עסקה משמעותית בהייטק הישראלי: שני הסטארט-אפים שמאחדים כוחות כדי ליצור ענקית תעשייה

חד הקרן לניטור תעשייתי אוגורי רוכש את הסטארט-אפ סיבו, שפועל בתחום משיק, בעסקה בהיקף 140 מיליון דולר, שרוב התמורה עבורה תהיה במניות • לסיבו הייתה אפשרות לצאת לגיוס נוסף ולהישאר עצמאית, אך היזמים העדיפו לקבל את ההצעה מאוגורי ולהירכש

מימין לשמאל: מייסדי סיבו ליאור עקביא ולירן עקביא ומייסדי אוגורי סער יוסקוביץ׳ וגל שאול / צילום: קובי שרביט
מימין לשמאל: מייסדי סיבו ליאור עקביא ולירן עקביא ומייסדי אוגורי סער יוסקוביץ׳ וגל שאול / צילום: קובי שרביט

חד הקרן הישראלי אוגורי (Augury), שפועל בתחום של ניטור "בריאות מכונות", הודיע היום (ג') על עסקת רכישה משמעותית. הנרכשת היא חברת סטארט-אפ ישראלית אחרת, סיבו (Seebo), שעוסקת בתחום משיק של ניטור ושיפור תהליכי ייצור.

היקף העסקה מוערך ב-140 מיליון דולר, אך הרוב המכריע של התמורה יהיה במניות, כאשר בעלי המניות בסיבו יקבלו מניות באוגורי לפי השווי שניתן לחברה בגיוס האחרון. חלק מבעלי המניות בסיבו וגם יזמים ועובדים יקבלו תמורה במזומן, שמוערכת בכ-30% מהעסקה. העסקה צפויה להיסגר עד סוף מאי והמחיר יכול להשתנות מעט כתלות בהיקף המזומן שיהיה בקופת סיבו באותו הזמן.

הרכישה אמורה להגדיל את ההכנסות של הסטארט-אפ אוגורי, ששוויו עמד על מיליארד דולר בגיוס האחרון אשתקד, על ידי כך שהוא יוכל להציע ללקוחות הקיימים שלו גם את המוצר של סיבו (Cross Selling). שתי החברות, הרוכשת והנרכשת, שייכות לעולם התעשייה 4.0 ("המהפכה התעשייתית הרביעית") ועוסקות בייעול העבודה במפעלים, אך בדרך שונה.

משא ומתן של חצי שנה

אוגורי הוקמה ב-2011 על ידי המנכ״ל סער יוסקוביץ' וסמנכ״ל הטכנולוגיות גל שאול. הטכנולוגיה של אוגורי מתבססת על מערכת של חיישנים המודדים ויברציות, טמפרטורה ואת הצליל שמפיקות מכונות תעשייתיות. המידע מהחיישנים משודר לענן ומשווה מול נתונים שנאספו על מכונות דומות. כך יכולה המערכת לזהות דפוסים חריגים שעשויים להצביע על תפקוד לקוי, להזהיר מתקלה צפויה או להודיע על בלאי במכונות, כדי לשפר את יעילות העבודה ולמנוע השבתות ייצור. הטכנולוגיה של אוגורי מאפשרת הטמעה מהירה של הפתרון והחזר מהיר על ההשקעה ללקוחות.

מאז הקמתה גייסה אוגורי 286 מיליון דולר ממשקיעים כמו תאגיד הנפט והגז בייקר יוז (שאמור להרחיב את פעילות אוגורי גם לעולמות אלו), אינסייט פרטנרס, קומרה קפיטל, קוואלקום ונצ'רס ומינכן רה ונצ'רס.

גם סיבו מנתחת מידע מחיישנים אך לא כדי לבדוק את תחזוקת המכונות אלא כדי לזהות בעיות איכות או תהליכים לא נכונים. בעיות כאלו יכולות לנבוע מטמפרטורה או לחץ לא נכון בתהליך, רמת חומציות שגויה במוצר מזון ואפילו מהירות לא מדויקת במסוע. ההמלצות של סיבו יכולות לשנות את ההגדרות במכונות, את הרכב חומרי הגלם או את המתכון שמשמש להכנת מוצר מזון. ההטמעה של סיבו יותר איטית, בין השאר כיוון שהיא צריכה להתממשק עם חיישנים קיימים במערך היצור, בניגוד לאוגורי שמסתמכת על מערך חיישנים שלה.

