אחרי 3 שנות עבודה: שתיים מתוכניות המטרו אושרו בוועדת השרים לענייני פנים

התוכניות שאושרו הן קו M1S (חלקו הדרומי של M1) וקו M3 • מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "מקווה שכלל הרשויות תתגייסנה למען הפרויקט, למרות המחלוקות" • מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "כעת המשימה מוטלת על גורמי הביצוע"

מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו / אילוסטרציה: Shutterstock, prochasson frederic

ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ותכנון אישרה היום (א') שתיים מתוך ארבע תוכניות של פרויקט המטרו: קו M1S (חלקו הדרומי של M1) וקו M3, זאת לאחר 3 שנות עבודה על התוכניות.

רשת המטרו, שמקודמת על-ידי חברת נת"ע ומינהל התכנון, מכילה 4 קווים, אורכה הוא 145 ק"מ, ולאורכה 109 תחנות.

קו M1S הוא קו באורך של כ-45 ק"מ ומכיל 31 תחנות. הקו הוא חלק מקו רדיאלי M1 החוצה את המטרופולין מצפון לדרום. תוואי הקו מתחיל בצומת חולון, וממשיך לחולון ולראשון לציון ומתפצל לשתי זרועות: זרוע מזרחית - לאורך ראשון לציון, באר יעקב, רמלה ולוד; וזרוע מערבית - לאורך ראשון לציון, נס ציונה ורחובות.

הקו צפוי לשרת את תוכנית הפיתוח מע"ר בן צבי, תוכנית הפיתוח ח/500 בחולון, קניון עזריאלי בראשון לציון, בית החולים שמיר (אסף הרופא), בית הסוהר כלא איילון, מתחמי המגורים הנרחבים המתוכננים ומוקמים כרגע במקום מחנה צריפין המתפנה, אזור תעשייה פארק המדע בנס ציונה-רחובות, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, מכון וייצמן, בית החולים קפלן ומרחב צפון לוד ועוד. 

רשת היקפית באורך 39 ק"מ

חלקו הצפוני של הקו, שיגיע עד לגלילות, ייקטע שם בשלב זה ויקודם בתוכנית אחרת עם שלוחות לרעננה ולכפר סבא. נזכיר כי כפי שפורסם בגלובס, לאחרונה ביקש משרד התחבורה לפצל את התוכנית על רקע התנגדויות העיריות לקו. חלקו הצפוני של הקו נמצאים בבחינה של חוקרת שמונתה לבדוק את ההתנגדויות, כמו גם את קו M2. 

קו מטרו M3, שאף הוא אושר היום, הוא קו חצי טבעתי המקשר בין קווי המטרו הרדיאליים וקווי הסעת המונים אחרים במטרופולין גוש דן, ויוצר מבנה רשת היקפית באורך כולל של כ-39 ק"מ. הקו מחולק לקו ראשי ולשלוחה לנתב"ג ומשרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין. לאורכו ייבנו 25 תחנות. הוא עובר בבת ים, בחולון, באזור, באור יהודה, בקריית אונו, בפתח תקווה, בגבעת שמואל, בתל אביב-יפו, ברמת השרון, בהרצליה וברמת גן. הקו צפוי לשרת מוקדי תעשייה ותעסוקה מרכזיים כגון אזור התעשייה הרצליה, אזור התעשייה רמת החי"ל, אזור התעשייה קריית אריה וכן בית החולים תל השומר.

בנת"ע מסרו כי במקביל לתכנון הסטטוטורי נערכת החברה להליך הביצוע של הרשת באמצעות עבודה על מכרזי הביצוע.

בתקציב המדינה האחרון הוקצו לפרויקט 6 מיליארד שקל מתוך עלות כוללת של 150 מיליארד שקל. במהלך שנת 2023 בחברת נת"ע אמורים להתחיל לבצע עבודות של קידום זמינות לטובת הפרויקט, הכוללות הפקעות ופינוי קרקע. 

"פרויקט התחבורה הגדול ביותר"

שרת הפנים איילת שקד, שהציגה את התוכניות בוועדת השרים לענייני פנים, ציינה כי בכוונתה להביא לאישור הממשלה קו נוסף של המטרו בטווח הזמן הקרוב. 

שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, אמר כי "מדובר בפרויקט התחבורה הגדול ביותר אשר מקודם כיום בישראל. נת"ע, המביאה ניסיון מקצועי רב, נערכת לביצוע הפרויקט באמצעות חברות ישראליות ובינלאומיות מהמובילות והאיכותיות במשק" . גליק הביע תקווה כי כלל הרשויות "תתגייסנה למען הפרויקט למרות המחלוקות, למען טובת הכלל".

