SimilarWeb | ראיון

"אני קפטן בספינה בסערה מטורפת": מנכ"ל סימילרווב לא מתחרט על ההנפקה

גם צלילה של 60% במניית החברה, המספקת פלטפורמה לניתוח התנהגויות גולשים באינטרנט, לא גורמת למנכ"ל אור עופר להצטער על ההנפקה בוול סטריט • בראיון לגלובס הוא מספר כי "אני מתמקד בטווח הארוך. אנחנו ממשיכים להשקיע בצמיחה, יש לנו כסף שגייסנו, וגם כשנמשיך להשקיע, נציג תזרים חיובי ב-2024"

אור עופר, מייסד ומנכ''ל סימילרווב / צילום: איל יצהר
אור עופר, מייסד ומנכ''ל סימילרווב / צילום: איל יצהר

בדיוק לפני שנה חגגו אנשי סימילרווב את ההנפקה המוצלחת בטקס פתיחת המסחר של בורסת ניו יורק. החברה, המספקת פלטפורמה למדידה, בחינה וחיזוי התנהגויות גולשים באינטרנט, גייסה 165 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר, ובמחיר גבוה מעט מהמבוקש, 22 דולר למניה; במקביל המנכ"ל והמייסד אור עופר מכר מניות ב-11 מיליון דולר.

סביר להניח שבסימילרווב היו שמחים לחגוג אחרת את יום השנה להנפקה, אך עופר מסתכל על התמונה הרחבה יותר: "אנחנו שמחים שיצאנו לשוק, זה היה הדבר הנכון לחברה, ולמרות ה'רעש' של המניה, החברה דיווחה על ארבעה רבעונים של גדילה משמעותית. אנחנו ממשיכים בטרנד של בניית האקוסיסטם של חברות גדולות ויציבות - שבונות תשתית לישראל כמדינה טכנולוגית", הוא אומר בראיון לגלובס.

סימילרווב הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות הראשונות שהגיעו לוול סטריט בגל ההנפקות של 2021. שנה אחרי, ובשוק אחר לגמרי, מניית סימילרווב נסחרת במחיר של 8.73 דולרים, 60% מתחת למחיר ההנפקה, ובשווי של 655 מיליון דולר.

הראיון התקיים עוד לפני המפולת הגדולה של השבוע האחרון בוול סטריט; בשבוע המסחר הנוכחי לבדו נפלה מניית סימילרווב ב-24.6%, כמו מניות ישראליות אחרות מתחומי הטכנולוגיה השונים שצללו בימים אלה, ביניהן פייבר, קורנית דיגיטל, REE, סנטינל וואן ואחרות.

 
  

איך אתה מסכם את השנה הראשונה כמנכ"ל חברה ציבורית?
עופר: "אם הייתי צריך לסכם, המחשבה הראשונה היא שזה לא כזה מפחיד כמו שחשבתי שזה יהיה. שנית, יש בזה הרבה תועלת. מצד אחד יצאנו ואז השוק התרסק, זה קצת מבאס אחרי כל המסע הזה, שאתה מצפה שהגרפים יעלו והשוק יעריך. נוצר מצב שהשוק לא יציב, ואתה חוטף כל הזמן, ולא בהכרח באשמתך או בשליטתך.

"מצד שני, להגיע למצב בגרות של לקחת את החברה לשוק הציבורי זה מאוד מרגש. עברנו תהליך התבגרות שהכריח אותנו להיות מאוד מסודרים, לחשוב על אסטרטגיה, להבין מי אנחנו, מה הפתרון שאנחנו מביאים, למה זה חשוב, למה אנחנו חושבים שנהיה פה עוד עשרות שנים ונצמח.

"זה מכניס למוד נכון של תכנון ארוך-טווח. אנחנו כחברות ישראליות לא היינו מאוד טובים בזה - היינו טובים בביצועים מהירים. ההנפקה זה תהליך התבגרות מדהים שמגדל את כולנו ומייצרת חברות גדולות, שיבנו בישראל תשתית לחברות ענק, את הצ'ק פוינט הבאה".

