתחילת השנה.

בין חברות התעופה הבולטות הוותיקות, דלתא איירליינס ואמריקן איירליינס אומנם המשיכו להציג הפסדים משמעותיים בסיכום הרבעון הראשון של 2022, אולם במבט קדימה הן צופות חזרה לרווחיות, בזכות הביקושים הגואים, ומדווחות על סביבה עסקית חיובית.

חברת התעופה האירית ריינאייר (Ryanair), המתמחה בטיסות מוזלות (לואו-קוסט), פרסמה תחזיות משופרות לתוצאותיה הכספיות בהמשך השנה, אחרי שדיווחה כי מספר הנוסעים שלה בחודש מרץ האחרון עבר את זה של מרץ 2019.

מתחילת התפשטות הקורונה ועד כה התאפיינו מניות חברות התיירות בתנודתיות גבוהה יחסית. אחרי קריסתן ב-2020 הן התאוששו ב-2021, אולם בסיום השנה שעברה, עם התפשטות זן האומיקרון ועליית חוסר הוודאות בשווקים, דעכה ההתלהבות סביבן.

בהמשך, מוקדם יותר השנה, העיבה על חלקן תחילת הלחימה באוקראינה, אולם כעת נראה כי הן עשויות ליהנות מתנופה משמעותית, נוכח העדנה שממנה נהנה ענף התיירות.

על רקע הכיוון החיובי והצפי למגמה החיובית גם בהמשך, נהנו מניות הענף מעליות חדות באחרונה, ובהן כמה ממניות חברות התעופה, שטיפסו בשיעורים דו-ספרתיים תוך זמן קצר, בעוד שבבורסה המקומית בלטה מניית חברת התעופה אל על עם זינוק של כ-40% מתחילת החודש.

בין חברות ענף התיירות נכללות גם חברות בולטות המתרכזות בפעילות הזמנות בתחום התיירות (Booking), בעיקר באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות הכוללות הזמנת חדרי בתי מלון ונכסי אירוח, טיסות, רכבים להשכרה ועוד.

 
  

עם השחקניות המרכזיות בתחום זה נמנות Expedia (אקספדיה), Booking (בוקינג), Airbnb ו-Tripadvisor, שמניותיהן זינקו עד כ-270% מרמות השפל שקבעו, אולם הן עדיין רחוקות בשיעורים דו-ספרתיים מרמות השיא.

Airbnb: פחות אנשים הציעו את דירותיהם

חברת Airbnb סבלה במהלך משבר הקורונה גם מהירידה החדה במספר התיירים בעולם, וגם מירידה במספר האנשים שמעוניינים להציע לשימוש את הדירות שברשותם בשל החששות מהשפעות הווירוס.

ואולם, התוצאות הכספיות האחרונות שפרסמה עשויים לסייע להבין את התאוששותה מהמשבר, ובפעם הראשונה מאז הפכה לחברה נסחרת רשמה רווחים בשני רבעונים ברצף (הרבעון השלישי והרבעון הרביעי של 2021).

הכנסותיה לרבעון הרביעי של 2021 האמירו ל-1.5 מיליארד דולר - סכום המשקף זינוק של 80% כמעט לעומת הכנסותיה ברבעון האחרון של 2020, שבו הורגשה השפעת הקורונה ביתר שאת, ושיפור של 40% כמעט ביחס להכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2019 - טרם משבר הקורונה.

עיקר עיסוקה של Airbnb מתרכז בהיצע נכסים לתיירים לשהייה בזמן טיול, באמצעות פלטפורמה אינטרנטית המחברת בין בעלי נכסים פרטיים ובין תיירים המחפשים מקום להתאכסן בו, וכמה אנליסטים סבורים כי החברה יצאה ממשבר הקורונה חזקה עוד יותר ממה שהייתה לפניו.