יוסקוביץ', מנכ"ל אוגורי, אומר שההכרות הראשונית בין היזמים של שתי החברות התרחשה לפני כ-9 שנים, כאשר הם יצאו יחד במשלחת של סטארט-אפים לניו יורק. המגעים התחילו כבר לפני חצי שנה כאשר בשלב הראשון דובר על שיתוף פעולה בפנייה ללקוחות, בטרם עברו השיחות לאופציה של רכישה.

"כשמשלבים את המידע על בריאות המכונה עם המידע על תהליך הייצור אפשר ליצור מהפכה שלמה ולענות על שאלות שהלקוחות שלנו אפילו לא חלמו לשאול", הוא אומר. "היתרון במוצר שלנו הוא בכך שהוא יכול לתת ערך ללקוח מהיום הראשון ואז אנחנו יכולים להמשיך ולבנות את ניטור תהליך היצור על בסיס המוצר של סיבו ולהרחיב את היחסים עם הלקוח. בתקופת המעבר הראשונית אנחנו ניתן יותר אוטונומיה לצוות של סיבו אבל לקראת שנה הבאה נרצה לאחד כוחות וליצור חברה גדולה שתנצח את הקטגוריה של תעשייה 4.0, שאין בה עדיין מובילת שוק ברורה".

המשקיעים לפני ואחרי שינוי הכיוון

לפי גורמים בתחום, השיחות על רכישה התחילו במקביל למשא ומתן שניהלה סיבו על גיוס מימון נוסף, סביב אותו השווי שניתן לה ברכישה כעת. אולם בסופו של דבר היזמים של סיבו, האחים ליאור (מנכ"ל) ולירן (סמנכ"ל תפעול) עקביא, החליטו לבחור באופציה של רכישה שבסופה הם ישתלבו בתפקידים בכירים באוגורי. המשקיעים של סיבו אישרו את העסקה, אף שלא עבור כולם מדובר בעסקת חלומות. במסגרת העסקה, כל 85 עובדי סיבו יצטרפו לאוגורי שמעסיקה מעל ל-320 עובדים בעצמה.

סיבו גייסה עד היום 53 מיליון דולר, כך שהיקף הרכישה הנוכחי עומד על פחות מפי שלושה מהסכום שהושקע בחברה. כמובן שלא כל המשקיעים מרוויחים אותו דבר מהעסקה. בדרך כלל המשקיעים המוקדמים יותר יוצאים ברווח הגדול ביותר, אך במקרה של סיבו צריך לזכור שחיי החברה הורכבו משתי תקופות בהם היא עסקה בתחומים שונים.

סיבו הוקמה ב-2012 ותחום הפעילות הראשוני שלה היה פיתוח פלטפורמה שתעזור ליצרנים לתכנן ולפתח מוצרי צריכה חכמים (IoT) . בגרסה זו קיבלה סיבו השקעות בהיקף של 22 מיליון דולר ממשקיעים כמו ויולה ונצ'רס ו-TPY. סבב הגיוס האחרון של סיבו בגלגול הראשון שלה היה ב-2017, ובוצע לפי שווי של 62.5 מיליון דולר, אחרי הכסף, לפי נתוני PitchBook . מאז המשקיעים הראשונים דוללו משמעותית כך שעבורם העסקה הנוכחית תהיה רווחית פחות.

לעומת זאת, בגלגול השני, לאחר שהיא עברה לעסוק בניטור תהליכים, גייסה סיבו בשווי נמוך משמעותית בהובלת הקרנות 10D ו-ורטקס , עם השתתפות מלאומי פרטנרס, הפניקס והמשקיעות מהסבב הקודם TPY ו-ויולה. עבור הקרנות שהובילו את הגיוסים האלו, האקזיט צפוי להיות רווחי יותר, גם אם עדיין רחוק מעסקת החלומות. עם זאת, למשקיעים של סיבו ניתנה בחירה האם לקבל תמורה במזומן או במניות ורובם בחרו במניות אוגורי, בתקווה ששווים של אלו יעלה בעתיד, מה שישפר את התמורה שלהם מהעסקה.