אז גם בדיעבד אתה חושב שהיה נכון לצאת להנפקה.
"זה היה נכון כי החברה הייתה מוכנה; גם יצאנו בהנפקה רגילה. היה לנו חשוב לא לעשות קיצורי דרך (מיזוג ל-SPAC, ש' ח' ו') - הצגנו נתונים מעולים, מעל 100 מיליון דולר ARR (הכנסות חוזרות שנתיות), עלייה בשיעורי הצמיחה. התזמון של השוק הוא לא באשמתנו.

"ההנפקה הייתה חשובה גם מבחינת ההכרה במותג: כשלקוח קונה תוכנה, חשוב לו לקנות מחברה גדולה ומצליחה. גם לעובדים זה חשוב. בישראל אנחנו חברה יחסית מוכרת, אבל בחו"ל פחות, וברגע שאנחנו נסחרים בניו יורק, יותר קל לנו לגייס עובדים".

עקפה תחזיות ברבעון והעלתה תחזית שנתית

סימילרווב דיווחה השבוע את תוצאות הרבעון הראשון, שבו עקפה את התחזיות (ובמקביל העלתה תחזיות שנתיות), עם צמיחה של 50.5% מהרבעון המקביל, ל-44.3 מיליון דולר. בשורה התחתונה, כצפוי, החברה רשמה הפסד נקי של 25.6 מיליון דולר, עלייה מהפסד של 12.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, עם תזרים חיובי של 914 אלף דולר מפעילות, אך תזרים חופשי שלילי בסך כ-4 מיליון דולר.

בבנק ההשקעות ג'פריס כתבו השבוע על סימילרווב, כי "למרות שסר חינה של המניה בסביבת המאקרו הנוכחית, אנחנו מאמינים שהשווי הנוכחי אטרקטיבי, עם מכפיל 2 על ההכנסות ל-2023 וצמיחה שנתית ממוצעת צפויה של 32%".

ישנו המתח בין צמיחה לרווחיות. בשנה שעברה, כשיצאתם להנפקה, השוק תגמל חברות שצומחות מהר גם אם אינן רווחיות, ואחרי כמה חודשים הטרנד השתנה - העדיפות היא לחברות רווחיות, גם אם הצמיחה שלהן איטית יותר.
"נכון לומר שהיום כבר לא נותנים מכפילים נדיבים על צמיחה בכל מחיר, אבל המשקיעים עדיין רוצים גם צמיחה וגם רווחיות. השוק היום כל כך 'בבלבלות', שאתה לא מבין מה הוא רוצה - יש למשל חברות שהן גם צומחות וגם רווחיות, כמו JFrog, ועדיין הן חטפו.

"אני חושב שהבעיה יותר גדולה, במאקרו - אם היה קוביד וחשבו שכולנו נחיה בזום, ובעקבות זה נתנו מכפילים מסוימים, אז אם מעלים ריבית, פחות רוצים להשקיע בהייטק. לא יודעים איך להכניס את כל האלמנטים למודל - מלחמה באירופה, חזרה אפשרית למיתון, הדפסת הכספים בקורונה.

"מבחינתנו בכל אופן המסר ברור: אני קפטן של ספינה בסערה מטורפת, לא ידוע מתי היא תירגע, אבל אני מתמקד בטווח הארוך. אנחנו ממשיכים להשקיע בצמיחה, יש לנו כסף שגייסנו, וגם כשנמשיך להשקיע, נציג תזרים חיובי ב-2024, 'נשרוף' כסף רק השנה וב-2023. יש לנו המון משאבים, אנחנו צומחים צמיחה בריאה ורווחית. יש לנו 200 מיליון דולר, נשקיע חצי מזה ונהיה רווחיים, אין שום סיכון פיננסי. זה הדבר הנכון לעשות".

