רשות החשמל | בלעדי

המועמדים הצפויים לתפקיד יו"ר רשות החשמל: מנכ"ל תחנות כוח פרטיות לשעבר ויו"ר עמידר

אחרי כמעט שנתיים בלי יו"ר, מסתמן כי ועדת האיתור תמליץ על יאיר זילברשטיין ואמיר שביט • שניהם נחשבים אנשי מקצוע ראויים, אבל דווקא ניסיונו הרב של שביט בעסקי האנרגיה יגביל אותו בהסכם ניגוד עניינים נרחב • משרד האנרגיה: "לכל מינוי ממשלתי נערך הסדר למניעת ניגוד עניינים, וכך ייעשה, אם יהיה בכך צורך, גם במקרה זה"

יאיר זילברשטיין, יו''ר עמידר,. מועמד לתפקיד יו''ר רשות החשמל / צילום: ענבל מרמרי
יאיר זילברשטיין, יו''ר עמידר,. מועמד לתפקיד יו''ר רשות החשמל / צילום: ענבל מרמרי

לאחר קרוב לשנתיים בהן מתנהלת רשות החשמל ללא יו"ר קבוע, מסתמן כי ועדת האיתור לתפקיד תמליץ על שני מועמדים: הראשון הוא יאיר זילברשטיין, יו"ר החברה הממשלתית עמידר, והשני הוא אמיר שביט, בכיר לשעבר ביצרנית החשמל הפרטית אדלטק - כך נודע לגלובס.

מבחינה רשמית, ועדת האיתור עוד לא סיימה את עבודתה. אבל בפועל, עיקר מלאכת האיתור כבר הושלמה על-ידי הוועדה, וההמלצה הרשמית מתעכבת מסיבות טכניות של אישור הפרוטוקול. לאחר השלמת ההליך, שמות המועמדים שיומלצו יונחו על שולחנה של שרת האנרגיה קארין אלהרר, שתצטרך להכריע ביניהם.

רשות החשמל היא הרגולטור האחראי להסדיר ולפקח על תחום החשמל בישראל. מתפקידה לקבוע תעריפים, לתת רישיונות ולדאוג לאינטרס הציבורי. יו"ר הרשות הקודם, אסף אילת, עזב בחודש יולי 2020, ומאז ממלא את מקום המנכ"ל יואב קצבוי.

זילברשטיין ושביט נחשבים שניהם לאנשי מקצוע מוערכים וראויים. אין זה מובן מאליו, לאחר שבעבר ניסה שר האוצר דאז יובל שטייניץ לקדם את ראשת המטה שלו. שני המועמדים התחילו את דרכם המקצועית במשרד האוצר. זילברשטיין המשיך לאחר מכן לתפקיד מנהל אגף תקציבים בנת"ע, ובהמשך כיהן כסמנכ"ל כספים בקופת חולים מכבי. שביט עסק בתחום האנרגיה לאורך רוב הקריירה שלו, מתחילת דרכו באוצר, וכן ב-11 השנים האחרונות שלו. במהלכן, כיהן כמנכ"ל תחנות הכוח סולאד ותמר של אדלטק. לאחר מכן, עבר לנהל את חברת האחזקות של משקי הדרום, השותפה בין היתר במיזמים של אנרגיות מתחדשות.

ניגוד עניינים

שביט נחשב אומנם למנוסה מאוד במשק האנרגיה, אבל דווקא ניסיון זה עלול להקשות על בחירתו בשל ניגודי העניינים שייווצרו. תפקידו במשקי הדרום יידרש להתייחסות בהסכם ניגוד עניינים במידה שייבחר באופן שיקשה עליו מעיסוק בפרויקטים סולאריים בדרום, שהם החזון האנרגטי של הממשלה. בנוסף, אדלטק שותפה לייצור של כחמישית מתפוקת החשמל של ישראל, ואף שכבר עבר צינון ממנה, שנותיו של שביט בחברה עלולים להקשות עוד יותר את הניווט בין סבך האינטרסים בשוק החשמל.

בהקשר זה יש להזכיר כי גם מנכ"ל המשרד לאנרגיה, ליאור שילת, חתום על הסכם ניגוד עניינים המונע ממנו עיסוק ב"כל עניין שיש לו השפעה מיוחדת על תחום ייצור החשמל מגז טבעי בידי יצרנים פרטיים, אלא אם ניתן מראש אישור היועץ המשפטי של המשרד". זאת, משום שאחיו, יניב שוינקלשטיין, היה מנהל בחברת נובל אנרג'י, ולאחר מכן עבר לנהל בחברת רפק אנרגיה.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "ועדת האיתור עדיין לא סיימה את עבודתה, לכשתסיים יועברו השמות להחלטת השרה כמקובל. כידוע, לכל מינוי ממשלתי נערך הסדר למניעת ניגוד עניינים, וכך ייעשה, אם יהיה בכך צורך, גם במקרה זה".