הקורונה פגעה בעסק המסגרות של אלכסנדר, והוא לא יודע אם להמשיך: "בגילי לא פשוט להתחיל משהו חדש"

אלכסנדר כהנוב, תושב פתח תקווה בן 65 • בעלים של "מסגרות אלכסנדר" • "לאנשים אין מה לאכול, אז למה שיקנו מסגרות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלכסנדר כהנוב, בעלי ''מסגרות אלכסנדר'' / צילום: יענקי פרבר
אלכסנדר כהנוב, בעלי ''מסגרות אלכסנדר'' / צילום: יענקי פרבר

עד לפני כשנתיים עם פרוץ הקורונה, העסק של אלכסנדר כהנוב למסגרות שגשג ופרח. החנות, ממוקמת בתחילת רחוב עקיבא בבני ברק, מקום שהיה הומה אדם עד לפני משבר הקורונה, ועכשיו הרבה פחות תוסס. בסגר הראשון החנות נסגרה לשלושה חודשים, בזמן הזה אלכסנדר המשיך לשלם שכירות וארנונה ואגרת שילוט. לאחר מכן החנות נפתחה מחדש, ואז שוב נסגרה לתקופה, וכך גם בגל השלישי.

אלכסנדר מספר כי בשנים עברו בימים שלפני חג הפסח החנות היתה עמוסה והרבה לקוחות היו מגיעים מחוץ לעיר, אבל עכשיו בערב פסח הנוכחי המקום היה שומם בהשוואה לשנים קודמות. "אנשים לא באים, מסגרות לתמונות זה מותרות, בערב פסח לפני הקורונה לא היה לי דקה של שקט".

הבניין בו נמצאת החנות ישן מאוד ויעבור שיפוץ תמ"א 38, מה שיגרום לכל העסקים בבניין להתפנות, "אני אולי אסגור, אנחנו צריכים להתפנות מכאן בגלל התמ"א, כל החנויות בבניין מחפשות פה באזור מקום, אולי בסוף כן אמצא מקום שמתאים לי, אבל האמת היא שאני חושב לסגור".

לגבי מענק מהמדינה, אומר אלכסנדר, כי "היו תקופות שלא עמדתי בקריטריונים, או סיבות בירוקרטיות אחרות, אמרו לי 'השנה הרווחת ככה, שנה שעברה הרווחת ככה, כן מגיע לך, לא מגיע לך', כשרוצים לתת הכל מסובך, כשרוצים לקחת ממני הכל הרבה יותר מהיר, עברו לי כל התקופה הזאת מחשבות שאולי צריך לסגור את העסק, אבל תמיד אני בסוף נשאר, כי תכל'ס אני לא יודע לעשות משהו אחר, בגיל שלי לא פשוט להתחיל משהו חדש".

"אנשים לא חזרו לכאן, לאנשים אין מה לאכול, אז הם יבואו לקנות תמונות? אני בן 65, לאן אני יכול ללכת? מסגרות זה הדבר שאני יודע לעשות". בזמן שאנחנו מדברים בחנות, נכנסת גברת שהגיעה מחוץ לעיר ומתעניינת בתמונת נוף מרהיבה, והיא מנסה להוריד את המחיר. אלכסנדר אומר לי לאחר שהיא יצאה מהחנות, "מה אני אעשה, אני מוריד במחיר וכמעט לא מרוויח, אבל אני רוצה למכור את המסגרות שיש לי כאן". אלכסנדר מוכר תמונות של נופים ורבנים מכל המגזרים, הוא מציין שהלקוחות מחפשים רק תמונות של רבנים שכבר הלכו לעולמם, "תמונות של רבנים ואדמו"רים חיים, לא קונים כמעט, רק תמונות של רבנים בגלל מנהגים שונים".

בנוסף לכל הבעיות שיצרה הקורונה, לאלכסנדר יש בבית ילד המתמודד עם נכות, לפני כמה שנים הבן שלו איבד את שני רגליו בתאונה והוא מתגורר עם ההורים, "אנחנו צריכים לדאוג לו, שאר הילדים שלי נשואים, אבל הילד הזה גר איתנו, הוא חייב את התמיכה שלנו, אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר עם העסק, אני חייבים למצוא מקום אחר או פשוט לסגור, הקורונה שיבשה הכל, והדברים מעורפלים לגבי העתיד, אנחנו מקווים ומתפללים לטוב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il