תעשיית ההייטק נכנסה לעולם חדש וקשה: רק מי שהתכונן ישרוד

למרות התחושה בחוץ שהקיץ בא, התחושה בהייטק היא שהחורף מגיע בגדול • החברות שיצליחו לשרוד את התקופה הן אלו שינצלו את ההזדמנות כדי להתייעל בתהליכי עבודה, לצמוח ולהשתמש בשומן שצברו כדי לגדול ביעילות

החברות שיצליחו הן אלו שינצלו את ההזדמנות כדי להתייעל בתהליכי עבודה / צילום: Shutterstock, August_0802
החברות שיצליחו הן אלו שינצלו את ההזדמנות כדי להתייעל בתהליכי עבודה / צילום: Shutterstock, August_0802

הכותב הוא שותף במשרד עורכי דין מיתר

בשנת 2021, חברות הייטק בישראל גייסו השקעות שיא בסכום כולל של 25 מיליארד דולר, זאת בנוסף ל-10 מיליארד דולר בשנת 2020. תעשיית ההייטק הצליחה להעביר כסף זר אדיר לתוך ישראל. הכסף כאן וימשיך להתגלגל לטובת כולם גם בשנים הקרובות.

בהייטק הישראלי בעיקר עבדו מאוד קשה בשנים האחרונות. הכסף זרם להרבה חברות ישראליות, כי הן הראו משהו אחר ממה שרואים בעולם. נבנו פה חברות עם שדרת ניהול שלא מביישת אף חברה בארה״ב. פותחו פה מוצרים טכנולוגים יותר טובים ממקומות אחרים וגדלו פה מאות חברות שמייצרות הכנסות וצמיחה שלא נראתה בעבר בישראל. חברות ישראליות לראשונה יכלו לגייס לשדרת הניהול אנשי מכירות ושיווק אמריקאים שלא היו מוכנים בעבר להסתכל על חברות ישראליות. חברות ענק פתחו את שעריהן ליזמים ישראלים כדי שילמדו איזה מוצרים טכנולוגים הם צריכים. חלק מהחברות שגדלו פה הגיעו בזמן קצר למכירות של מיליוני דולרים וחלקן לעשרות ומאות מיליוני דולרים. בפועל הכסף הלך והולך כמעט כולו על משכורות להרבה מאוד עובדים ומייצר שכבת מעמד ביניים בישראל כמו שלעולם לא הייתה כאן.

הפיטורים בדרך?

כאמור, הרבה מאוד חברות גייסו הרבה מאוד כסף. סכומים בלתי מתקבלים על הדעת עד לא מזמן. חלק גייסו עשרות מיליוני דולרים וחלק מאות מיליוני דולרים. חלק גדול מהיזמים הישראלים ניצלו את ההזדמנות לגייס ולצבור שומנים לחברות שלהם גם לתקופות קשות. זאת אומרת שחלק מהתעשייה צבר מספיק כסף גם לשנים הבאות. כמו בכל תקופה כזאת, חלק מהחברות יכנסו לקיפאון ויצמצמו, חלק לא קטן יאלץ להתייעל וגם לפטר.

המשכורות שרק עלו בשל הביקוש לעובדים כנראה כבר לא יעלו ואולי ירדו. אבל החברות שיצליחו הן אלו שינצלו את ההזדמנות כדי להתייעל בתהליכי עבודה, לצמוח ולהשתמש בשומן שצברו כדי לגדול ביעילות ולרכוש טכנולוגיות משלימות. חברות שעוד לא גייסו סיבובים מתקדמים יעמדו אולי באתגר אחר ויצטרכו להתנהל יותר בזהירות. חלק יגייסו בלית ברירה בשווי נמוך יותר ממה שחשבו, חלק ימכרו, וחלק יסגרו. כרגיל בתעשיית ההייטק זה יעשה בלי שום סיוע ממשלתי ולא על חשבון הציבור הישראלי.

אתגרי השוק

האתגר של חברות ההייטק שגייסו בשווי גבוהה, נמצא דווקא במקום אחר. איך מייצרים נזילות למשקיעים ולעובדים כאשר השוק הציבורי כנראה סגור בתקופה הקרובה? תג מחיר גבוה מרחיק מאוד את האפשרות לרכישה אלא אם מתפשרים על המחיר. ככל שאתה עולה בשווי יש פחות ופחות רוכשים פוטנציאלים שמוכנים לקנות חברות בתג של מיליארד דולר או אפילו מאות מיליוני דולרים. זאת אומרת שהדרך להיפגש עם כסף בדרך מחייבת ששוק ההנפקות בארה״ב יפתח מחדש ושבדרך יהיה אפשר למכור מניות של בעלי מניות ועובדים בשוק משני (סקונדרי). לפי איך שזה נראה עכשיו, זה הולך להיות מאתגר. חלק מהחברות ימתינו בסבלנות, וחלקן ימכרו בפחות מהשווי של הגיוסים. חלק לא קטן מהיזמים והעובדים עדין יפגשו עם הרבה מאוד כסף, גם אם אולי פחות ממה שחשבו. גם במקרים של מכירה בשווי נמוך ברוב מוחלט של המקרים ידאגו לתגמול העובדים. לא בגלל סוציאליזם טהור. פשוט בהייטק, בניגוד לתעשיות אחרות, בסוף צריך את המפתח הישראלי מרוצה כדי שימשיך לכתוב קוד. כך זה היה בעבר. אין דרך אחרת.

בחברות ציבוריות, הבעיה הגדולה תהיה מסביב לסוגיית תגמול עובדים. כמו החברות הפרטיות, גם הן גייסו הרבה כסף בהנפקה וחלקן הגדול עם הרבה שומנים. אולם, אם ירידת שווי המניות בשוק, חלק לא מבוטל של האופציות של עובדים שהצטרפו בשנה האחרונה יצא מחוץ לכסף. כמו במשברים אחרים, ימצאו דרכים כדי לדאוג שהעובדים יהיו מרוצים. אף אחד לא ירצה עובדים מתוסכלים גם אם לעובד אין באמת אפשרות לעבור למקום עבודה אחר והקרקע לא יציבה. לסיכום, החורף כנראה מגיע, אבל יש הרבה אנשים שקנו מעילים חמים מראש.