קפיצה בהפסדי וויקס ברבעון הראשון; המניה צונחת ב-11% במסחר המוקדם

וויקס הציגה ברבעון הראשון הכנסות של כ-342 מיליון דולר, גבוה מעט מתחזיות האנליסטים • על בסיס Non-GAAP נרשם הפסד נקי של 41.4 מיליון דולר, שהם 72 סנט למניה, לעומת תחזית האנליסטים להפסד של 64 סנט למניה • הנהלת החברה: "אנחנו הולכים להמשיך לגייס עובדים גם השנה"

אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי, מנכ"ל WIX / צילום: שלומי יוסף

חברת האינטרנט Wix חרגה מהרגלה ולא סיפקה בתחילת השנה תחזית שנתית בשל האי-ודאות, ולכן כעת היא אינה נדרשת להפחית את התחזית כפי שעשו חברות אחרות. עם זאת, בחברה ממשיכים לדבר על רמות אי-ודאות גבוהות שמשפיעות לרעה על שיעורי הצמיחה, ומספקים תוצאות פושרות ברבעון הראשון של השנה, לצד תחזית פושרת לרבעון השני.

במקביל, Wix  מדווחת כי הדירקטוריון שלה אימץ תוכנית שתביא לתזרים מזומנים חופשי בשיעור של 20% מההכנסות עד 2025; לשם השוואה, ברבעון הראשון התזרים החופשי היה שלילי בסך 33.6 מיליון דולר. עם זאת, אין פירוט בדוחות כיצד החברה תגיע ליעד זה. אפשרות בולטת לחיסכון יכולה להיות קיצוץ במצבת כוח האדם, אך בשיחה עם גלובס, סמנכ"ל הכספים ליאור שמש ונשיא החברה ניר זוהר מכחישים זאת מכל וכל ואף מכריזים שימשיכו לגייס עובדים גם השנה, אם כי בקצב נמוך משמעותית מהשנים הקודמות (ב-2021 מצבת כוח האדם גדלה ב-28%).

לדברי שמש, "בדרך כלל בארץ כשאומרים 'התייעלות תפעולית' מתכוונים כנראה לקיצוצים, אבל זה לא אומר שנפטר עובדים - רק לא נגדיל כמו בשנים הקודמות".

ההתייעלות התפעולית, לדבריו, תגיע ממקור אחר: "בשנים האחרונות השקענו בפעילויות חדשות כמו מסחר מקוון, תשלומים ופרטנרים - שזה שוק ענק שנוכל לצמוח בו מאוד משמעותית. מ-2019 ובמיוחד בתקופת השיא של הקורונה הכפלנו את כוח האדם, גייסנו אלפי עובדים לתמיכה בפעילויות החדשות - לתמיכה, תשתיות, שירותים והוספת פיצ'רים. תחום הפרטנרים גדל ברבעון ב-40% ומהווה כבר 25% מההכנסות וזה מדהים כי זה מוכיח את עצמו. Wix התחילה מאנשים שבנו אתרים עבור עצמם, הבנו את הפוטנציאל של אלה שבונים עבור אחרים והחלטנו לגדול שם - זה שוק גדול פי 10, והפעילות רווחיות מאוד כי ברגע שגייסת לקוח אחד, פוטנציאלית הוא יכול לבנות עשרות ומאות אתרים בשנה. סיימנו את חלק הארי של ההשקעות בהקמת הפעילות וזה כבר רץ - ההכנסות גדלות בעשרות אחוזים וההוצאות בשיעור נמוך יותר - מכך נוצרת התייעלות תפעולית משום שהפעילות כבר הוקמה".

אין הקפאת גיוסים ב-Wix לנוכח מצב השוק?
"לחלוטין לא. אנחנו הולכים להמשיך לגייס גם השנה, לא נעלה במספר העובדים כמו שעלינו בשנתיים האחרונות כי רוב ההשקעה בהקמת הפעילויות הסתיימה, אבל כן צריך להמשיך לתמוך ולפתח פיצ'רים".

כמה עובדים תגייסו השנה?
"אנחנו לא מדווחים כמה, אבל מדובר בעשרות רבות של אנשים, אפילו מאות. בשנים האחרונות גדלנו ביותר מ-1,000 בשנה".

כמה מתוכם יגויסו בישראל?
"קשה להגיד, כי נגייס איפה שנצליח, אבל חלק ניכר מהם יהיה בישראל".

