הצוללת | פודקאסט

למה בועת ההייטק מתפוצצת ועד כמה המשבר הנוכחי מזכיר את ימי הדוט.קום?

לפני שנה חברות הטכנולוגיה הישראליות גייסו יותר מ-35 מיליארד דולר בהנפקות ובגיוסים; שיא של כל הזמנים. חברת וויקס אפילו הפכה בפברואר ל"חברה מספר אחת", במונחי שווי בורסאי • אבל מאז מניית וויקס ועוד מניות ישראליות שכיכבו כמותה, קרסו ביותר מ-50% • למה זה קרה ומהן ההשלכות?

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

זה קרה בפברואר 2021, בסך הכל לפני קצת יותר משנה. מנכ"ל וויקס, אבישי אברהמי, שלח מייל לעובדים שבו כתב להם בגאווה: הפכנו לחברה מספר אחת. יותר מצ'ק פוינט, נייס וסולאר אייג', שהיו אז בפסגה. בחברה מספר אחת הוא התכוון לכך שוויקס הפכה לחברה הישראלית עם שווי השוק הגדול ביותר מבין כל אלה שנסחרות בבורסה. השווי שלה אז הגיע כמעט ל-20 מיליארד דולר, זינוק של פי 30 מאז שיצאה לראשונה להנפקה בנאסד"ק - מדד הטכנולוגיה של וול סטריט - בשנת 2013.

אבל מאז אותו מייל משמח, הכיוון שבו הולכת מניית וויקס הוא אחד: למטה. למעשה, המנייה צנחה מאז בכ-80% אחוז. בדוח שפירסמה השבוע וויקס היא גם דיווחה על ירידה בתחזיות הצמיחה. 

אבל זו לא רק וויקס. גם חברות טכנולוגיה ישראליות נוספות שנסחרות בוול-סטריט כמו פייבר, אאוטבריין, איירון סורס וקורנית דיגיטל התרסקו ביותר מ-50% מתחילת השנה. ואלה לא רק חברות הטכנולוגיה הישראליות שמתרסקות, אלא נפילה של כלל סקטור הטכנולוגיה בבורסה הכי חשובה בעולם.

זה כדור שלג, שהחל לצבור תאוצה ככל שהאקלים הכלכלי בעולם השתנה בחודשים האחרונים. כבר לא תקופה של ריביות אפסיות וכסף זול, אלא של מלחמה במזרח-אירופה, אינפלציה מתגברת וריביות שנמצאות בדרך למעלה. חברות כמו אמזון, אובר ואפילו מטא, חברת האם של פייסבוק, הודיעו שיעצרו את הגיוסים בתקופה הקרובה. באפליקציית המסחר רובין-הוד - הכוכבת של השנה שעברה - הודיעו כבר על פיטורים.

ופיטורים החלו גם אצלנו בישראל. השבוע הודיע סטארט-אפ המשלוחים אבו שהוא סוגר את הפעילות בישראל ומפטר את רובם של העובדים בחברה כיום. אכן, הבועה מתפוצצת. בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס" נשאל: מה בדיוק גרם למפולת הנוכחית, מהן ההשלכות שלה ועד כמה היא דומה להתפוצצות בועת הדוט קום של תחילת שנות ה-90.