באיומי אקדח וגז פלפל: 3.5 מיליון שקל נשדדו מחברת האשראי שבראשה עומד שר האוצר לשעבר כחלון

שני שודדים תקפו אתמול בבוקר באיומי אקדח ועם גז פלפל בלדר שהוביל כספים ששימשו לפעילות המט"ח של סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון, וגנבו 3.5 מיליון שקל • החברה: האירוע נמצא בחקירת המשטרה – ייתכן כי הפגיעה הכספית תהיה נמוכה, אם בכלל

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

לא פחות מ-3.5 מיליון שקל נשדדו השבוע מחברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט. החברה דיווחה לבורסה כי הכסף נשדד מידי בלדר שהוביל כספים שלה (מט"ח ושקלים) סמוך לסניף החברה בחולון. יונט, שיו"ר הדירקטוריון שלה הוא שר האוצר לשעבר משה כחלון, דיווחה כי ההיקף הכספי של השוד מוערך ב-3.5 מיליון שקל. 

שוד אלים, שאלות קשות ו-3.5 מיליון שקל במזומן בתיק של שליח וולט | חזי שטרנליכט

בדיווח החברה נכתב, כי יונט "פועלת למיצוי הבדיקות בקשר לאירוע, בשיתוף פעולה מלא של המשטרה ומרכז העסקים המקומי, בסיוע צוות אבטחה. במקביל פועלת החברה גם לצמצום הנזק בגין האירוע, וכן פנתה לחברת הביטוח להפעלת הביטוח המכסה אירוע מסוג זה עד גבול נזק שאותו בוחנת החברה מול חברת הביטוח". להערכת החברה לפחות חלק מהסכום שנשדד יושב לידיה, בין שבדרך של ביטוח או באמצעות החברה שהעסיקה את הבלדר. 

 יונט קרדיט החלה לפעול אשתקד בתחום המט"ח (צ'יינג') של המרת מטבע זר. בשעות הבוקר של יום ב' השבוע התנפלו שני אנשים על בלדר שפעל עבור החברה מחוץ לסניף שלה במרכז עזריאלי בחולון. התוקפים השתמשו בגז מדמיע, ותוך איומי אקדח הצליחו לשדוד את הסכום המדובר. ככל הידוע הבלדר נאבק בהם, אך בלא הצלחה, והשודדים ברחו עם הכסף.

היקף השוד הוא משמעותי במונחים כספיים עבור יונט קרדיט. שווי השוק של החברה עומד הבוקר על כ-59 מיליון שקל בלבד, לאחר שמניית החברה איבדה 68% מערכה בשנה החולפת. מחזור ההכנסות שלה בשנת 2021 הסתכם ב-33.5 מיליון שקל, כך שהשוד המדובר מהווה במונחים כספיים כ-10% מהמחזור השנתי.

 מיונט קרדיט נמסר לפניית גלובס, כי "האירוע נמצא בחקירה של משטרת ישראל. חלק מהסכום מבוטח והחברה פועלת מול חברת הביטוח למימוש ההחזר בהקדם. כמו כן בוחנת החברה אפשרות לקזז את הסכום מהגורם האחראי לתפעול העברת הכספים, ובהתאם ייתכן שהפגיעה הכספית תהיה נמוכה, אם בכלל".

מדוברות המשטרה (איילון) נמסר, כי "במשטרת ישראל התקבל אתמול דיווח על חשד לשוד עסק להמרת כסף ברחוב הרוקמים בחולון. על פי החשד, שני חשודים ריססו עובד בגז פלפל ושדדו תיק שהכיל כסף. נסיבות האירוע נחקרות".

העניקה ב-2021 אשראי בהיקף 173 מיליון שקל

יונט קרדיט, שבשליטת שלמה אייזיק (נשיא לשכת סוכני הביטוח) והמנכ"ל צחי אזר, פועלת בתחומים של מתן שירותים פיננסיים - אשראי, המרת מט"ח וניכיון צ'קים. החברה פועלת באמצעות שישה סניפים ברחבי המדינה. ההון העצמי שלה בסוף השנה שעברה עמד על כ-78 מיליון שקל.

למרות שכמעט הכפילה את הכנסותיה אשתקד (בשל גידול תיק האשראי ופעילות המט"ח), הציגה יונט בסיכום 2021 הפסד של כ-6.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-11.4 מיליון שקל בשנה שקדמה לה.

בסך הכול העניקה החברה במהלך השנה החולפת אשראי ללקוחות בסכום של 173 מיליון שקל, גידול של 72% לעומת שנת 2020. תיק הלקוחות של החברה מורכב מאשראי לעסקים קטנים מענפים שונים, שלהם ניתן אשראי בסך 149 מיליון שקל, והיתרה הגיעה מחברות אחרות הנותנות שירותי אשראי, אשר זקוקות למימון לצורך מתן אשראי ללקוחות שלהן.

את ההפסד אשתקד ייחסה החברה לעלייה ניכרת בהוצאותיה השונות על רקע התרחבות פעילותה והיערכות לקראתה, כמו פתיחת סניפים ואיושם באנשי מקצוע לטובת הכניסה לתחומי הפעילות החדשים, בעיקר בתחום המרת המט"ח. לצד זאת נרשם גידול בהוצאות המימון בשל גיוס חוב ותשלום עמלות הפצה.

הביקורת הובילה לשינוי תנאי האופציות של כחלון

בשנה שעברה הופנו חיצי ביקורת כלפי החברה בשל גובה התגמולים שביקשה לאשר ליו"ר הדירקטוריון הנכנס, כחלון, בסכום של 8.3 מיליון שקל בשנה, עיקרו תגמול מנייתי (הטבה של אופציות למניות החברה). הביקורת הציבורית הובילה בסופו של דבר את החברה לשנות את תנאי האופציות לכחלון, ולהתנות את הבשלתן בעליית מחיר המניה של החברה.

כחלון נכנס לתפקיד היו"ר בחודש יוני אשתקד, וזכה לתגמול בעלות של 2.2 מיליון שקל עבור קצת יותר מחצי שנת עבודה (משרה בהיקף של 80%). תגמול זה מורכב מדמי ניהול בסך 1.2 מיליון שקל ומתגמול מבוסס מניות.