תחזית פושרת

Wix, שהוקמה ומנוהלת על-ידי אבישי אברהמי, מאפשרת לעסקים קטנים ובינוניים לבנות ולנהל אתרי אינטרנט. החברה הציגה ברבעון הראשון הכנסות של כ-342 מיליון דולר, גבוה מעט מתחזיות האנליסטים, קרוב לרף העליון של התחזית שמסרה בעבר ונתון המשקף צמיחה של 14% לעומת הרבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), ההפסד הנקי גדל משמעותית - מ-62.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-227 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022. על בסיס Non-GAAP נרשם הפסד נקי של 41.4 מיליון דולר, שהם 72 סנט למניה, לעומת תחזית האנליסטים להפסד של 64 סנט למניה. עיקר ההפרש בין ההפסד GAAP ל-Non-GAAP מוסבר בסכום של 116 מיליון דולר שבו הכירה Wix בשל השקעתה בחברת Monday.com - שמנייתה ירדה משמעותית במהלך הרבעון הראשון. מדובר בתמונת מראה לדוחות הרבעון השני של 2021 אז Wix נהנתה מהכנסות נטו של 110 מיליון דולר בגין השקעה זו. ברבעון הרביעי של 2021 הכירה Wix בהפסד של 12.5 מיליון דולר מההשקעה.

במבט קדימה, תחזית החברה לרבעון השני היא להכנסות של 342-346 מיליון דולר, צמיחה של 8%-10% לעומת הרבעון המקביל. Wix לוקחת בחשבון פגיעה של 0.6 מיליון דולר מסגירת הפעילות ברוסיה וחלקים מאוקראינה ו-4 מיליון דולר פגיעה של שערי חליפין. בחברה מציינים כי אם לא תהיה הידרדרות בסביבה המאקרו-כלכלית, 2022 תסתיים עם צמיחה של 10%-13% (לאחר פגיעה של 3 מיליון דולר מרוסיה ואוקראינה ושל 20 מיליון דולר משערי חליפין). לשם השוואה, 2021 הסתיימה עם צמיחה של 29% כך שבכל מקרה גם אם Wix לא הייתה נפגעת מהמלחמה באוקראינה ומשערי החליפין, הצמיחה הייתה מואטת לעומת שנים קודמות.

על האטת הצמיחה אומר שמש: "בשנתיים האחרונות הייתה עלייה מאוד משמעותית בצמיחה, כי האינטרנט מאוד צמח. עכשיו זו תקופת פוסט קורונה, יחד עם קשיים עולמיים בשרשראות הייצור, מחסור בעובדים, מחסור בסחורות - כל זה מוביל להאטה כלל עולמית, הכלכלה העולמית התכווצה ומן הסתם גם האינטרנט כחלק מזה. האינטרנט עדיין צומח יותר מהכלכלה הכללית, ואנחנו צומחים יותר מהאינטרנט, אבל יש פחות עסקאות אונליין, פחות סליקה על הפלטפורמה וכדומה, אחרי שנתיים של צמיחה מטאורית. האם האינטרנט כבר לא יגדל? אני לא חושב ככה, ברגע שתהיה חזרה לצמיחה נמשיך ונצמח, יותר מהשוק עצמו".

בסוף הרבעון היו ל-Wix בקופה 1.5 מיליארד דולר, לעומת חוב למחזיקי האג"ח להמרה בסך 924 מיליון דולר. שמש אומר שהמטרה היא להמשיך "להישאר חזקים ולייצר עוד מזומנים. בעתות כאלה, טוב להישאר עם מזומנים ביד, אולי התקופה תיצור לנו הזדמנויות - לא שיש משהו קונקרטי - אבל טוב במיוחד שגייסנו בריבית 0% ויש לנו גמישות".

המניה נפלה כמעט 80% מהשיא של תחילת 2021, תעשו רכישה עצמית של מניות (buy back)?
"לעשות buy back צריך להגיש בקשה לבית המשפט, הגשנו, ואם נחשוב שזה נכון והדירקטוריון יאשר - נעשה. אם הייתי יכול הייתי קונה הרבה מניות של Wix, אני לא האדם הכי אובייקטיבי אבל האינטרנט 'חטף סטירה' בשני הרבעונים האחרונים כמו כל הכלכלה העולמית, ומי שמאמין בעתיד האינטרנט מבין שהוא ימשיך לצמוח, אנשים ימשיכו לקנות ולעשות בו פעילויות".

בתוך כך, לגלובס נודע על שינויים בהנהלת Wix - עומר שי, סמנכ"ל השיווק, עבר לאוסטרליה, ואייל ויצמן שניהל את תחום חווית הלקוח עזב. שמש אומר כי "עומר שי עדיין CMO של החברה ועובד פול-טיים, אין שום שינוי במובן הזה, הרבה אנשים עובדים מכל מקום בעולם".

זוהר מוסיף לגבי ויצמן כי "אחרי 8-9 שנים בחברה הוא רצה לעשות את התפקיד הבא במקום אחר. ההנהלה ביחד המון שנים ויש לזה המון יתרונות, אבל במידה רבה התפקיד הבא חסום, אז מי שרוצה לעבור לשלב הבא בהתפתחות המקצועית, צריך לפעמים לקבל החלטה".