תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מה זה מולטי-טק, איך הוא ישפיע על עתיד ההיי-טק ואילו כישורים נדרשים עבורו?

ההתקדמות הטכנולוגית המואצת הולכת וטורפת את הקלפים בעולם התעסוקה של ימינו • בעידן בו קצב הפיתוח הולך וגובר, והעבודה הופכת מורכבת ומולטי-דיסציפלינרית, נדרש מהצוותים הטכנולוגיים להתמקצע במגוון רחב של מיומנויות - להפוך למולטי-טקים • טל קורונל, ראש מערך הגיוס והקריירה בחברת רפאל: "מי שרוצה לקחת חלק בהובלת התעשייה קדימה, לא יוכל לעשות זאת רק באמצעות המקצוע אותו למד. הוא יהיה חייב 'לדבר במספר שפות'"

צילום: דוברת רפאל
צילום: דוברת רפאל

הכתבה בשיתוף רפאל

אנו חיים בעולם דינמי המשתנה למול עינינו ללא הרף. הטכנולוגיה מתקדמת בקצב אדיר והעולם הולך ופונה למודל של מערכות מורכבות אשר דורשות הבנה מעמיקה בתחומים מגוונים. מציאות שכזו משנה גם את הנדרש מהעוסקים בתחומי הטכנולוגיה - מאלו נדרש כעת להרחיב את הידע והמיומנויות הרבה מעבר למקצוע הראשי אותו למדו באקדמיה, לתחומים נוספים כמו מדעי המוח, תהליכי קבלת החלטות, פסיכולוגיה, אלגוריתמיקה ועוד.

מדו"ח עתיד התעסוקה של הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2020 עולה כי 50% מכלל העובדים יזדקקו ללמידה מחדש של מיומנויות עד 2025, ככל שיאומצו טכנולוגיות חדשות.

"ההנחה היא, שמי שרוצה לקחת חלק בהובלת התעשייה קדימה בעשור הקרוב, לא יוכל לעשות זאת רק באמצעות המקצוע אותו למד, הוא יהיה חייב ‘לדבר במספר שפות'", אומרת טל קורונל, ראש מערך הגיוס והקריירה בחברת רפאל, "מובן שמקצוע הליבה שלו יהיה הבסיס איתו הגיע וממנו החל את הדרך, אבל הוא יהיה חייב להתממשק עם מקצועות נוספים".

טל קורונל, ראש מערך הגיוס והניוד ברפאל / צילום: דוברות רפאל
 טל קורונל, ראש מערך הגיוס והניוד ברפאל / צילום: דוברות רפאל

טל מסבירה כי "מורכבות המערכות והמשימות שעומדות בפני צוותים טכנולוגיים בעידן הנוכחי דורשות מהם לפתח מיומנויות וכישורים שקודם לכן, כשעסקו רק ב'שפת האם' שלהם, פחות נדרשו". היא מכנה את העידן הנוכחי כ"עידן המולטי-טק" ואת עובדי ההייטק של המחר, כאנשי מולטי-טק ומפרטת אילו כישורים נדרשים מהם:

סקרנות בכלל, וסקרנות טכנולוגית בפרט - מי שמעוניין להצטרף לחברות המולטי-טק צריך להיות סקרן מיסודו ובעל תשוקה לשאול שאלות ולהכיר לעומק עוד תחומים, לאו דווקא טכנולוגיים.

גמישות מחשבתית/מחשבה מתפתחת (Growth mindset) - מדובר בתהליך שנמשך לאורך כל החיים (במסגרות פורמליות וכן בלמידה עצמאית). הוא מפתח אותנו, משפר את היכולת להשתלב במגוון תחומים ועיסוקים. גמישות מחשבתית שכזו נדרשת בעת הנוכחית, מאחר ועל עובדים, במיוחד בעולמות הטכנולוגיים, להתאים את סט הכישורים שלהם לעולם העבודה המשתנה, להסתגל לשינויים ולהתמודד עם אתגרים מורכבים.

יכולת למידה מהירה - על מנת לעמוד בקצב המהיר של העולם הטכנולוגי המשתנה, עלינו ללמוד ליישם טכנולוגיות וכלים חדשים כל הזמן.

חשיבה יצירתית - חשיבה מחוץ לקופסא מביאה איתה ערך מוסף בכל תחום, אך בפיתוח מערכות מולטי-דיסציפלינריות מורכבות, היא מהותית מאחר והוא מושתת על אינטגרציה של תחומי ידע שונים.

יכולת לעבוד מול ממשקים מרובים - הפיתוחים השונים אינו עומדים בפני עצמם ולכן נדרש מההייטקיסט או המהנדס של היום להתנהל מול מספר רב של ממשקים וצוותי עבודה מולטי-דיסציפלינריים. כך שצריך ללמוד להתנהל בחוכמה בתוך המטריצה המורכבת הזאת.

ניהול קשרים ותקשורת בין אישית ("בינה חברתית") - זוהי מיומנות משלימה לסעיף הקודם. בסופו של יום כולנו אנשים שעובדים יחדיו ועל כן נדרשת היכולת לחבור לאנשים אחרים באופן ישיר ובלתי אמצעי, לבנות מולם יחסי אמון, להקשיב, להיות אסרטיבי ואותנטי.