לא עלתה המחשבה לעצור השקעות עד שהשוק יתאזן?
"כמי שמוביל את החברה אני חושב שהכי נכון להשקיע בפוטנציאל. אנחנו פונים לשוק גדול מאוד ומוכרים לחברות מקטנות ועד גדולות, ביותר מ-20 תעשיות - אי-קומרס, השקעות, תיירות ועוד.

"אם לכל סגמנט יהיו צוותי מכירות ייעודיים, יהיה קל יותר להבין את הלקוח, ונצליח יותר. האפשרות לסגמנטציה קורית כי אנחנו גדלים - לפני שבע שנים היה לי איש מכירות אחד בארה"ב. ברגע שראינו שהגדילה גורמת להאצה, המלצנו לבורד להמשיך להשקיע למרות הסערה בחוץ. מצד שני, לא נאיץ את ההשקעות, כי הסנטימנט בשוק השתנה וכי אנחנו רוצים לנהל את הסיכונים ולשמור על מאזן בריא".

"יודעים כיום כמה מהגולשים הם נשים"

סימילרווב מעסיקה כיום כ-1,250 עובדים, מתוכם כ-700 בישראל, לאחר גידול משמעותי בחודשים האחרונים. בעת ההנפקה היו לה 691 עובדים, מהם 444 בישראל. בינתיים, הגידול במספר העובדים והצורך בהכשרתם מגדיל את ההפסד התפעולי (Non-GAAP) - ב-2021 הוא הסתכם ב-51.7 מיליון דולר, שהם 37.6% מהמחזור, לעומת 14.9 מיליון דולר (15.9%) ב-2020.

"בצבא הייתי לוחם, עברתי מעל שנה של אימון עד ששלחו אותי לשטח. ככה זה גם אצלנו", אומר עופר. "אם אני רוצה השנה לגדול נגיד ב-50%, הייתי צריך להביא את העובדים כבר ב-2021. אני רוצה להמשיך לצמוח גם בשנה הבאה, אז אני מגייס עובדים גם השנה. ב-2024 נמתן טיפה את הגדילה - נצמח אבל בקצבים יותר נמוכים, אבל כבר נהיה ב-450-500 מיליון דולר ARR".

השקעה אחת שאינה גיוס עובדים הייתה רכישת אמבי (Embee Mobile) בנובמבר שעבר תמורת עד 17.4 מיליון דולר. "אמבי חברה סופר-מעניינת, שמאפשרת לנו לתת מידע יותר עמוק על דמוגרפיות. עד היום נתנו נתונים סטטיסטיים על טראפיק - נגיד בגלובס יש איקס מבקרים בחודש; היום אנחנו יכולים להגיד גם כמה מהם נשים, כמה גברים וכדומה".

יהיו עוד רכישות?
"אנחנו בהחלט שוקלים לעשות עוד רכישות. היסטורית לא ממש היינו חזקים בזה, לפני אמבי עשינו רכישה ב-2015, אבל אנחנו רוצים לחזק את השריר של רכישות וזו אסטרטגיה טובה מאוד גם לחברות בצמיחה, גם למובילי שוק.

"בכל אחד מקווי העסקים שלנו יש פתרונות קצה שנותנים פיצ'ר אחד ועושים את זה ממש טוב, יש הרבה שחקנים בעולמות האלה שהם מאוד קטנים והאסטרטגיה הכי נכונה עבורם תהיה להימכר".

"לגדול במוצר המרכזי ולמכור עוד מוצרים"

לדבריו, לחברה יש כיום חמישה קווי עסקים שבנויים כולם על טכנולוגיה של חיזוי אינטרנט, ובכל התוכנות אפשר לייצר עוד ערך ("כמו מיקרוסופט שמוכרת מערכת הפעלה, ומעל זה אופיס").

"אנחנו יכולים לגדול גם במוצר המרכזי וגם למכור עוד מוצרים, ולשרת עוד יותר את הארגון. יש לנו את ה-market data הכי טוב בעולם, הטכנולוגיה יכולה לעזור לשיווק בארגון מסוים לצמוח, ואז אנחנו הולכים לאנשי המכירות באותו ארגון ונותנים מערכת שמאיצה את המכירות, ואז הולכים לחטיבת האסטרטגיה וכו'".

