המטבע שקרס ועורר מחדש את הסיוט של משקיעי הקריפטו

במקביל לירידות בשוק ההון, המטבעות הדיגיטליים הגדולים צוללים ובשבוע האחרון אחד המטבעות היציבים, טרה, קרס ב־38% • שוק הקריפטו מאבד את מעמדו כ"זהב החדש" עם המתאם ההולך ועולה בינו לבין למדדים המובילים בארה"ב ואובדן האמון של משקיעי הטרה לונה עלול לגרור אחריו מפולת בקהילת המטבעות המבוזרים כולה

טרה לונה / צילום: Shutterstock
טרה לונה / צילום: Shutterstock

במקביל לירידות החדות בשווקי ההון גם המטבעות הדיגיטליים נחתכים: הביטקוין נסחר בשער של 27 אלף דולר, ירידה של מעל ל-55% מהשיא שנרשם בנובמבר בשנה שעברה. זוהי הפעם השניה מתחילת 2022 שהביטקוין צונח מעל ל-50% מהשיא, הפעם הקודמת היתה בסוף חודש ינואר, אך עם פלישת רוסיה לאוקראינה ותחילת המערכה, ובייחוד בימיה הראשונים, הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים התאוששו, ותפסו תפקיד מרכזי כמערכת אלטרנטיבית במצב בו התרבו המגבלות על המערכות הפיננסיות של שתי המדינות. במקביל לירידות בביטקוין נרשמות ירידות בשערי המטבעות המובילים בהם אית'ריום (שינוי שבועי 35%-), סולנה (שינוי שבועי 52%-), וקרדנו (שינוי שבועי 50%-).

כבר לא אי של יציבות או מחסה מהאינפלציה

אם בתקופת תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה היה נדמה שהמטבעות הדיגיטלים מתנתקים מעט מהקורלציה שלהם לשוק ההון, כעת אנו רואים שהם חזרו להתנהג בהתאם לכיוון המדדים המובילים, אך בתנודתיות גבוהה יותר, ועל כן, הירידות חדות יותר. המתאם בין כיוון שוקי ההון לבין המטבעות הדיגיטליים הלך והתהדק בשנים האחרונות והפך להיות נושא שמטריד את הבנקים המרכזיים בעולם. קרן המטבע העולמית, ה-IMF, פרסמה מחקר בו היא בחנה האם הקשר בין השווקים דו כיווני, כלומר האם ירידות בשוקי המטבעות יכולים להביא לירידות בשוקי ההון, ומצאה שקשר זה מתחזק ככל ששוק המטבעות הדיגיטליים גדל, ומתפתחים מכשירים בשוק ההון המסורתי שעוקבים אחריו.

המשקיעים הקטנים מטלטלים את השוק

נתונים שפרסמה Glassnode, המתמחה בניתוחי בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו, מראים כי 40% ממחזיקי הביטקוין הפסידו על השקעתם הראשונית - כלומר שכעת המטבע, שערכו צנח ב-55% מאז שיאו בסוף השנה שעברה, שווה פחות מסכום הרכישה.

שיעור המשקיעים המפסידים גבוה עוד יותר כשמבודדים את המחזיקים החדשים, אלו שנכנסו לזירה בחצי שנה האחרונה, כאשר ערכו של הביטקוין הגיע לשיא של כ-60 אלף דולר.

עוד מראים הנתונים כי רק בחודש האחרון, 15.5% מכל ארנקי הביטקוין לא מומשו והגיעו להפסדים, כאשר מטבע הקריפטו הפופולרי בעולם צלל לערך של 31 אלף דולר, בהמשך למגמת הירידה של מניות טכנולוגיה נוספות. הקורלציה ההדוקה בין הביטקוין לנאסד"ק מאתגרת את הטיעון לפיו הביטקוין, ואיתו שאר מטבעות הקריפטו, נסחרים במרחב מנותק משוקי ההון ומתפקדים, בין השאר, כגידור אינפלציה.

לפי Glassnode, צניחת המחיר הפתאומית של הביטקוין מונעת על ידי מירוץ של משקיעים גדולים וקטנים שמנסים להימנע מהתרסקות ומוציאים את הכסף מהשוק.

 

אנליסטים מ-Glassnode ציינו גם זרם של "עסקאות דחופות" בניסיון למכור או להוסיף ביטחונות לנכסי הביטקוין. המשקיעים שילמו עמלות גבוהות יותר, מה שמצביע על כך שרבים מהם מוכנים לשלם פרמיה, על מנת לזרז את העסקאות. הערך הכולל של כל העמלות ששולמו הגיע ל-3.07 ביטקוין במהלך השבוע האחרון - הגבוה ביותר שנרשם עד כה במערך הנתונים שלו. במהלך השבוע האחרון, סכום של יותר מ-3.15 מיליארד דולר נכנס ויצא מבורסות מטבעות הקריפטו, הסכום הגדול ביותר מאז הגיע השוק לשיא כל הזמנים, בנובמבר 2021. השיא הזה נקבע כחלק מניסיונם של משקיעי הביטקוין להוריד סיכון, למכור או להוסיף ביטחונות לפוזיציות המרווח שלהם, בתגובה על תנודות השוק.