אין הפרדה בין תחומים

הכישורים והמגמות הללו, שעלו גם בדו"ח עתיד התעסוקה של הפורום הכלכלי, באים כבר כעת לידי ביטוי בעבודה השוטפת של עובדי חברת רפאל. כך למשל מספר יפתח, חוקר העובד כעת על פרויקט של תכנון וייצור מערכת ייחודית המורכבת ממספר גלאי קרינה קוסמית שמסוגלים לשקף את תת הקרקע, בדומה לתצלום X-Ray רפואי. לדבריו, "על אף שמקצוע הליבה שלי הוא פיזיקה (PHD), הרי שלצורך העבודה על הפרויקט נדרשת ממני הבנה במספר רב של דיסציפלינות נוספות כמו הנדסת מכונות, הנדסת חומרים, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, תוכנה, FPGA, וכימיה".

השילוב בין כלל הדיסציפלינות צריך להיעשות בעדינות, לדברי יפתח - תוך הקפדה על איזון ומתן מקום לשאר המעורבים בתהליך. כך למשל, הוא מתאר מצב שבו מהנדס אלקטרוניקה יתכנן את המעגל האלקטרוני הטוב ביותר אשר יעמוד בכל הדרישות החשמליות הפונקציונליות, אולם ללא תשומת לב מצדו של מהנדס מכני, המעגל עלול להתפרק תחת עומסים כאלו ואחרים או לחמם יתר על המידה את יתר המערכת. "הבעיה הופכת מורכבת אף יותר, אם משולבים במערכת גם חומרים מיוחדים עם דרישות אזוטריות קשוחות", הוא מציין.

דוגמה נוספת מביאה ענבל המפתחת אלגוריתמי בינה מלאכותית שמקצוע הליבה שלה הוא מדעי המחשב. "בעבודה אני עוסקת במיפוי אזורים לא ידועים על ידי כלים אוטונומיים. התפקיד משלב בין דיסציפלינות שונות: הנדסת מכונות, אווירונאוטיקה, תוכנה, תקשורת, בינה מלאכותית, עיבוד תמונה, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה והנדסת אנוש", היא מספרת.

לדבריה, הדינמיקה היא כזו שאין הפרדה בין המהנדסים מהתחומים השונים. ברגע שיש בעיה אנשי צוות מכל הדיסציפלינות יושבים יחד ומנסים לראות מאיזה כיוון אפשר לנסות לפתור אותה. כשכל מהנדס מסביר מה ההשפעות האפשריות עבור תחום האחריות שלו. נקודות המבט השונות תורמות למעשה לאיתור נקודות הכשל האפשריות ולמציאת הפתרון הטוב והיעיל ביותר.

ענבל מוסיפה כי "כולם מתגייסים למאמץ המשותף, שנמשך בעצם כל הזמן. "בכדי שהמערכת תעבוד לא מספיק שכל מודל ייפעל בצורה מושלמת בפני עצמו, שכן לכל תחום יש השפעה על שאר התחומים. אם המעברים וחלוקת המשאבים לא תהיה מתואמת בצורה מושלמת בין המודלים השונים, ביצועי המערכת כולה ייפגעו".

צילום: Shutterstock
 צילום: Shutterstock

 לראות את התמונה המלאה

כפי שניתן להבין החשיבה המולטי-דיסציפלינרית או המולטיטקית, אם תרצו, מוטמעת כבר בקרב הצוותים הטכנולוגיים ברפאל בכלל מחלקות החברה. "הפרויקט הוא גוף אחד שבו כל תתי המכלולים והחלקים צריכים להיות מתואמים ומסונכרנים. בעת פיתוח, אני נדרש לשים לב ולהתאים את עצמי למגבלות והאילוצים של הדיסציפלינות האחרות, לדעת מה יתרונותיהן ומתי ניתן לנצל יתרונות אלו על מנת לשפר את הביצועים של הצד שבאחריותי", אומר תומר המשמש ראש מחלקת עיבוד אות ואלגוריתמים ומקצוע הליבה שלו הוא הנדסת חשמל ומחשבים. הפרויקט עליו הוא מופקד הוא מערכת מכ"ם לגילוי ועקיבה אחר מטרות המותקנת על טיל ומשמשת חלק מהותי בתהליך הביות של הטיל אל המטרה.

יפתח מוסיף כי העבודה ברפאל מול ועם מגוון צוותים מדיסציפלינות שונות היא בעלת ערך ברמה המקצועית ותורמת גם רבות למהנדס עצמו. "אחד היתרונות הגדולים של רפאל הוא החיבור למערכת. הבנת יחסי הגומלין בין הדיסציפלינות השונות וה-trade off המערכתיים הם חלק מהותי ביכולת ההשפעה שלי כמהנדס, על המערכת ועל הביצועים שלה. אני רואה ומבין את התמונה המלאה ויודע להציע פתרונות מותאמים, יעילים ופרקטיים אשר יניבו מערכת טובה ואמינה יותר".

המעבר למולטי-טק, אם כן, כבר קורם עור וגידים ברפאל ואת הערך שלו ניתן למצוא בכלל הפרויקטים של החברה, הנעשים כיום באופן סינרגטי. "ברור לנו שלא כולם מגיעים עם סט הכישורים המולטי-טקי מהבית, אבל עצם ההשתלבות והניסיון שייצברו אצלנו מי שעוסקים בפיתוח מערכות מורכבות - יעשיר ויוסיף להם כישורים והתנסויות", מסכמת טל קורונל.

למשרות מולטי-טק ברפאל הקליקו כאן>>