המחקר שמנפץ את המיתוסים: עובדים מבוגרים טובים למקום העבודה

עולים יותר למעסיק? מתקשים בטכנולוגיה? מחקרים מגלים כי המיתוסים שמניעים את הגילנות במקום העבודה רחוקים מהמציאות • בעידן שבו פלח האוכלוסייה המבוגר הוא הצומח ביותר, לארגונים כדאי לעודד העסקת עובדים מבוגרים

עובדים מבוגרים טובים למקום העבודה / צילום: Shutterstock
עובדים מבוגרים טובים למקום העבודה / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת: סוזן וילנר גולדן

מנהלת של תוכנית dciX ב-Distinguished Careers Institute של אוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה. במחקריה היא מתמקדת במפגש בין אריכות ימים לחדשנות, מתוך מגוון נקודות מבט המבוססות על ניסיונה המקצועי בתחומים של בריאות הציבור, הון סיכון וכיועצת ומנטורית לחברות סטארט-אפ. מחברת הספר "Stage (Not Age)" שעתיד לצאת לאור בקרוב

כשאתם חושבים על עובדים בשנות ה-50 לחייהם או אף יותר, אתם עשויים לדמיין אנשים לקראת פרישה, שאין להם מקום במשרד המודרני ובעלי עניין מועט ברכישה של כלים וטכנולוגיות חדשות. אתם טועים. עובדים מבוגרים אינם ברווזים צולעים או שרידי העבר. הפלח המבוגר יותר של כוח-האדם כולל עובדים בעלי רקע, ניסיון ורצונות מגוונים, ואנחנו יכולים לצפות לראות אותם ברחבי המשרד, בחנות ובמגוון תחומי הייצור עוד זמן רב.

כמעט בכל מקום בעולם, האוכלוסייה נעשית מבוגרת יותר. אנשים מעל גיל 65 היו 5% מאוכלוסיית העולם בשנת 1950. עד 2050 שיעורם באוכלוסייה צפוי לעלות ל-16%, לפי נתוני World Population Prospects: The 2019 Revision. בארה"ב לבדה, עשרת אלפים אנשים מגיעים לגיל 65 מדי יום, ומספר האמריקאים בני 65 ויותר, שעמד על כ-13 מיליון ב-1950, עומד כיום על כ-58 מיליון; עד 2060, כמעט 95 מיליון אמריקאים יהיו בני 65 ויותר. כיום, אדם בן 65 במצב בריאותי טוב יכול לצפות לחיות עד גיל 90 כמעט. מומחים להזדקנות סבורים שילדים שנולדו במאה הנוכחית צריכים להתכונן לחיים עד גיל 100.

רבע מכוח העבודה יהיה מבוגר

אולי חשוב מזה, מספר "השנים הבריאות", שנות החיים שבהן לא נזדקק לטיפול, גדל גם הוא. ומאחר שאנשים היום בריאים יותר בשנות ה-60, ה-70 ואפילו ה-80 לחייהם, הם עובדים שנים רבות יותר מתמיד. שנתיים מהיום, כמעט 25% מכוח העבודה יהיו בני 55 ויותר. חלקם ימשיכו לעבוד מתוך בחירה ואחרים ייאלצו לעשות זאת משום שהשכר שהרוויחו בין גיל 20 ל-60 לא יספיק כדי לפרנס אותם עד גיל 90.

בני 55 ויותר הם פלח האוכלוסייה הצומח ביותר בכוח העבודה בארה"ב, ועדיין הם נתפסים באופן שגוי. מיתוסים וסטריאוטיפים עיקשים, לצד גילנות, חודרים לשיח על עובדים מבוגרים.

אנחנו צריכים לשנות את השיח. אריכות ימים של עובדים אינה בעיה אלא הזדמנות. כדי להפיק תועלת מהניסיון והאנרגיה של אנשים אלה, הארגון שלכם חייב להיות "מותאם גיל", כלומר, לבנות תשתית ומערכות שיתמכו בהעסקתם. 

 
  

תופעה שלילית שהפכה למקובלת

מחקרים מאשרים שגילנות נפוצה במקום העבודה ובשוק העבודה. בזמן המיתון הגדול, במיוחד עובדים מבוגרים הושפעו לרעה: אחוז גדול יותר מבני ה-55 ומעלה חווה אבטלה ארוכת טווח בהשוואה לעובדים צעירים יותר, הם נעדרו זמן רב יותר משוק העבודה וכאשר חזרו אליו, הם נטו יותר מאחרים לחזור לעבודה בשכר נמוך מזה שהרוויחו בעבודה הקודמת שלהם. 

ויש עוד: יותר מתשעה מתוך עשרה עובדים מבוגרים רואים בהפליה נגד אנשים בקבוצת הגיל שלהם שכיחה במידה מסוימת או מאוד. שלושה מתוך חמישה עובדים מבוגרים מדווחים שראו או חוו הפליה על רקע גיל במקום העבודה. שליש מהאנשים החוששים לאבד את מקום עבודתם בשנה הבאה ציינו גילנות כסיבה מרכזית לכך. בקרב מחפשי עבודה, 44% מהמועמדים המבוגרים יותר אומרים שהם התבקשו למסור מידע הקשור לגיל בתהליך הגשת המועמדות. עם זאת, רק 3% מהעובדים דיווחו שהגישו תלונה רשמית על גילנות לממונה, לנציג משאבי אנוש, לארגון אחר או לסוכנות ממשלתית.
כמעט שישה מתוך עשרה עובדים מבוגרים תומכים מאוד בחיזוק החוקים למניעת הפליה על בסיס גיל.