רוב ארנקי הקריפטו, של משקיעים בקנה מידה גדול וקטן כאחד, האטו את קצב הצבירה שלהם לפי הדוח של Glassnode. ארנקים עם יתרות של יותר מעשרת אלפים ביטקוין היו כוח משמעותי במהלך השבועות האחרונים, אך הנתונים מראים שדווקא אלה שמחזיקים בפחות מביטקוין אחד הם הצוברים החזקים ביותר, אף על פי שגם בקרב אלה נחלשה הצבירה מאז החודשים פברואר ומרץ.

עתליה אוקון

המתאם בין שוקי המניות לשערי המטבעות הדיגיטליים מראה כי למעשה הביטקוין לא הופך להיות הזהב החדש ומהווה חוף מבטחים בעת משבר פיננסי בשווקים, אלא נתפס על ידי הציבור כנכס השקעה תנודתי בסיכון גבוה. בהתאם, המשך הירידות בשוקי ההון אינן אינדיקציה חיובית עבור המשקיעים במטבעות דיגיטליים, ולמעשה החולשה העיקרית של הביטקוין הוא המתאם ההולך ועולה בינו לבין שוקי ההון, שמחליש את מעמדו כאלטרנטיבה פיננסית. עם זאת חשוב לציין שמעבר להיותו נכס השקעה, יתרונותיו באים לידי ביטוי במקומות בהם הנגישות למערכת הפיננסית מוגבלת.

המנגנון שלא עבד והמשקיעים שאיבדו אמון

אחד הסיפורים המעניינים והעיקריים שמשפיעים על כל שוק הקריפטו הוא של המטבע טרהUSD של חברת טרה, שקרס בשבוע האחרון ב-65% ומשפיע על כל שוק הקריפטו. טרה היה אחד המטבעות שבלטו בעליות ברבעון הקודם, וזאת בניגוד למגמה שהייתה בשוק הקריפטו ככלל, שהציג תשואה שלילית ברבעון הקודם. טרה עוסקת במטבעות יציבים, ולכאורה התנודתיות הייתה אמורה לעשות לה טוב. בתקופות של תנודתיות גבוהה, המסחר במטבעות דיגיטליים מתאפיין בביקושים למטבעות יציבים, כלומר, מטבעות ששערם צמוד למטבע פיאט כלשהו - דולר, יורו, וכו'. כך למעשה ניתן לקבע את שער הקריפטו ולהימנע מהתנודתיות, מבלי למכור אותו לפיאט ולהזדקק להליך בירוקרטי של הכנסת הכסף למערכת הפיננסית.

 
  

המטבעות היציבים הפכו לשחקנים עיקריים בעולם הקריפטו, לצד אי נוחות גלויה מצד הרגולטור בשאלת הכיסוי: כלומר, אם מבטיחים שערך מטבע מסוים צמוד לדולר או לכל מטבע פיאט אחר, האם ברגע האמת יש לחברה שהנפיקה אותו את הרזרבות המתאימות על מנת לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי המטבע. טרה לונה הנפיקה צמדים רבים של מטבעות יציבים מול מטבע ספציפי - דולר, יין, יורו וכו'. היא גם פיתחה אלגוריתם שאמור לאזן את הצמידות באמצעות מנגנון של שריפה או הנפקת מטבעות טרה לונה, בהתאם לביקושים בכל צמד ספציפי, בדומה להגדלת היצע או הקטנתו בבנקים מרכזיים.

המנגנון הזה אמור היה לווסת למעשה ההיצע באופן שהשער של המטבע היציב ישמור על יציבותו, אולם, ברגע האמת ובתנודתיות הגבוהה שנוצרה בשוק, המנגנון הזה קרס, וההצמדה של המטבע צמוד הדולר לא התקיימה במלואה. זה מה שהוביל את המשקיעים לחוסר אמון ולקריסה של טרה לונה. נציין שקריסה של מטבע יציב גדול היא אחד האיומים המרכזיים על שוק הקריפטו, ומוזכרת כאחת הסכנות העיקריות לאובדן אמון בו ולהתגלגלות לתרחיש של קריסת שוק הקריפטו באופן מוחלט, ומקבילים אותה למעשה למצב של "ריצה אל הבנק" בשווקים הפיננסיים המסורתיים. טרה לונה היא שחקן גדול בשוק הזה, אך השחקנים העיקריים בו הם טטר, בייננס ומטבע ה-USDC.