בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית. השאלה היא רק בכמה

הכלכלנים צופים העלאה של הריבית במשק בטווח שבין 0.25% ל-0.4% • החריגה של האינפלציה מהיעד, שוק העבודה ההדוק וההאצה במחירי הדיור תומכים בהעלאה גדולה של הריבית, השאלה איזה משקל יתנו בבנק ישראל להתכווצות שני מנועי צמיחה עיקריים של המשק

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

בנק ישראל צפוי לפרסם מחר (ב') את גובה הריבית במשק ולפי כל ההערכות היא צפויה לעלות, בהמשך להעלאה ראשונה של מזה ארבע שנים בחודש מרץ האחרון. עיקר השאלה היא בכמה יעלה בנק ישראל את הריבית, כאשר הערכות הכלכלנים נעות בין העלאה של 0.25% לבין העלאה של 0.4%.

מצד אחד האינפלציה במשק עלתה ל-4% באפריל - שיא של יותר מעשור. עם זאת, מצד שני סימני האטה מוקדמים מהצפוי, בהם ההתכווצות המפתיעה ברבעון הראשון של התוצר, עשויים להביא את בנק ישראל להסתפק בהעלאה קטנה יותר של הריבית.

"בנק ישראל צפוי להעלות ריבית בהחלטתו השבוע מ-0.35% ל-0.75% ולהעביר מסר 'נצי' יותר. קצב האינפלציה עלה ל-4%. לא ניכרים סימני התמתנות באינפלציה, אלא דווקא התפשטותה ליותר תחומים. משקל הסעיפים במדד המחירים שהמחירים שלהם עלו ממשיך לעלות עם קצב האינפלציה", כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב. "ההאטה בצמיחה צפויה להגיע גם למשק הישראלי. אולם, בשלב זה לא ברור באיזה עוצמה ועד כמה היא תשפיע על האינפלציה. בכל מקרה, כמו מרבית הבנקים המרכזיים במערב, בנק ישראל צפוי לתת משקל גבוה יותר בשיקוליו למיגור האינפלציה".

"בנק ישראל לא ירצה להפתיע את השוק מחר"

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, סבור כי מכלול הנתונים מהמשק תומך בהעלאת ריבית של 0.4%: "המשך העלייה בסביבת האינפלציה מעבר לגבול העליון של יעד יציבות המחירים, ההאצה בעליית מחירי הדירות, עוצמתו של שוק העבודה שחזר לרמות התעסוקה טרום משבר הקורונה, המשך העלייה בביקושים המקומיים כפי שהשתקפה בנתוני החשבונאות הלאומית, השבוע והמשך מגמת העלייה בריביות בעולם - כל אלו יגרמו לבנק ישראל להעלות את הריבית לרמה של 0.75% כבר בהחלטה הקרובה.

"גם העובדה שמגמת התחזקות השקל מול סל המטבעות נבלמה מתחילת השנה ובעיקר ההיחלשות מול הדולר צפויה לתמוך בהמשך תהליך העלאת ריבית בנק ישראל", מעריך בפמן. "השקל ממשיך להיסחר בתנודתיות מול הדולר ומול סל המטבעות. השפיעו על המסחר בשבוע החולף חולשתו של הדולר בעולם, ותנודתיות חריפה במדדי המניות הגלובליים. מתחילת השנה השקל נחלש בשיעור של כ - 8% מול הדולר כאשר במקביל רושם מדד הנאסד"ק ירידה בשיעור של כ-27%".

בלידר שוקי הון, צופים העלאה בשיעור מתון יותר של 0.25% בהחלטה מחר. "בנק ישראל הקרין בעבר את ההדרגתיות של תהליך הריסון המוניטרי. בנוסף לאור הייסוף החד בשקל בשבוע האחרון בנק ישראל ישאף לא להחריף מגמה זו על ידי העלאת ריבית חדה יותר".

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות, מעריך כי "כאשר אנו בוחנים את תנאי הרקע להחלטה, בנק ישראל לא ירצה להפתיע את השוק מחר, במיוחד שגם אין מסיבת עיתונאים לאחר פרסום ההחלטה. מבחינת נתונים שתומכים בעמדה ניצית יותר של בנק ישראל, אנו יכולים לכלול את החרפת הרטוריקה הניצית בעולם מצד הפד והפד, כמו גם את העלייה בסיכונים האינפלציוניים הגלובליים עקב המלחמה באוקראינה והסגרים המתמשכים בסין. ואכן, תמחור מתווה הריביות בארה"ב, אירופה ובריטניה עלה מאז החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל. בנוסף, האינפלציה בישראל האיצה לקצב של 4.0%, מחירי הדירות המשיכו לזנק, שיעור האבטלה ירד והשקל נחלש ב-4.5% מול הדולר וב-3.0% מול סל המטבעות, מה שצפוי להגביר את הלחצים האינפלציוניים המקומיים דרך רכיב המוצרים הסחירים.

"מהצד השני, היו גם כמה התפתחויות שאינן תומכות בהגברת קצב עליית הריבית. ראשית כל נתוני הצמיחה שפורסמו בשבוע שעבר היו חלשים משמעותית מהצפוי ופער התוצר חזר להיות שלילי בעקבותיהם. מעבר לכך, הסיכון לפעילות הכלכלית בישראל עלה בעקבות הירידות החדות בשווקים הגלובליים, בעיקר דרך השפעה על סקטור ההייטק הישראלי. מעבר לכך, אי הוודאות הפוליטית חזרה לעלות באופן שעשוי לאיים על העברת התקציב. שנית, מאז החלטת הריבית הקודמת, ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק ההון הישראלי בטווחים הבינוניים והארוכים ירדו, מה שעשוי להרגיע חברי הוועדה כי ציפיות האינפלציה ממשיכות להיות מעוגנות היטב סביב היעד. בשורה התחתונה, בנק ישראל יעלה את הריבית ב-25 נ"ב אך לא יאותת על האצה בקצב וישמור על מסרים יחסית מתונים תוך הדגשת הסיכונים האינפלציוניים להמשך. להערכתנו בנק ישראל יעלה את הריבית בכל אחת מהחלטותיו עד סוף השנה".