אירופה מתקפלת? חברת האנרגיה ENI פתחה חשבון רובלי לגז רוסי

חברת האנרגיה האיטלקית תפתח את החשבון כחלק מהדרישה הרוסית להמשך אספקה סדירה של גז טבעי • רוסיה מתעקשת על תשלום ברובלים כדי להגן על ערך המטבע שנפגע מהסנקציות הבינלאומיות בשל המלחמה באוקראינה

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

חברת האנרגיה האיטלקית ENI הודיעה כי תיענה לדרישה הרוסית, ותפתח חשבון ברובלים בבנק גזפרום לטובת "אספקה סדירה של גז טבעי" למדינה. החשבון החדש הוא חלק מדרישה רוסית לשלם בעבור יצוא גז טבעי באמצעות מנגנון שנועד להגן על שער המטבע הרוסי, ולתמוך בו על רקע הסנקציות הבינלאומיות. החברה האיטלקית לא הודיעה כי תעביר תשלומים ברובלים, כפי שדורשת מוסקבה, אך הודיעה כי פתחה את החשבון "ליתר ביטחון", כדי לוודא שהתשלומים העתידיים יתקבלו ושהזרמת הגז לא תופסק. ENI אמרה כי ללא קשר לדרך העברת הכספים, עליה להעביר תשלומים "בימים הקרובים".

רוסיה בנתה את המנגנון החדש, שמחייב פתיחת חשבון רובלי וחשבון אירו בגזפרומבנק, כדי לנסות ולתמוך במטבע הרוסי על רקע הסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה. בנק זה מוחרג מהסנקציות בשל תפקידו בהעברת גז לאירופה, הנמשכת כל העת למרות המלחמה באוקראינה. אירופה העבירה עד כה יותר מ-50 מיליארד אירו לרוסיה בעבור גז טבעי ונפט גולמי מאז שפרצה המלחמה. הלקוחות הגדולות ביותר באיחוד הן גרמניה ואיטליה.

הנציבות האירופית לא פרסמה הנחיות ברורות בנוגע לאילו מהלכים ייחשבו מעבר על הסנקציות. הרוסים דורשים כי התשלום שמתקבל באירו על הגז יומר לרובלים שיופקדו בחשבון הרובלי, אולם לא ברור לפי איזה שער העסקה תתבצע, ומה יחשב כ"תשלום" - העברת האירו הראשונית או הפקדת הרובלים אחרי ההמרה. על רקע זה, חברת ENI הודיעה בשלב זה רק על פתיחת החשבון, שגם היא עצמה לא מנוגדת לסנקציות. לא ברור מה יהיו ההשלכות של מעבר על הסנקציות באופן כללי בעבור אחת מחברות האיחוד האירופי.

רוסיה ניתקה את אספקת הגז לבולגריה ולפולין בחודש שעבר, בעקבות העובדה כי לא הסכימו ליישם את המנגנון החדש. הנשיא ולדימיר פוטין העניק "תקופת חסד" למדינות כמו איטליה וגרמניה, שעדיין תלויות בגז הרוסי. היום אמר פוטין כי אירופה מסתכנת ב"מצב כלכלי גרוע למשך זמן ארוך" אם בכוונתה להחרים את האנרגיה הרוסית. כעת ממתינים להבהרת הנציבות האירופית לגבי הצעד של ENI, וחברות אנרגיה אחרות, ביניהן מאוסטריה ומגרמניה, צפויות לנקוט צעדים דומים אם לא יתפרסם איסור ברור.