מאיר שמרה, מנהל מינהלת המטרו בחברת נת"ע, ציין כי "מדובר באבן-דרך משמעותית בקידום פרויקט הענק המטרו. המטרו יגרום למהפך במערכת התחבורה הציבורית והסעת ההמונים במטרופולין גוש דן ויביא לתרומה עצומה למשק הישראלי ולהקלה לכל באי גוש דן".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, מסרה: "לאחר עשרות דיונים ומאות התנגדויות שקיים מינהל התכנון, אושרו היום שני קווי המטרו הראשונים. מינהל התכנון עמד ועומד בלוחות הזמנים והניח את התשתית הסטטוטורית, וכעת המשימה מוטלת על גורמי הביצוע". 

למעשה, מדובר בצעד האחרון באישור התוכניות. במסלול נוסף, אחר, מקודם חוק המטרו שאמור להעניק לחברה המבצעת סמכויות רבות ולייסד מנגנונים שיקלו על הבירוקרטיה בפרויקט התשתית הענק.

החוק אמור היה להיות מוכן לאישור הכנסת כבר במושב הקודם, אך נדחה, וכעת בממשלה ינסו להעבירו. העבודות על ביצוע הפרויקט יוכלו להתבצע גם בלעדיו, אך הוא יוכל להסיר חסמים שיוכלו להוביל להבשלה מהירה יותר של הפרויקט.

עוד שני מהלכים אושרו בממשלה: עדכון הצפיפות בערים והארכת הוראת השעה לפיצול דירות

במקביל לאישור תוכניות המטרו, אושר היום העדכון לתמ"א 35, אשר מגדיל משמעותית את הצפיפות במרחב העירוני, ואושר גם תיקון החוק המאפשר פיצול דירה צמודת קרקע קיימת וכן תוספת 45 מ"ר לצידה.

תיקון תמ"א 35 הוא מהלך שאותו מקדמת מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר, כבר זמן מה, ונחשב לאחת המטרות המרכזיות בכהונתה בת חמש השנים, המסתיימת בקיץ. במרכז התיקון - עיבוי והגדלת הצפיפות במרחב העירוני, כך שביישובים מסוימים תגדל הצפיפות עד פי שניים ויותר מההוראות המקוריות של תוכנית המתאר הארצית.

במקור, למשל, קבעה התוכנית לגבי ירושלים צפיפות של 12 יחידות דיור לדונם לכל היותר, ולגבי תל אביב - עד 16 יחידות דיור לדונם. העדכון מאפשר צפיפות של עד 30 יחידות דיור לדונם ב"מרקמים האינטנסיביים" של הערים בישראל שבהן יותר מ־500 אלף איש וביישובים המוגדרים "יישובי גלעין מטרופוליני". נציין כי כיום רק ירושלים ותל אביב עונות להגדרות אלו, אך על פי תחזית הדיור המובאת בתוכנית האסטרטגית 2040 של מנהל התכנון, בשנים הקרובות אמורות להצטרף אליהן ערים נוספות כדוגמת באר שבע, חיפה, אשדוד וראשון לציון. נציין בהקשר זה כי תמ"א 35 היא, במידה רבה, התוכנית המאפשרת יישום של הוראות התוכנית האסטרטגית.

עדכון תמ"א 35 כולל גם שתי הנחיות טכניות, אך חשובות, נוספות: בכל תוכנית שבה יותר מ־100 יחידות דיור, יוקצו 50% מהשטח לפחות למגורים; חישוב צפיפות המגורים ייעשה ברוטו, תוך הסתכלות על כלל שטחי התוכנית ולא רק על מגרשי המגורים. כך יתאפשר בינוי מגוון - מגדלים לצד מבנים בבנייה מרקמית, למשל.

לצד אישור זה, אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה גם את תיקון חוק התכנון והבנייה שהגישה לאישור שרת הפנים איילת שקד - שבמרכזו האפשרות לפצל דירה צמודת קרקע קיימת, וכן להוסיף עד 45 מ"ר בצמוד לה. מדובר בהוראת שעה, אשר אמורה הייתה לפוג בנובמבר השנה, וההחלטה מאפשרת את הארכת תוקפה בשנתיים נוספות. נציין כי הוראת השעה מומשה עד היום בהיקפים לא גדולים במיוחד.

התיקון המאושר כולל סעיף נוסף, המעניק סמכות לשרת הפנים לקבוע בתקנות סוגי היתרי בנייה שעבורם לא נדרש אישור תחילת עבודה לאחר הוצאת ההיתר. לצד אלה הכריזה ועדת השרים על עשרה מתחמים מועדפים לדיור אשר יקודמו במסגרת הוותמ"ל, עם פוטנציאל כולל לכ־20 אלף יח"ד, ואישרה תוכניות לאנרגיה מתחדשת, ותשתיות ופיתוח כבישים בלב הגליל וביישובי בנימין.