Wix | דעה

מה גרם לאבישי אברהמי להתחפש בערב שלאחר פרסום דוחות הרבעון?

אבישי אברהמי, המנכ"ל הוותיק של וויקס, עטה על עצמו ביום שני האחרון תחפושת של ספק מדביר ספק גנן, כשהוא מחזיק צינור השקייה בידו האחת ושלט בידו השנייה, עם הכיתוב: "קיצוצים! אין וויסקי, יש רק טקילה" • מה פשר התמונה ואיך זה קשור לביקורת הציבורית על חברות הטכנולוגיה

אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף

עמודי הרשתות החברתיות הפכו בימים האחרונים לזירת ההתגוששות של מנכ״לי חברות טכנולוגיה הציבוריות הגדולות עם התקשורת. אבישי אברהמי, המנכ״ל הוותיק של וויקס, עטה על עצמו ביום שני האחרון תחפושת של ספק מדביר ספק גנן, כשהוא מחזיק צינור השקייה בידו האחת ושלט בידו השנייה, עם הכיתוב: ״קיצוצים! אין וויסקי, יש רק טקילה״. אברהמי העלה את התמונה לרשת וסחף איתו מאות לייקים ושיתופים משועשעים. כאשר נשאל על ידי מנכ״ל הד ארצי לשעבר גיל אדמוני לפשר הפרסום, ענה אברהמי: ״זו תגובה לכתבה בכלכליסט ותזכורת לכך שלוויקס תזרים מזומנים חיובי כבר מאז 2011״.

מוקדם יותר באותו היום פרסמו כלי התקשורת כתבות בעלות אזכורים שונים לקיצוצים, לאחר שבאותו הבוקר שיתפה החברה עם הציבור את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. וויקס אמנם הציגה עלייה מרשימה בהכנסות שגם עקפה את תחזיות האנליסטים, אך ההפסד הנקי שלה גדל משמעותית מ- 62 מיליון דולר ברבעון המקביל ל- 227 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2022, גבוה יותר מכל אחד מהרבעונים של השנה החולפת. שתי אינדיקציות מדאיגות נוספו לדיווח: הראשונה הוא שוויקס חרגה מהרגלה (כפי שעשתה גם ברבעון הרביעי) ולא סיפקה תחזית שנתית בשל רמות האי ודאות הגבוהות, והשניה היא ההכרזה על תהליך במסגרתו היא תעלה את שיעור תזרים המזומנים החפשי מההכנסות במהלך השלוש השנים.

ללא ספק, וויקס תיאלץ להגיע לתוצאה זו באמצעות קיצוצים - לא פיטורים חס וחלילה - לפחות לא בעתיד הנראה לעין - אבל ישנן דרכים לא מעטות לכך. חיתוך בהוצאות השיווק, אי-מילוי תקנים של עובדים שעזבו, הפחתת מספר המשרות הפנויות ועוד.

שבועיים לפני הפוסט של אברהמי, העלה ידידו שי וינינגר, מנכ״ל למונייד, פוסט בעמוד הפייסבוק שבו הוא מוחה על אזכורה של למונייד בכתבה נרחבת בגלובס העוסקת בין השאר בעצירת הצמיחה בגיוסי מתכנתים - אשר עד אז עמדה על קצב מהיר במיוחד במהלך השנתיים האחרונות. ״ללמונייד אין באמת קשר לכתבה״ מחה וינינגר. ״למעשה למונייד מגייסת עובדים מהר מאי פעם וצפויה לגדול השנה בקצב של כ 70% ומעל חצי מיליארד דולר במכירות - השנה הכי טובה מאז הקמתה!״

לא דובר על קיצוצים, חלילה, ולא על צמצומים. למעשה, למונייד נמצאה שוב ושוב בבדיקת גלובס באמצעות לינקדאין כחברה שמצבת כח האדם שלה גדלה, אך בשליש התחתון מקרב חדי הקרן והישראליות הנסחרות בניו יורק. זה טבעי, זה לא נורא. חברת ביטוח גדולה חייבת להתנהג באופן אחראי אל מול המציאות ההולכת ומתקדרת אל מול עינינו, ובפרט כאשר היא - כמו רבות אחרות - פונה ישירות אל הצרכן הסופי - המרכיב את השוק הרגיש ביותר לאינפלציה ומשברים כלכליים. צמצום הצמיחה במצבת כח האדם עשוי להיות מהלך מבורך עבור חברה כמו למונייד - שאיבדה מעל 70% משוויה בשנה האחרונה, שהפסדיה הולכים וגדלים מדי רבעון ושתזרים המזומנים שלה שלילי.

ממנכ״לים של חברות ציבוריות המעסיקות אלפי עובדים ומגייסות כספי פנסיה נדרשת גישה אחראית ובוגרת. לצד הלעג לתקשורת ותנועת הביטול היינו מצפים גם לאיזו אמירה מושכלת על התקופה אליה אנחנו הולכים, אולי הסבר מעורר השראה על הסיבות שהביאו את כולנו אל פתחו של משבר כלכלי.

אולי היו אלה בתי ההשקעות שפיתו חברות לצאת להנפקה גם כשהיה ברור שהשמיים מתקדרים. אולי היו כאן קרנות פרייבט אקוויטי חמדניות שהגישו ליזמים של חדי קרן המחאות שמנות ושאילצו אותם לנפח את שווי החברה. אולי היו כאן מנהלים שגייסו יותר מדי עובדים ממה שהם צריכים באמת. אולי הבנקים המרכזיים כשלו בהעלאת הריבית בזמן ו״אילצו״ את כולם להתנהג כאילו השמש תזרח כאן תמיד. אבל אולי פשוט התקשורת אשמה. הכותרות השטחיות. הקליקבייטים. התמונות של היזמים המחייכים כל הזמן, כל העת.

אחרי הכל, כיצד הגענו למצב שבו מילארדי דולרים בשווי של חברות ציבוריות הלך ונעלם? שבו האופציות של אלפי עובדי החברות הציבוריות נמצאות ״מחוץ לכסף״, כלומר אינן שוות את הנייר עליו הן כתובות? שחברות נסחרות נדרשות להקצות עוד ועוד אופציות על מנת לשמר את העובדים הטובים, ואף לשקול את נשק יום הדין - תמחור מחדש של אופציות שעשוי להביא חברות ממצב של רווח להפסד?

דארה קוסרשאהי, מנכ״ל אובר, איש שמונה לתפקיד כחלופה השפויה, המתונה והאחראית לאחר עזיבת המייסד טרוויס קלאניק, הפגין עוז ושלח מכתב לכלל עובדיו בו הוא מסביר להם על התקופה הקשה שצפויה לחברה, ומספר להם על ההתמקדות של החברה מעתה ברווחיות ועל הכוונה להפחית את גיוסי עובדים חדשים. נכון, תזרים המזומנים של וויקס חיובי, בעוד שזה של אובר שלילי. ייתכן מאוד שההתנהלות הכללית של וויקס אחראית הרבה יותר מזה של אובר. אבל רוב הסיכויים שאת קוסרשאהי לא תמצאו לבוש בתחפושת בתגובה לכותרת שלא אהב.