איך מתמודדים עם הרצון של הגולשים לשמור על הפרטיות ועם רגולציה בנושא?
"הדאטה שלנו הוא אגרגטיבי על האינטרנט, ולא על בני אדם. GDPR (רגולציית הגנת הפרטיות האירופית) היא על שמירת פרטיות של המשתמש; סימילרווב היא על אתרים ואפליקציות. רגולציה כזאת משפיעה יותר על עולם האדטק, ואנחנו יותר חברת מחקרי שוק".

איזה טרנדים בולטים עולים היום מהמחקר שלכם?
"מעניין לראות מה יקרה עם פייסבוק, היא לא נראית במצב טוב, יש סטגנציה. יש לה קהל בגילנו, שלא נוטש אבל גם לא מגביר שימוש, ואין משתמשים חדשים. פייסבוק יצטרכו לעשות שינוי בפלטפורמה. לחברות כמו גוגל אין בעיה כזאת".

"הטכנולוגיה משנה תעשייה אחרי תעשייה ובסוף הכל יהיה הייטק"

אור עופר מעורב מאוד בסצינת ההייטק הישראלית: מעבר להקמה ולניהול של סימילרווב, הוא היה שותף להקמה של חברת סטארט-אפ נוספת - AfterDownload, שיצאה מתוך סימילרווב והיום היא חלק מפעילות איירון סורס.

"המוצר הראשון של סימילרווב היה להעשרת חוויית הגלישה, לעזור לגולשים למצוא אתרים דומים תוך כדי גלישה", הוא מספר. "המוצר עזר וקיבל טראפיק, אבל לא הצלחנו למצוא מודל עסקי. גילינו שאחרי ההתקנה שלנו, אם מציעים תוכנה נוספת שאולי יאהבו, המודל עובד טוב מאוד, ואפשר להקים מזה ביזנס.

"עומר קפלן שהיה בבורד החליט להקים את הרעיון בנפרד, חלק מהמשקיעים שלנו השקיעו בו, הייתי אחד השותפים והוא רץ עם זה. בהמשך הוא מכר את זה לאיירון סורס וזה אחד הרבדים של איירון סורס היום. בעלי המניות נהנו מכך מאוד" (לפי IVC, בחברה הושקעו 250 אלף דולר בלבד והיא נמכרה ב-2013 תמורת 28 מיליון דולר).

אתה גם משקיע בסטארט-אפים.
"לאורך השנים השקעתי בכמה. השקעתי ב-MoonActive, חברה מדהימה מתחום הקז'ואל גיימינג, אפליקציית משחקים מאוד מצליחה. השקעתי עכשיו בחברה מתחום ה-HR שאנחנו גם לקוח שלהם, GrowthSpace, שעוזרת לעובדים למצוא מנטור בתחום הפיתוח הפרסונלי. השקעתי גם ב-DataGen שבונה עולמות וירטואליים ל-machine learning".

איך אתה מגיע להשקעות האלה?
"מגיעים אליי סטארט-אפים צעירים. ככה למשל הכרתי את InfiniGrow, שהגיעה אליי לייעוץ והשקעתי בה. אני מנסה לפחות פעם בשנה להשקיע או לייעץ, גם כי התהליך מושך אותי, וגם כי אני לומד מזה: זה משקף תמונה של מה עשיתי, מה עבד ומה לא. אני נהנה מזה אבל אין לי הרבה זמן".

אתה גם התייעצת עם מנכ"לים ומייסדים אחרים?
"כן, התייעצתי עם מיכה קאופמן מפייבר, עם ניר זוהר מוויקס, עם גיל שויד מצ'ק פוינט. יש אנשים מדהימים בישראל, שיש להם כבר ניסיון בחברות ציבוריות, ותמיד הסמול טוק עוזר לחדד דברים. השיח מפרגן מאוד והעזרה ההדדית מדהימה. יש לנו קהילה תומכת מאוד, עם איירון סורס, טאבולה, אאוטבריין".

