שיטת מאסק: טכניקות יצירתיות למכירת החזקותיו בטסלה

האיש העשיר בעולם מוצא דרכים יצירתיות למכור החזקות בטסלה מבלי לשדר לשוק ההון מידע שלילי • בין אם אתם אוהבים אותו או לא, מדובר בגאון ייחודי

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Ringo H.W

הכותב הוא מומחה לתורת המשחקים ותאוריה כלכלית במחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

האיש העשיר בעולם מוצא דרכים יצירתיות למכור החזקות בטסלה מבלי לשדר לשוק ההון מידע שלילי . בין אם אתם אוהבים אותו או לא, מדובר בגאון די ייחודי.

נניח אדם כלשהו, משקיע קטן, חוסך מעט כסף ומשקיע במניה יחסית ספקולטיבית. ככל שעובר הזמן, השווי שלה גדל בצורה משמעותית, עד למצב שרוב התיק של אותו משקיע קטן מבוסס על המניה הזאת. הוא אומנם משקיע קטן, אבל הוא עדיין מבין את המשמעות של סיכון ופיזור השקעות, ולכן מתחיל לדלדל את ההחזקות שלו בכדי לגדר עצמו מירידה חדה בשווי המניה. עד כה, אין פה שום דבר חדש.

אבל מה קורה עם אותו אדם הוא איש מאוד עשיר? אולי, אפילו, האיש העשיר בעולם? אז האסטרטגיה הזאת יכולה להיות די בעייתית. אם אותו אדם מאוד עשיר, בקנה מידה עולמי, יתחיל למכור את חלקו באחת החברות הגדולות בעולם מבחינת שווי שוק, אשר עליה מבוסס רוב הונו, אז המשקיעים האחרים יכולים לראות בכך איתות שצריך למכור.

ובכל זאת, מה עושים? הוא צריך למצוא דרך למכור את ההחזקות בחברה, לכן הוא מתחיל להיות יצירתי בטכניקת המכירה. בפרט, הוא מוצא דרכים לממש את ההחזקות שלו בחברה, עם מספיק הסחות דעת בכדי שלא יתעסקו בכך שהוא עושה את זה.

הסיפור התאורטי שלנו פוגש את המציאות במקרה של אילון מאסק וחברת הרכב טסלה. בתחילת נובמבר 2021, מאסק רואה שהשווי של טסלה מרקיע שחקים. מחיר המניה מגיע ל-1,222 דולר. זאת הזדמנות די נדירה למכירה. מה הוא עושה? ממש למחרת הוא יוצא עם סקר בטוויטר (לא פחות!) בו הוא שואל את קהל העוקבים האם כדאי לו לדלל את ההחזקות שלו בחברה. מהר מאוד מתברר שיש רוב לדילול ההחזקות, והוא מתחיל למכור בשיא. המחיר כמובן יורד, אבל מאסק מצליח לממש החזקות במעל 16 מיליארד דולר.

החלק היפה בכל הסיפור הזה הוא שיש עיסוק ציבורי נרחב בכך שמאסק, לכאורה, נותן לאחרים להחליט עבורו על מימוש ההחזקות. בפועל, הוא טמן פה מלכודת מתוחכמת: אם אתם משקיעים עם פוזיציית שורט בטסלה, אז כנראה תרצו שמאסק ימכור ויוריד את שווי המניה, לכן תצביעו בעד מכירה. מאסק יודע זאת, ולכן יכול (לכאורה!) להשתמש בשורטיסטים בכדי לגדר את עצמו, מבלי לאותת לשוק שהוא באמת רוצה למכור. המהלך עובד נהדר. כמובן שהשווי של מניית טסלה יורד ל-1,056 דולר בסיום המכירה.

עוברים כמה חודשים וטסלה מפרסמת דוחות מרשימים, כך שמחיר המניה קופץ לרמה של 1,145 דולר. ממש ביום פרסום הדוחות, מאסק מודיע שהוא רכש כמעט 10% מטוויטר. למעשה, הוא מאותת על תחילתה של השתלטות על החברה. למרות התנגדות ראשונית של הדירקטוריון, מאסק סוגר עסקה לרכישה של טוויטר לפי שווי של 44 מיליארד דולר. לטובת הרכישה הוא לוקח הלוואות כנגד ההחזקות שלו בטסלה, וכמעט חצי מהעסקה מתבססת על תשלום ישיר. לכאורה, מאסק מצא עוד דרך לדלל את ההחזקות שלו בטסלה לטובת מימון הרכישה, מבלי לעורר מהומה על מכירת מניות סיטונאית. למה לכאורה? כי מאז ההודעה, מניית טסלה ירדה לרמה של 870 דולר, כך שאולי השוק כן מתחיל לקרוא בין השורות.

אז, יכול להיות שלאילון מאסק יש תוכניות גדולות לטוויטר. אישית, לא הייתי מהמר נגדו. מדובר ביזם ברמות הכי גבוהות שיש. אבל מה שבטוח - הוא מחפש שוב ושוב טכניקות יצירתיות ומקוריות למכור את החזקות בחברת הדגל שלו, מבלי שאנשים כמעט יתעסקו בכך שהוא מוכר. כלומר, הוא מוצא דרכים די גאוניות למכור הרבה מניות של טסלה ועדיין לא לאותת לשוק שום דאגה לגבי עתיד החברה. בכנות, בין אם אתם אוהבים אותו או לא, מדובר בגאון די ייחודי.