Expedia: השפעה מתונה בלבד מאוקראינה

גם אקספדיה  סיכמה רבעון רביעי חיובי לשנת 2021 - עם מספרים ששיקפו צמיחה משמעותית ביחס ל-2020, וחלקם אף משופרים ביחס לשנת 2019.

חלק ניכר מהכנסותיה של אקספדיה מתבססות על השוק האמריקאי, כך שההשפעה עליה מצד המלחמה המתחוללת כעת באוקראינה צפויה להיות מתונה יחסית, זאת בהנחה שהמלחמה לא תסלים, ושהשפעותיה השליליות על עולם התיירות לא יתרחבו.

אקספדיה היא סוכנות תיירות אינטרנטית המציעה הזמנות של כרטיסי טיסה, חדרים בבתי מלון, מכוניות להשכרה ושירותים נוספים בענף, והיא נהנית ממוניטין גבוה בתחום פעילותה.

תוכניות ההתרחבות של החברה כוללות בין היתר כניסה לתחומי האירוח האלטרנטיביים, תשלומים, מוצרי מרצ'נדייז ועוד, ונראה כי הן עשויות לתמוך באפשרות שלה להגדלת קהלי היעד העושים שימוש בשירותיה, ומכאן גם בצמיחתה. המשקיעים, כך נראה, כבר מזהים לפחות חלק מהפוטנציאל, והם שלחו את מנייתה לזינוק של כ-270% מרמת השפל בתחילת משבר הקורונה.

Booking: הרחבת הפעילות תסייע לצמיחה

בהתאם לשינוי כיוון המסחר האחרון במניות הענף, גם מניית  Booking הספיקה להתאושש מירידות משמעותיות שפקדו אותה לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה, אולם היא עדיין לא חזרה לרמה שבה נסחרה בחודש פברואר, ויש מי שמזהה בערכה הנוכחי ובירידות החדות האחרונות הזדמנות.

מנכ"ל החברה, גלן פוגל, הסביר מוקדם יותר החודש בראיון ל-CNBC, כי אחרי שנתיים ללא טיולים רצון האנשים לטייל עלה משמעותית, כך שגם עליית האינפלציה ועליות המחירים לא הובילו עד כה לירידה בביקושים לחופשות באביב ובקיץ.

Booking, סוכנות נסיעות אינטרנטית המציעה ללקוחותיה שלל שירותים בתחום התיירות, סיכמה גם היא רבעון רביעי חיובי לשנת 2021, שעלה על ציפיות האנליסטים גם ברמת ההכנסות וגם בשורת הרווח.

גם Booking פועלת להרחבת שוקי הפעילות שלה לתחומים משיקים וסינרגטיים - דבר שעשוי לסייע לצמיחה עתידית, ותומך בהסתכלות החיובית של אנליסטים על שווייה הנוכחי.

Tripadvisor: מחיר היעד גבוה ב-40% מהשוק

גם מניית Tripadvisor לא הצליחה להתחמק מהגל השלילי ששטף את מניות הענף לפני כמה שבועות, וסבלה מירידות בשיעור-דו ספרתי, אולם מאז הן כבר נעצרו והמניה שינתה כיוון.

Tripadvisor מציעה גם היא שלל שירותי תיירות באמצעות פלטפורמה אינטרנטית, ובמרכזם חדרי מלון, וכן שירותים נלווים, דוגמת תחבורה, אטרקציות תיירותיות, המלצות למסעדות ועוד.

בבחינת המלצות אנליסטים על מניה זו, על בסיס פרסום באתר משקיעים בסוף חודש מרץ, ממוצע ההמלצות הנוכחי עומד על "החזק", והיקף ה"שורטים" על המניה בתקופה האחרונה גדל.

יחד עם זאת, חלק מההסבר להמלצות הפושרות נוגע לניתוחים טכניים, בעוד שמחיר היעד הממוצע הנוכחי שמעניקים האנליסטים למניה גבוה ב-40% כמעט משווי השוק הנוכחי שלה.