איך נראית לך תעשיית ההייטק הישראלית?
"מה שקורה זה דבר מדהים. צריך להסתכל בראייה יותר כוללת, זה משהו הרבה יותר רחב מהייטק. הטכנולוגיה משנה תעשייה אחרי תעשייה ובסוף הכול יהיה הייטק.

"למונייד למשל היא חברת ביטוח, אבל טכנולוגית; גט היא מוניות, אבל טק; וולט היא טק. להגיד הייטק כאילו זה משהו ספציפי, תוכנה, חומרה? לאט לאט הכול נהיה טק, האדפטציה היא בכל המגזרים, מדברים היום על אוטוטק, ביוטק, אינשורטק, עולמות מגוונים.

"כל החברות המדהימות שנמצאות כאן, זה כבר לא מספר קטן של חברות גדולות, כמו שטבע הייתה מניית העם וכל תזוזה שלה הזיזה את הפנסיות של כולם. כשיש תעשיות שונות זה מוריד סיכונים ומייצר אקוסיסטם מדהים. יש מי שחושב שאולי זו סכנה שישראל כל כך בנויה על הייטק, אבל זאת לא נישה אחת, אלא מגוון רחב של תעשיות, ונורא קל להקים נישה חדשה. לדוגמה פודטק, אלטרנטיבה לבשר וחלב, זה גם הייטק, אבל ללא חשיפה לתוכנה".

"300 מהנדסים, היתר לא ראו קוד בחייהם"

עופר מוסיף כי "יש שתי הנחות לא נכונות: שכולם בהייטק זה אינטרנט, ושכל האינטרנט זה מהנדסים. אבל ההייטק פתוח לכולם. יש לי בחברה עשרה עורכי דין, 20 רואי חשבון - וזה ככה בכל חברת הייטק".

בהקשר זה מוסיפה סיגל גיל מור, סמנכ"לית משאבי אנוש, שמתוך כ-700 עובדים שיש לסימילרווב בישראל, 300 הם מהנדסים, "והיתר לא ראו קוד בחייהם".

שניהם מסכימים על הצורך בחינוך יותר גלובלי. לדברי עופר, "העולם משתנה וטכנולוגיה נכנסת לכל התעשיות, אז צריך להכין את כוח האדם העתידי להבין טכנולוגיה, מדעי המחשב, מתמטיקה, אנגלית. יש פחות מה לעשות עם ביולוגיה או כימיה - גם הביוטק בסוף מבוסס על טכנולוגיה.

"כשיש טכנולוגיה הכל נורא מדיד, הכל סביב דאטה, חייבים להבין מושגים מתמטיים. היום שיווק, מכירות, הכל מבוסס-דאטה. יש לנו למשל כותבי תוכן, צוות של בלוג, ומייצרים להם קבלת החלטות מבוססת-דאטה שמשפרת את היעילות וממפה מה מעניין את הקהל".

סימילרווב

תחום עיסוק: פלטפורמה למדידה וחיזוי של העולם הדיגיטלי
היסטוריה: הוקמה ב־2009, נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 655 מיליון דולר. מנכ"ל החברה הוא אור עופר
משקיעים בולטים: Anglo-Peacock, ויולה, ION, יוסי ורדי ו-NNV
נתונים: הכנסות רבעון ראשון: 44.3 מיליון דולר; הפסד נקי רבעון ראשון: 25.6 מיליון דולר; מעסיקה כ־1,250 עובדים, מתוכם כ־700 במטה החברה בישראל (ת"א)

אור עופר

אישי: בן 38 ,נשוי לשרה + 2, מתגוררים בכפר שמריהו
מקצועי: מייסד ומנכ"ל סימילרווב. הקים את החברה במהלך לימודי מנהל עסקים במרכז הבינתחומי
עוד משהו: חובב בניית מכוניות מלגו