מכירת המגדל בניו יורק נפלה; נכסים ובניין פועלת לגייס 700 מיליון שקל

נכסים ובניין בוחנת הצעות מגופים פיננסיים להשגת המימון הנדרש לה לצורך רכישת מניות אהרון פרנקל בגב-ים • מניית החברה צנחה לאחרונה ב-35%

בנק HSBC בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בנק HSBC בניו יורק / צילום: תמר מצפי

חברת נכסים ובניין פועלת לקבלת הלוואה של 700 מיליון שקל לטובת מימון רכישת מניותיו של אהרון פרנקל בחברת הנדל"ן המניב גב-ים שבשליטתה. זאת לאחר שעסקת מכירת מגדל HSBC בניו יורק התבטלה באופן סופי.

בשבועות האחרונים צנחה מניית נכסים ובניין  ב-35%, על רקע התנודות החריפות בשוק ההון והקשיים בהשלמת המכירה של הנכס בניו יורק, והיא נסחרת בשווי של 2.2 מיליארד שקל.

על פי דיווח עדכני של נכסים ובניין, חלף מועד השלמת העסקה למכירת המגדל בניו יורק (16.5.2022) מבלי שהרוכשת המיועדת השלימה את הרכישה בהתאם להוראות ההסכם ביניהן. בהתאם להוראות הסכם המכר, הפיקדון שהפקידה הרוכשת, בסך של 35 מיליון דולר, יישאר בידי החברה.

בד בבד מדווחת נכסים ובניין כי היא בוחנת הצעות מגופים פיננסיים, להשגת מימון בסך של כ-700 מיליון שקל הנדרש לה לצורך השלמת עסקת רכישת מניות פרנקל בגב-ים, כאמור. החברה מבהירה כי אין בכוונתה לממש מניות גב-ים  לצורך השלמת עסקת הרכישה. 

נכסים ובניין חתמה לפני מספר חודשים על הסכם עם פרנקל, שלפיו תרכוש מידיו את החזקותיו בגב-ים (37.5%) בתמורה ל-3 מיליארד שקל. מתוך סכום זה כבר העמידה נכסים ובניין פיקדון של 465 מיליון שקל לטובת פרנקל, ויתרת התמורה, בסך של כ-2.5 מיליארד שקל, תשולם במועד השלמת הרכישה. מכירת הבניין בניו יורק הייתה אמורה לייצר לנכסים ובניין תזרים נטו של 1.1 מיליארד שקל, ולממן חלק מהרכישה של מניות פרנקל בגב-ים.

השוכר במגדל HSBC לא יאריך את הסכם השכירות

סימני השאלה לגבי היתכנות העסקה הלכו והתרבו לאחרונה, מאז דיווחה הרוכשת הפוטנציאלית, Innovo Property Group, כי היא מתקשה להשלים את העסקה. זאת, בין היתר, לאחר שהתברר שהשוכר המרכזי במגדל בניו יורק אינו צפוי להאריך את הסכם השכירות.

מדובר בתאגיד מקבוצת HSBC, השוכר כ-63% משטחי המגדל, שמסר כי התקשר בהסכם שכירות בנכס אחר במנהטן בניו יורק, ועל כן ככל הנראה לא יאריך את הסכם השכירות במגדל, המסתיים ביום 30.4.2025.

נכסים ובניין מבהירה כי התפוסה בבניין כיום עומדת על 99%, וכי בהתאם להסכמי השכירות הקיימים, התפוסה צפויה להיוותר בשיעור גבוה גם בשלוש השנים הקרובות. "החברה תמשיך לבחון אפשרויות למימוש המגדל, במחיר ובתנאים שייראו נכונים לחברה".

נכסים ובניין מהווה את זרוע השקעות הנדל"ן המניב העיקרית של חברת דיסקונט השקעות , שבעלי מניותיה הראשיים הם חברת מגה אור של צחי נחמיאס, קבוצת אלקו של משפחת זלקינד ורמי לוי. החברה מחזיקה כיום 49.5% ממניות גב-ים, אשר פועלת בהחזקה ופיתוח בעיקר של בנייני משרדים המשמשים חברות מענף ההייטק באזורי הביקוש החמים במשק.