אשלי מרטין מבית הספר למנהל עסקים בסטנפורד ומייקל ס. נורת' מאוניברסיטת ניו יורק, שערכו מחקר בנושא, מתארים את הגילנות כתופעה שלילית מקובלת.

היתרונות של עובדים מבוגרים

חוקרים בתחום זיהו שני מיתוסים נפוצים התורמים לגילנות.

מיתוס 1: עובדים מבוגרים עולים יותר ואינם מוסיפים ערך.

חלק מהמיתוס הזה נובע מאמונה רווחת שהמשכורות וההטבות לעובדים מבוגרים עולים על אלו של עובדים צעירים יותר. תפיסה נפוצה נוספת היא שעובדים מנוסים הם פחות פרודוקטיביים. בפועל, עובדים מבוגרים מפחיתים עלויות למעסיקים ומוסיפים ערך בדרכים שעובדים אחרים לא עושים. במגפת הקורונה, למשל, עשרות אלפי אנשי מקצוע בדימוס מתחום הבריאות חזרו לעבוד בבתי חולים, כאשר מילים כמו "מנוסים", "נבונים", "חיוניים" ו"מהימנים" שימשו כדי לתאר אותם.

ניתן לראות את ערכם גם במחקר של חברת הייעוץ התעסוקתי מרסר, שמצאה שעובדים מבוגרים מביאים עמם רובד נוסף של אינטליגנציה רגשית למקום העבודה. בנוסף, עובדים מבוגרים מפחיתים עלויות כיוון שהם נוטים פחות לעזוב מרצונם, ובעלי שיעורי תחלופה נמוכים יותר בצוותים שהם מפקחים עליהם. לעובדים מבוגרים יש חשיבות מכרעת ביצירת סביבת עבודה של שיתוף ידע והדרכה, ומחקרים מצביעים על כך שנוכחותם מחזקת את הלכידות הקבוצתית, שיתוף הפעולה והחוסן.

עובדים אלו תורמים גם לחדשנות. מגזר מאריכי הימים הוא הצומח ביותר בעולם ומוערך ב-22 טריליון דולר ברחבי העולם וכמעט 8 טריליון דולר בארה"ב לבדה. כמעט בכל ענף, חברות זקוקות לאסטרטגיה של מתן שירות ללקוחות מבוגרים, ועובדים מבוגרים יכולים למלא תפקיד בהמשגה ובפיתוח מוצרים ושירותים, והבאתם לשוק. בשוק אריכות הימים, יש אפילו מונח לתיאור מוצרים המעוצבים רע ויוצאים מנקודת הנחה שלמבוגרים לא אכפת מאופנה או אטרקטיביות ויזואלית: גדול, דהוי ומשעמם.

מיתוס 2: עובדים מבוגרים מתקשים עם טכנולוגיה ורכישת מיומנויות חדשות

הדימוי של אדם מבוגר שאינו מסוגל להפעיל את הטלפון שלו כבר לא רלוונטי. עובדים מבוגרים רבים שולטים בטכנולוגיה, והמגפה הזניקה את היקף רכישת המיומנויות הדיגיטליות שלהם. עבודה מרחוק עשויה גם היא להיות מחולל שוויון נהדר, שכן כל העובדים נעשו מיומנים יותר בטכנולוגיה הדרושה כדי לשגשג במקום העבודה המשתנה. 

היכן שעדיין קיימים פערים בכישורים, ניתן להשלים אותם. בעשור האחרון חלה עלייה באימוץ טכנולוגיות מפתח על ידי אנשים בקבוצות הגיל המבוגרות ביותר. והכי חשוב, מבוגרים רוצים ללמוד טכנולוגיות חדשות, בדיוק כמו בני דורות אחרים.

להפוך את הגילנות לחוכמה

ארגונים צריכים לשקול איזו הכשרה הם יכולים להציע כדי למקסם את רצונם של העובדים ללמוד ולתרום. חברות כמו BMW, Best Buy, Salesforce ו- Google מספקות הזדמנויות לעובדים בכל הגילים לשמור על אוריינות דיגיטלית, והן ראו תוצאות מצוינות מעובדים מבוגרים. AARP (ארגון אמריקאי הפועל לקידום מבוגרים בשוק העבודה) וגוגל משתפות פעולה כדי לעזור לעובדים עם הכנסה נמוכה מעל גיל 50 - במיוחד נשים ומיעוטים - לשפר את כישוריהם הדיגיטליים. התוכנית אמורה לצאת לדרך בשמונה מדינות בארה"ב, עם כוונות להרחיב אותה לרמה לאומית.

מומחים להזדקנות אוהבים לומר שהמאמצים לשבירת המיתוסים הללו "הופכים את הגילנות לחוכמה". הם סבורים שארגונים צריכים להכיר, לתגמל ולקצור את הערך שעובדים מבוגרים יכולים לתרום בזכות הניסיון והידע שלהם. חברות צריכות לאמץ את נקודת המבט הזאת בחדרי הישיבות, בכוח העבודה ובמסעות הפרסום והשיווק שלהן. בהתחשב במספר חסר התקדים של מבוגרים שיהיו עובדים וצרכנים בשנים הקרובות, יהיה טיפשי לא לעשות זאת.

© Harvard Business School Publishing Corp